Prawda pod ostrzałem. Jak rozpoznać fake newsa, clickbait, deepfake’a?
Aż 84 proc. Polek i Polaków deklaruje, że zetknęło się z fałszywymi informacjami, a co druga osoba nie czuje się w sieci bezpiecznie. W odpowiedzi Fundacja PZU uruchomiła kampanię #CzystyPrzekaz. Jej celem jest zwiększenie świadomości istnienia dezinformacji oraz wyposażenie ludzi w narzędzia do walki z nią.
– Dezinformacja to nie tylko fake newsy. To w obecnych czasach realne zagrożenie – podkreśla Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU.
Jej słowa potwierdzają dane z raportu "Dezinformacja oczami Polaków 2024": aż 81 proc. respondentów uważa, że w ostatnich 10 lat skala fałszywych treści w internecie znacząco wzrosła. Co więcej, aż 9 na 10 osób przyznało, że choć raz udostępniło nieprawdziwą informację. Pomimo rosnącej świadomości problemu, tylko połowa badanych czuje się w sieci bezpiecznie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak będziemy sobie radzić w przypadku zalewu fake newsami tworzonymi przez sztuczną inteligencję?
Dezinformacja może być narzędziem manipulacji, siania paniki, podważania zaufania do instytucji czy wywoływania chaosu. Dlatego tak ważne jest, by nie tylko mówić o tym zjawisku, ale też pokazywać, jak się przed nim chronić.
– W obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu informacyjnego, umiejętność weryfikacji faktów staje się nie tylko ważna, ale wręcz niezbędna. Postaw na czysty przekaz, czyli wolny od manipulacji i zewnętrznych wpływów – do tego zachęcamy w naszej kampanii. Fundacja PZU wraz z licznymi organizacjami i mediami stara się uwrażliwić społeczeństwo na ten problem. Chcemy też wyposażyć Polki i Polaków w konkretne narzędzia i umiejętności pozwalające samodzielnie weryfikować informacje znalezione w internecie – tłumaczy Mazurkiewicz.
Kampania "Czysty przekaz" to szereg działań edukacyjnych – od emisji spotów w mediach, przez obecność na letnich wydarzeniach kulturalnych, po warsztaty w szkołach. Fundacja przygotowała również specjalną stronę internetową, na której – we współpracy z organizacjami zajmującymi się przeciwdziałaniem dezinformacji – udostępnia proste, praktyczne narzędzia do weryfikowania treści. Skorzystać z nich mogą wszyscy – uczniowie, rodzice, nauczyciele, ale też każdy użytkownik sieci. Kampania zwraca również uwagę na znaczenie świadomości emocji w odbiorze i przetwarzaniu informacji.
W kampanijnym spocie ambasadorzy – Magda Gessler, Szymon Marciniak i Mikołaj Roznerski – przypominają, że choć w swojej pracy stawiają na autentyczność – w kuchni, na boisku i na scenie – w internecie odróżnienie prawdy od fałszu wymaga większej czujności. Pomaga w tym filtrowanie treści, sprawdzanie źródeł i ostrożność w udostępnianiu informacji.
Siłą tej kampanii jest szerokie partnerstwo organizacji społecznych, pod patronatem instytucji publicznych oraz mediów. Jednym z jej celów jest zachęcenie do weryfikowania informacji w wiarygodnych źródłach – a w konsekwencji zwrócenie uwagi na rolę i znaczenie rzetelnych mediów w walce z dezinformacją i zapewnianiu społeczeństwu "czystego przekazu".
Na początku kampania będzie widoczna w mediach, w kolejnych etapach "Czysty przekaz" pojawi się także w szkołach, ponieważ dziś dzieci i młodzież stykają się z dezinformacją bardzo wcześnie. Kampania będzie także obecna na letnich wydarzeniach artystycznych w całej Polsce.
Kampania "Czysty przekaz" powstała z inicjatywy Fundacji PZU. Jest organizowana pod patronatem Prezydencji Polski w Radzie UE, Narodowego Instytutu Wolności, NASK, Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego oraz Centrum Badań nad Dezinformacją Collegium Civitas wspólnie z organizacjami społecznymi: Fundacją Dbam o Mój Zasięg, Fundacją Geremka, Fundacją Szkoła z Klasą oraz Stowarzyszeniem Demagog.
Kampania trafi do odbiorców za pośrednictwem telewizji, radia, mediów internetowych i prasy, dzięki połączeniu sił i zaangażowaniu patronów medialnych takich jak: Wirtualna Polska, POLITYKA, Ringier Axel Springer Polska, TVN Warner Bros. Discovery oraz Grupa Agora. Za koncept kreatywny i produkcję kampanii odpowiada agencja Stor9.