FitnessPić, pić, pić

Pić, pić, pić

Pić, pić, pić

17.03.2006 10:13, aktual.: 01.03.2022 13:11

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pamiętaj o nawilżaniu ciała od "wewnątrz". Jego głównym składnikiem jest... woda! Pragnienie to znak ostrzegawczy. Nie lekceważ go. Dostateczna ilość wody to dla organizmu podstawowy warunek zachowania zdrowia i urody.

Pamiętaj o nawilżaniu ciała od "wewnątrz". Jego głównym składnikiem jest... woda! Pragnienie to znak ostrzegawczy. Nie lekceważ go. Dostateczna ilość wody to dla organizmu podstawowy warunek zachowania zdrowia i urody.

Choć nie zawiera białka, tłuszczów ani witamin, jest jednak niezbędnym składnikiem wszystkich tkanek ludzkiego organizmu, bierze udział w procesach wydzielania, wydalania, pomaga utrzymać odpowiednią temperaturę ciała, oczyszcza, odmładza, leczy.

Minimum wody, niezbędne, aby Twój organizm mógł funkcjonować to 1,5 l dziennie. Wypijać powinnaś więcej - 2 - 2,5 l. Odpowiednia ilość wody ma ogromny wpływ na nasze:

  1. zdrowie

- Dostarcza do tkanek tlen i substancje odżywcze. - Bierze udział w procesach przemiany materii, usuwa z organizmu toksyny. - Bierze udział w procesach wydzielania (np. hormony ) i wydalania. - Pomaga w utrzymywaniu odpowiedniej temperatury ciała, nie dopuszczając do jego przegrzania.

  1. urodę Skóra bez wody wiotczeje, mimo że jest wyposażona w mechanizmy chroniące ją przed nadmierną utratą wody. Warunki, w jakich żyjemy: zanieczyszczenie środowiska, szkodliwe promienie słoneczne, klimatyzacja, mogą zaburzyć ich działanie. Odwodniona skóra staje się szorstka, szara i ściągnięta. Łuszczy się, łatwo powstają na niej zmarszczki, jest nadwrażliwa i podrażniona. Do jej nawilżania nie wystarczą nawet najlepsze kremy czy maseczki. Kosmetyki nawilżą wierzchnią warstwę naskórka; skórze właściwej pomoże tylko nawilżanie od "wewnątrz", czyli picie dużej ilości wody.
  2. szczupłą sylwetkę Mówi się, że woda to najlepsza "przekąska" dla osób z nadwagą. W odróżnieniu od soków i innych słodkich napojów nie zawiera kalorii, a poza tym oczyszcza organizm i ułatwia wydalanie produktów powstających w procesach przemiany materii podczas odchudzania. Poza tym picie wody hamuje apetyt; 1 - 2 szklanki niegazowanej wody przed posiłkiem oszuka żołądek, dzięki czemu zjesz mniej. UWAGA! Pij wodę ciepłą; dłużej pozostanie w żołądku, bo wchłania się wolniej niż zimna.
  3. zachowanie młodości Po pięćdziesiątym roku życia ilość wody w organizmie spada. Starsi ludzie odczuwają mniejsze pragnienie, dlatego często zapominają o piciu. Naukowcy twierdzą, że jest to jedna z głównych przyczyn starzenia.
  4. dobrą formę Jeśli intensywnie ćwiczysz, uprawiasz sporty albo lubisz aktywnie wypoczywać, pamiętaj, że aby wyprodukować potrzebną do tego energię, twój organizm potrzebuje wody.

Jej niedostatek może spowodować spadek energii nawet o 30%. Gdy wody zabraknie, zmniejszy się objętość krwi, przez co spadnie zdolność transportu tlenu do pracujących mięśni. Specjaliści radzą na dwie godziny przed planowanym wysiłkiem wypić dwie, trzy szklanki niegazowanej wody mineralnej, a następną (najlepiej dwie), piętnaście minut przed przystąpieniem do ćwiczeń. Podczas wysiłku zalecają popijać co 15 min po kilka łyków (pół szklanki), żeby na bieżąco uzupełniać niedobory. Jaka woda dla kogo?
W sprzedaży są trzy rodzaje wód:

  1. wody mineralne - czerpane z głębokich złóż podziemnych, do których nie przenikają żadne zanieczyszczenia ze środowiska. Woda mineralna ma stały, zawsze ten sam zestaw składników.
  2. wody źródlane - czerpane z płytszych warstw wodonośnych przez co ich skład nie jest stały.
  3. wody stołowe - które powstają z mieszaniny wód źródlanej i mineralnej lub poprzez sztuczne mineralizowanie wody źródlanej.

