ModaMistrz skandalu i prowokacji

Mistrz skandalu i prowokacji

Mistrz skandalu i prowokacji
Źródło zdjęć: © ONS.pl
21.07.2010 00:21

Calvin Klein podbił świat swoim charakterystycznym, amerykańskim, minimalistycznym stylem. Zyskał sławę za sprawą kontrowersyjnych reklam, które tworzy do dziś, oraz bokserek na których widnieje jego nazwisko.

Calvin Klein podbił świat swoim charakterystycznym, amerykańskim, minimalistycznym stylem. Zyskał sławę za sprawą kontrowersyjnych reklam, które tworzy do dziś, oraz bokserek na których widnieje jego nazwisko. Sympatię zamożnych Amerykanek zdobył dzięki prostej linii ubrań uszytych ze szlachetnych materiałów i utrzymanych w stonowanej palecie kolorów, które stanowią dla nich synonim swobodnej elegancji.

Calvin Klein urodził się w 1942 roku w Nowym Jorku. Już jako dziecko przejawiał talent malarski szkicując sylwetki elegancko ubranych postaci. Wspierany przez rodziców rozwijał swoje talenty w liceum plastycznym, a następnie rozpoczął studia na prestiżowym Fashion Institute For Technology. Po opuszczeniu uczelni młody projektant rozpoczął pracę dla kilku firm, gdzie zajmował się tworzeniem płaszczy i garniturów. W 1962 roku zdecydował się wraz ze swoim przyjacielem założyć firmę; działalność rozpoczął od projektowania dżinsów, a w latach 70. i 80. jego domeną stały się minimalistyczne projekty odzieży dżinsowej.

Calvin Klein tworzy niezwykle wygodne, sportowe ubrania, które cechuje nienaganny krój oraz wykonanie z najwyższego gatunku tkanin. Charakterystyczne elementy jego twórczości to sportowe swetry, koszule, spódnice, sukienki i oczywiście bielizna.

Nieodzownym elementem marki od początku działalności jest prowokacja. Projektant jest uważany za mistrza skandalu, a największym okazała się kampania reklamowa CK z 1979 roku. Wtedy to właśnie, zaledwie piętnastoletnia aktorka Brooke Shields ukazała się na plakatach reklamowych ubrana tylko w wąskie dżinsy. Kleina oskarżono o propagowanie dziecięcej pornografii, ogłoszono nawet bojkot jego marki. Kampania okazała się jednak wielkim sukcesem.

Na zdjęciu: reklama dżinsów CK z udziałem Evy Mendes.

Klein jako pierwszy amerykański projektant zastosował złotą zasadę biznesu - „sex sells”. Hasło to przyświeca twórcom kampanii reklamowych marki do dziś i wciąż budzi kontrowersje. Ta najnowsza z grupą kobiet i mężczyzn odzianych tylko w dżinsy Calvina Kleina, sfotografowanych w dwuznacznych pozach, po głośnych protestach została wycofana i zastąpiona zdjęciem modelki w bikini. Ale twórcy spodziewali się że taka reklama spowoduje szum medialny – dzięki niej o marce znowu zrobiło się głośno, a to bez wątpienie się opłaca.

Klein także jako pierwszy uczynił w swoich reklamach obiekt pożądania z… męskich slipów. Wylansował również bokserki dla kobiet, które popularność zyskały dzięki pozującej w nich, wychudzonej Kate Moss na plakacie.

Calvin Klein jest prekursorem prowokacji, oraz najsłynniejszym twórcą stylu uniseks w Stanach Zjednoczonych - kolekcje dżinsów oraz t-shirtów projektanta skierowane są zarówno dla kobiet jak i mężczyzn. Jednak styl ten wyróżnia nie tylko ubrania CK, ale i jego perfumy. Zapachy „Contradiction”, „CK-One” czy „Eternity” równie dobrze pachną na paniach, jak i na panach.