Popkulturowe mem(s)y Jana Kallwejta
Charakterystycznych prac Jana Kallwejta nie da się pomylić z twórczością żadnego innego polskiego designera. Dzięki wypracowaniu niepowtarzalnego i bardzo charakterystycznego stylu Kallwejt stał się jednym z najpopularniejszych grafików i ilustratorów młodego pokolenia. Właśnie stworzył kolekcję przedmiotów codziennego użytku inspirowaną kultowymi internetowymi memami.
10.10.2015 | aktual.: 10.10.2015 10:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Charakterystycznych prac Jana Kallwejta nie da się pomylić z twórczością żadnego innego polskiego designera. Dzięki wypracowaniu niepowtarzalnego i bardzo charakterystycznego stylu Kallwejt stał się jednym z najpopularniejszych grafików i ilustratorów młodego pokolenia. Właśnie stworzył kolekcję przedmiotów codziennego użytku inspirowaną kultowymi internetowymi memami.
Jan Kallwejt jest warszawskim grafikiem i ilustratorem. Znany jest głównie z charakterystycznych ilustracji, pojawiających się w polskich i zagranicznych mediach, m. in. „Wired”, „New York Timesie”, „Pulsie Biznesu” czy „Przekroju”. Współpracował z jedną z pierwszych polskich marek koszulkowych Chrum. Jego ilustracje zamieszczane były na stronie kolektywu Będzin Beat. Brał udział w wielu wystawach polskich i zagranicznych.
„Tyle wygrać”, „Sorry taki mamy klimat”, „A może frytki do tego” – to zdania, które najpierw zawojowały internet, a następnie na stałe weszły do potocznej mowy. Z połączenia tych i kilku innych popularnych memów z unikatową kreską Jana Kallwejta powstała dostępna wyłącznie w Empiku seria produktów „Memsy”. To podkładki, notatniki, bruliony, kubki i pocztówki. Nacechowane niekiedy absurdalnym poczuciem humoru z pewnością trafią nie tylko do fanów memów, ale także do miłośników dobrej grafiki. – Kolekcja oparta jest na hasłach czerpanych z internetowej popkultury które każdy młody odbiorca rozszyfruje bez trudu. W projektach starałem się nadać im dowcipny kontekst i lekką, wesołą formę graficzną – mówi o swoich pracach Kallwejt.
Podstawą stylu Kallwejta jest prosta i ikoniczna forma, która często przechodzi w rozbudowane kompozycje pełne detali i ukrytych znaczeń. Grafik posługując się lekkim stylem krytycznie spogląda na otaczający go świat. Charakterystyczne dla Kallwejta są jaskrawe kolory i konturowy rysunek, którymi posłużył się również w serii produktów „Memsy”.
„Memsy” są kolejnymi z serii produktów kreatywnych stworzonych specjalne dla Empiku. Do tej pory ukazały się m. in. kolekcja Wisławy Szymborskiej z jej niezapomnianymi kolażami oraz seria produktów z pracami Joanny Sarapaty ukazująca charakterystyczne malarskie impresje na temat kobiet.