Specjaliści za najodpowiedniejszą do picia uważają wodę mineralną. Możesz wybrać wśród nisko-, średnio- i wysokozmineralizowanych. Wysokozmineralizowane - zawierają ponad 1500 mg składników mineralnych (wapnia, sodu, potasu i wodoru) w jednym litrze. Polecane są dla osób intensywnie uprawiających sport i prowadzących aktywny tryb życia.

Średniozmineralizowane - zawierają od 500 mg 1500 mg składników mineralnych w jednym litrze. Polecane są dla wszystkich poza małymi dziećmi.

Niskozmineralizowane - zawierają poniżej 500 mg składników mineralnych w litrze. Poleca się je szczególnie dzieciom i kobietom w ciąży.

Wody lecznicze zaleca się chorym na kamicę nerkową, niedokrwistość, osteoporozę, przy wysokim poziomie cholesterolu, przy cukrzycy i dolegliwościach żołądkowych. Tego rodzaju wody (np. Zuber, Jan, Marysieńka, Wielka Pieniawa, Henryk) można pić tylko po konsultacji z lekarzem i w zalecanych przez niego ilościach, gdyż zawierają dużo składników mineralnych, których nadmiar może zaszkodzić.

Powinnaś wiedzieć: 1. Wody mineralne bywają naturalnie gazowane. Zawarty w nich dwutlenek węgla przyspiesza przemianę bakterii i sprawia, że mają przyjemny, orzeźwiający smak, ale jeśli cierpisz na choroby układu pokarmowego, wybierz raczej wodę bez bąbelków.

  1. Lekarze i dietetycy zalecają picie niegazowanej wody mineralnej, ale jeśli za nią nie przepadasz, pij soki. Wystrzegaj się kawy, Coca coli i alkoholu - działają moczopędnie; odwadniają i wypłukują z organizmu cenne pierwiastki.

Organizm sygnalizuje niedobór wody, gdy zaobserwujesz:

  1. mroczki przed oczami,
  2. nagłe zasłabnięcie,
  3. gwałtowny spadek ciśnienia,
  4. ból głowy,
  5. uczucie ogólnego osłabienia.

Dolegliwości te mogą oznaczać, że potrzebujesz wody, wypij szybko co najmniej 2 szklanki.

Zbyt mała ilość wody w organizmie doprowadza do zaburzeń: Układu krążenia - krew w 80% składa się z wody, gdy jej zabraknie zagęszcza się, co obciąża serce i prowadzi do spadku ciśnienia tętniczego. Jeśli nie uzupełnisz niedoboru wody, możesz poczuć się osłabiona i senna. Układu nerwowego - mózg i układ nerwowy nie dostają wraz z krwią wystarczającej ilości tlenu, co może prowadzić do groźnego w skutkach niedotlenienia mózgu.

Układu pokarmowego - produkuje on dziennie ponad 8 litrów płynów, do których powstania niezbędna jest woda.

Wątroby - która potrzebuje jej, żeby móc sprawnie odtruwać organizm i pozbywać się toksyn. Odwodnienie może prowadzić do zatrucia. Niedobory wody nasilają także zaparcia.

Układu kostnego - woda to jeden ze składników żelu, którym wypełnione są tzw. kaletki maziowe, tworzące żelowe torebki wokół stawów. Torebki zmniejszają tarcie i działają jak amortyzatory. Niedobór wody zwiększa podatność na skręcenia i wybicia.

Nerek - przy poważnym odwodnieniu może dojść do zagęszczenia moczu. Długotrwały niedobór wody doprowadzi do wytrącania się szkodliwych złogów - szczawianów wapnia i kwasu moczowego - skutkując kamicą nerkową.

Skóry - woda nieustannie paruje całą powierzchnią ciała, co pozwala utrzymać jego optymalną temperaturę nie dopuszczając do przegrzania organizmu. Skóra najszybciej widać reaguje na odwodnienie; staje się sucha, zwiotczała i nadwrażliwa.

Rada
Jeśli rzadko chce ci się pić i pijesz mało, traktuj wodę jak lekarstwo - staraj się wypijać szklankę regularnie, co pewien czas. W pracy miej zawsze butelkę wody pod ręką. Jeżeli w domu zdarza ci się zapomnieć o piciu, rozstaw kilka kubków z wodą w miejscach gdzie najczęściej bywasz np. w kuchni, łazience, pokoju dziecinnym itp. Dzięki temu wypijesz w biegu choć łyk, gotując obiad, wkładając pranie do pralki, odkurzając czy czytając dziecku bajkę.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także