Żeńska strona esportu. Kobieta w świecie zawodowych graczy

Czy esport to rzeczywiście domena mężczyzn? Czy jest w nim miejsce dla kobiet? Rozmawiamy z Patrycją Tęczą, od lat związaną ze sceną esportową.

Patrycja "inn" Tęcza łączy pracę grafika z wieloletnią pasją, czyli esportem
Patrycja "inn" Tęcza łączy pracę grafika z wieloletnią pasją, czyli esportem
Źródło zdjęć: © Materiały partnera | PLE

Patrycja "inn" Tęcza jest grafikiem. Dziś łączy ten zawód ze swoją wieloletnią pasją, czyli esportem, tworząc materiały dla Polskiej Ligi Esportowej, gdzie zajmuje stanowisko Art Director. Gdy śledzimy organizowane przez PLE rozgrywki Counter-Strike: Global Offensive, Valorant lub innych gier, często mamy przed oczami graficzne kreacje Patrycji.

Sławomir Serafin: Pracujesz w Polskiej Lidze Esportowej, ale to nie jest Twój pierwszy kontakt z profesjonalnym graniem. Jak to się zaczęło?

Patrycja Tęcza: Właściwie ciężko mi powiedzieć, kiedy moja droga skrzyżowała się z profesjonalną sceną. W wieku 10–12 lat zakładałam amatorskie organizacje z wielkimi ambicjami. Zarządzałam nimi, przy okazji ucząc się grafiki komputerowej. Powoli wspinałam się też po szczeblach poszczególnych organizacji esportowych, aż znalazłam się w miejscu, w którym jestem dzisiaj. Niestety nie pamiętam, kiedy dokładnie miałam pierwszy kontakt z profesjonalnymi graczami. Jako dziecko miałam jednak pod swoimi skrzydłami początkującego Grubego (obecnie PL123) i mouza (Honoris). Później w roli redaktorki i grafikczki dołączyłam do ALSEN-Teamu, w którym poznałam grającego jeszcze wtedy w CS’a Adama "DESTRU" Gila. Obecnie pracujemy razem w Polskiej Lidze Esportowej, co bardzo mnie cieszy.

Przeszłaś wszystkie szczeble esportowej kariery, od grania aż do organizowania. Co podobało Ci się najbardziej i co sprawiało najwięcej satysfakcji?

Zdecydowanie najbardziej podobało mi się zarządzanie drużyną, zaraz po tym organizowanie eventów. Dlaczego nie wspomniałam o grafice? To moje codzienne zajęcie nieprzerwanie od około 15 lat, więc bycie menadżerką drużyny i organizowanie turniejów było i jest dla mnie swoistą odskocznią od niego. Z racji na mój charakter czułam się w tym spełniona. Od zawsze uwielbiałam organizować przejazdy, zajmować się sprawami administracyjnymi, pilnować harmonogramu rozgrywek czy dbać o czyiś wizerunek.

Zawsze jednak wracam do grafiki. Żyję nią, a uczucie dumy i satysfakcji na widok swoich projektów przy wielkich nazwiskach, wydarzeniach lub w magazynie CD-ACTION potrafię czerpać tylko z pracy projektanta – i to bez względu na to, jak duży event udałoby mi się zorganizować czy jak bardzo udałoby mi się wypromować jakąś drużynę.

O Mistrzostwach Europy siatkarek mówią wszystkie media. A gdzie są mistrzostwa w esporcie kobiet?
O Mistrzostwach Europy siatkarek mówią wszystkie media. A gdzie są mistrzostwa w esporcie kobiet?© materiały partnera | PLE

Niedawno zakończyły się Mistrzostwa Europy siatkarek, o których mówiły wszystkie media. A gdzie są mistrzostwa w esporcie kobiet?

To temat rzeka. Jest obecnie tym, o którym najmniej lubię rozmawiać. Kiedyś mogłam chodzić i opowiadać, jaka to jest superscena i jak bardzo dziewczyny są poszkodowane. Dzięki roli menadżera żeńskich drużyn poznałam to środowisko od podszewki i zmieniłam o nim zdanie.

Podjętych zostało kilka prób utworzenia mistrzostw Polski. Pierwsze były zorganizowane przez osobę prywatną – Med1337. Były pieniądze w puli, były fotele gamingowe dla zwycięzców. Liczba chętnych uczestniczek była tak niska, że owe rozgrywki o mało nie zostały anulowane. Dlaczego prawie żadna domagająca się turniejów dziewczyna nie wzięła udziału? Nie wiem.

