Ochnik – oferta, logo, historia
Ochnik - polska firma z sukcesami
Ochnik – historia marki
Tak naprawdę dzieje Ochnika sięgają nie 1989 r., w którym firma została zarejestrowana (początkowo jako spółka OCJ), lecz 1988 r. Wtedy bracia Ochnik – Cezary i Jacek – samodzielnie wykonali pierwszą kurtkę. Produkt szybko znalazł nabywcę, dlatego mężczyźni zdecydowali się na otworzenie pracowni krawieckiej, która początkowo mieściła się w pokoju ich młodszego brata, Marcina.
To był strzał w dziesiątkę – okazało się, że skórzane kurtki firmy Ochnik robią prawdziwą furorę, a bracia nie nadążają z ich szyciem. Dlatego założyciele firmy Ochnik podjęli współpracę z innymi krawcami, co pozwoliło tworzyć odzież szybciej i w większych ilościach.
W 1992 r. sytuacja firmy Ochnik była już na tyle dobra, że bracia Cezary i Jacek zaczęli produkować ubrania w zakładzie z prawdziwego zdarzenia. Główną siedzibą Ochnika na ponad 20 lat stał się lokal przy ul. Targowej w Garwolinie. To miasto okazało się jednak być niewystarczającym rynkiem zbytu dla produktów Ochnika, dlatego ich sprzedaż zaczęła być też prowadzona na bazarach w Warszawie. Co ciekawe w tamtym okresie Ochnik produkował zaledwie jeden rodzaj kurtki, dostępny tylko w dwóch wersjach kolorystycznych.
Krokiem milowym w historii firmy było sprowadzenie przez braci Ochnik nieznanego wcześniej na polskim rynku gatunku skóry. Materiał był importowany z Włoch, a wyróżniała go wytarta powierzchnia. Uszyte z niego ubrania rozchodziły się w ekspresowym tempie.
Rok 2003 to ważny moment dla braci Ochnik. Wówczas otwarty został pierwszy sklep Ochnika w centrum handlowym, konkretnie w Galerii Łódzkiej. Po sześciu latach Ochnik świętował już otwarcie salonu firmowego nr 50, a ponadto sklepu internetowego.
Obecnie Ochnik to marka, która świetnie radzi sobie w segmencie galanterii i odzieży skórzanej, a jej udział na tym rynku szacuje się na 15 proc. Przychody firmy wynoszą około 100 mln zł, a dla firmy pracuje w przybliżeniu 450 osób. Produkty Ochnika od dłuższego czasu powstają nie w Polsce, lecz za granicą: w Indiach, Chinach, Turcji oraz Pakistanie. Włodarze Ochnika zdecydowali się na ten zabieg, żeby ułatwić sobie konkurowanie z globalnymi markami, takimi jak np. Zara.
Ochnik – oferta
Mimo że Ochnik zrobił furorę dzięki swoim skórzanym kurtkom, to dziś klienci mogą kupić w sklepach tej firmy praktycznie wszystkie elementy garderoby, do których zaliczają się też m.in. buty, spodnie, t-shirty, czapki czy szaliki.
Osobną historią są wyroby galanteryjne, które również znajdują się w portfolio Ochnika. Pierwsze były portfele Ochnika, sprzedawane od 2003 r. W następnych latach firma rozszerzyła asortyment m.in. o teczki. Bardzo popularne stały się torebki Ochnika.
W ten sposób Ochnik zaczął mocno konkurować z marką Wittchen, która specjalizuje się w wyrobach galanteryjnych. Zanim to się stało, rynek produkcji wyrobów skórzanych był w pewnym sensie podzielony pomiędzy te dwie firmy, z których każda zajmowała się czym innym: Ochnik odzieżą, a Wittchen właśnie galanterią.
Ochnik – logo
Główne logo Ochnika jest znane od dawna – stanowi je napis (zwykle czarny na białym tle) z nazwą firmy, na którym dwie pierwsze litery się ze sobą przeplatają. Jednak w 2014 r. Ochnik postanowił wprowadzić nowy emblemat graficzny, uzupełniający dotychczasowe logo. Stała się nim wilga – ptak często spotykany w okolicach Garwolina, gdzie została założona firma Ochnik. Nowy symbol Ochnika ma jednak więcej niż jedno znaczenie, bo Wilga to również rzeka przepływająca przez to Garwolin. Tym samym bracia Ochnik postanowili zaakcentować korzenie swojej firmy.