FitnessTrening aerobowy - efekty, rodzaje i zasady

Trening aerobowy - efekty, rodzaje i zasady

Trening aerobowy - efekty, rodzaje i zasady
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

16.11.2018 21:41

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Trening aerobowy jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą zrzucić dodatkowe kilogramy czy zwiększyć wytrzymałość mięśni. Jak ćwiczyć aeroby w domu? Jak prawidłowo wykonać trening aerobowy? Czy każdy może wykonywać ćwiczenia tlenowe?

Trening aerobowy – charakterystyka

Trening aerobowy polega na wykonywaniu ćwiczeń tlenowych, w trakcie których mięśnie otrzymują maksymalny dostęp do tlenu. Skutkuje to pozyskaniem energii ze spalania związków tłuszczowych.

Aeroby powinny wykonywać osoby, które chcą zrzucić zbędne kilogramy i zwiększyć wydolność. Prawidłowy trening aerobowy powinien być wykonywany dłużej i trwać przynajmniej pięćdziesiąt minut, aby podczas ćwiczeń zacząć spalać tłuszcz.

W trakcie ćwiczeń tlenowych należy zwrócić uwagę na tętno, które powinno być podniesione do takiego poziomu, aby nasz metabolizm mógł przyspieszyć (strefa spalania tłuszczu: 60-70 proc. MHR). Warto pamiętać o zbilansowanej diecie, dzięki której znajdziemy siłę na ćwiczenia.

Przykładowe treningi aerobowe to:

Zasady treningu aerobowego

W trakcie treningu aerobowego powinniśmy przestrzegać kilku istotnych zasad. Zaleca się, aby ćwiczenia angażowały jak największą liczbę naszych mięśni. Aeroby powinny być zróżnicowane i obejmować swym zakresem całe ciało.

Ćwiczenia aerobowe możemy wykonywać w różnej kolejności, jednak zawsze powinniśmy rozpoczynać je rozgrzewką. Oprócz tego należy pamiętać o odpowiedniej długości i intensywności treningu. Ćwiczenia wykonujmy minimum trzy razy w tygodniu, w zależności od możliwości i chęci. Zwracajmy uwagę na czas trwania ćwiczeń.

Ćwiczenia aerobowe – przygotowanie

Ćwiczenia aerobowe powinny być poprzedzone odpowiednią rozgrzewką. Dzięki niej unikniemy niepotrzebnych kontuzji, a także rozgrzejemy stawy przed treningiem. Ważną rolę podczas ćwiczeń aerobowych odgrywa tętno. Jeżeli mamy taką możliwość, powinniśmy początkowo korzystać z przyrządu do mierzenia tętna, aby wiedzieć, czy mieścimy się w granicach tak zwanego tętna maksymalnego.

Trening aerobowy w domu

Trening aerobowy możemy wykonać nie tylko na siłowni czy salach fitness. Jeżeli jesteśmy ograniczeni czasowo, nie lubimy marnować czasu na dojazdy, lub w pobliżu naszego miejsca zamieszkania nikt nie prowadzi takich ćwiczeń, mamy na to sposób.

Aeroby można wykonywać w domu, korzystając z przedmiotów, które znajdziemy pod ręką. Trening wykonamy, skacząc przez 15 sekund na skakance, a następnie przez pół minuty odpoczywając. Jeżeli posiadasz niższą półkę, wchodź na nią, stawiając naprzemiennie nogi. Trenując aeroby w domu, możesz wykonać też skip A, a przy większej przestrzeni także skip B.

Przeciwwskazania do ćwiczeń aerobowych

Wykonywanie ćwiczeń aerobowych pozytywnie wpływa na naszą sylwetkę oraz nastrój. W przypadku kontuzji powinniśmy zaprzestać wykonywania ćwiczeń zanim nie wrócimy do pełnej sprawności fizycznej.

Trening aerobowy nie będzie możliwy, jeśli jesteśmy po operacji czy skomplikowanym zabiegu. Wtedy o powrocie do ćwiczeń powinien decydować ortopeda czy rehabilitant. W razie wątpliwości co do prawidłowego wykonywania określonych ćwiczeń aerobowych, o pomoc można poprosić trenera personalnego.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (1)
Zobacz także