ESL również podjął się organizacji Mistrzostw Polski w 2019 roku. Był piękny puchar, były finały lanowe, profesjonalne nagrywki i zdjęcia. Były pieniądze (15 tysięcy złotych dla zwycięzcy) i medialność. Miał być kolejny sezon i… Najpewniej rozgrywki nie cieszyły się takim zainteresowaniem, jakie zakładano. Dziewczyny same w sobie też nie bardzo dbają o swój kontakt z publiką. To nie ESL powinien zapewniać oglądalność, to dziewczyny swoją osobą i umiejętnościami powinny ściągać nowych odbiorców. Uważam, że do mistrzostw z prawdziwego zdarzenia jest jeszcze długa droga i nie jest ona usłana różami.

Czy kobieca liga Counter-Strike mogłaby stać się tak popularna, jak męska? Pod jakim warunkiem?

Oczywiście. Będę bardzo szczera, więc moja opinia może nie spodobać się każdemu. Najważniejszym warunkiem jest podniesienie poziomu umiejętności. O ile jest wiele dziewczyn, które skillem zawstydzą niejednego faceta, tak ich gra drużynowa leży, co przekłada się na niskie wyniki oglądalności. Taktyka żeńskiej drużyny na całą rundę to często tzw. standard w wykonaniu profesjonalnej męskiej drużyny.

Poza tym dodatkowym warunkiem mocno popularyzującym scenę poza samą grą, którego obecnie brakuje, jest większa ochota wyjścia dziewczyn do świata poprzez wywiady i aktywności inne niż samo streamowanie. Dziewczyny mają z tym ogromny problem, rzadko kiedy chcą się pokazać. Tłumaczenie, że to ma wpływ nie tylko na ich własną rozpoznawalność, ale także na wzbudzanie świadomości o czymś takim jak żeńska scena, niewiele przynosi.

Kobieca liga mogłaby być jednak swoistym buforem przed wykonaniem kroku naprzód i rywalizowaniu na równi z mężczyznami. Dziewczyny same mogłyby decydować, kiedy czułyby się gotowe wyjść ze swojej strefy komfortu i byłby to odpowiednik rozwijanej przez lata sceny męskiej. Mówię męska ze względu na to, że jest przez nich zdominowana, ale nie jest zamknięta na obecność kobiet. Zaczynało się na serwerach, później powstawały coraz to bardziej ambitne turnieje, rozwijane aż do dnia dzisiejszego. Tego na scenie żeńskiej brakuje.

Od kiedy pamiętam, istniały rozgrywki z serii Female Open (nazwa się zmieniała), gdzie dziewczyny przez pół roku rywalizowały tylko o konto Premium na platformie ESL. Grała tam europejska śmietanka, jedne z największych nazwisk. Organizatorzy nie wykorzystali tego faktu i nie próbowali podnosić rangi wydarzenia, aż rozgrywki przestały cieszyć się popularnością.

Chcę przez to powiedzieć, że nie zawsze tylko dziewczyny są winne temu, że scena nie rozwija się tak szybko, jakby każdy tego chciał. Nie ukrywam jednak, że drzemie w tym ogromny potencjał. Póki co obie strony utknęły w błędnym kole i sytuacja się nie zmieni, dopóki któraś ze stron nie będzie konsekwentna.

Jest wiele dziewczyn, które umiejętnościami zawstydzą niejednego faceta
Jest wiele dziewczyn, które umiejętnościami zawstydzą niejednego faceta© materiały partnera

A może drużyny mieszane? Czy to dobry pomysł?

Jest to świetny pomysł! Dziewczyny miałyby wtedy szansę przeniknąć do męskiej drużyny, nauczyć się ich sposobu działania i myślenia, co szybko pozwoliłoby zebrać plony. Osobiście jestem fanką takiego konceptu, chociaż lubię podział na żeńską i męską scenę. Jest to raczej naturalne.

Esport to nadal świat zdominowany przez mężczyzn, ale w Polskiej Lidze Esportowej nie jesteś jedyna, prawda?

Nie jestem jedyna i bardzo mnie to cieszy! Pracuję z naprawdę pozytywnie zwariowanymi dziewczynami, które w mniejszym lub większym stopniu dopiero uczą się specyfiki tej branży. Jestem jednak bardzo wdzięczna za to, że to z nimi przyszło mi pracować. Każda z nich zajmuje się innym sektorem i muszę przyznać, że są świetne w tym, co robią. Dla mnie ich obowiązki to czarna magia.

Kiedyś wielka pasja, a dziś już tylko praca? Czy może dalej cię to kręci? Komu kibicujesz?

Kręci mnie to cały czas i będzie kręcić aż do grobowej deski! Czuję, że mam ogromne szczęście, mogąc rozwijać swoje pasje w ramach pracy, którymi bez wątpienia są sporty elektroniczne i grafika komputerowa. Patriotycznie kibicuję wszystkim polskim zawodnikom i drużynom, które dostaną się na zagraniczne turnieje. Nie ograniczam się do jednego zespołu.

Źródło artykułu:WP Kobieta

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (17)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.