Słyszysz takie pytanie przez telefon? Policjantka ostrzega
"Tak działają oszuści i uwierz, że ta metoda jest niezwykle skuteczna" - alarmuje mł. insp. Małgorzata Sokołowska na profilu "Z pamiętnika policjantki". Funkcjonariuszka upubliczniła nagranie, by pokazać metodę działania oszustów. Rozmowa z nimi zazwyczaj zaczyna się podobnie.
Jedną z takich historii opisała mł. insp. Małgorzata Sokołowska na profilu "Z pamiętnika policjantki" w mediach społecznościowych. Opowieść dotyczy pani Celiny – kobiety w starszym wieku, do której zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Twierdził, że ktoś właśnie próbuje zaciągnąć kredyt na jej nazwisko i żeby odzyskać zablokowane konto, musi jak najszybciej potwierdzić swoje dane. Pierwsze pytanie dotyczyło konkretnego banku.
Pani Celina, zaniepokojona, ale i czujna, nie odpowiadała na pytania zgodnie z oczekiwaniami dzwoniącego. Zamiast tego wyrażała własne zdanie i ociągała się z podaniem jakichkolwiek wrażliwych informacji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Uwaga na fałszywe strony banków. Ekspert o trikach cyberprzestępców
- Proszę Pana, ja jestem osobą starszą, w związku z tym samotną. Nie korzystam z komputera. Do banku chodzę - przekazała oszustowi.
Wówczas rozmówca zmienił ton na agresywny. Gdy zorientował się, że nie uda mu się osiągnąć celu, rzucił na koniec, że seniorka "zdechnie" – pokazując swoje prawdziwe oblicze i brutalność oszukańczej gry.
Policjantka Sokołowska zwróciła uwagę, że w tle rozmowy było słychać inne podobne połączenia, co świadczy o działaniu zorganizowanej grupy, która próbuje wyłudzać dane i pieniądze – zarówno od osób starszych, jak i młodszych.
"Tak działają oszuści i uwierz, że ta metoda jest niezwykle skuteczna. Dlatego koniecznie zobacz do końca, zapamiętaj, przekaż dalej i nie daj się oszukać" - ostrzega we wpisie.
Mechanizmy manipulacji
To klasyczny przykład manipulacji emocjami. Oszuści często grają na strachu, panice i poczuciu obowiązku. Potrafią imitować dźwięki z biura bankowego, przesyłać fałszywe SMS-y z "autoryzacją", a nawet wyświetlić numer telefonu identyczny jak infolinia banku. Użytkownicy mediów społecznościowych coraz częściej dzielą się podobnymi historiami, przestrzegając innych.
Jak się bronić?
- Nie podawaj danych przez telefon. Prawdziwy pracownik banku nigdy nie zapyta o hasło, login, PIN czy kod SMS.
- Rozłącz się i oddzwoń. Jeśli masz wątpliwości, zadzwoń na oficjalny numer banku, który sam wpiszesz.
- Zachowaj spokój. Oszuści liczą na twoją panikę i szybkie decyzje.
- Zgłaszaj każdą próbę oszustwa. Zarówno na policję, jak i do instytucji finansowych.
Uważaj też w internecie. W sieci nie brakuje fałszywych stron banków, linków do "promocji", fałszywych wiadomości od kurierów czy znajomych na Facebooku. Oszuści podszywają się pod popularne marki lub osoby z listy kontaktów, by wyłudzić dane logowania lub przejąć dostęp do konta.
Zapraszamy na grupę na Facebooku - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.