UrodaBarbara Goździkowska. Piękna strona biznesu

Barbara Goździkowska. Piękna strona biznesu

Barbara Goździkowska. Piękna strona biznesu
Źródło zdjęć: © AVON
Aleksandra Kisiel
01.11.2016 10:46, aktualizacja: 06.03.2017 10:47

Od 23 lat pracuje w Avon Polska. Zaczynała od wsparcia sprzedaży i rozwijała się razem z firmą, która w 1992 pojawiła się nad Wisłą. W międzyczasie Avon stał się liderem w sprzedaży perfum i kosmetyków do makijażu w Polsce, a Barbara Goździkowska została dyrektor generalną firmy. Bo Avon to nie tylko kosmetyki, kultowe katalogi i sieć konsultantek. To przede wszystkim biznes, który kobietom daje siłę, niezależność finansową i poczucie własnej wartości.

Aleksandra Kisiel: 23-lata w jednej firmie. W dzisiejszych czasach takie CV jest niespotykane, zwłaszcza, że zaczynałaś na zdecydowanie niższym szczeblu.

Barbara Goździkowska: Do dzisiaj pamiętam ten dzień, w którym po raz pierwszy pojawiłam się w Avon. Jako dwudziestoparoletnia dziewczyna byłam bardzo przejęta pracą w międzynarodowym koncernie. Zaczynałam jako koordynator w dziale Sales Support, czyli wspomagania sprzedaży. Nikt z nas tak naprawdę nie miał doświadczenia, ale mieliśmy ogromną pasję, mnóstwo energii i chęć tworzenia czegoś wyjątkowego. Początki były absolutnie szalone i spontaniczne. Testowaliśmy i eksperymentowaliśmy, uczyliśmy się na własnych błędach. Często sukces potrafił nas zaskoczyć – pamiętam jak wprowadziliśmy na rynek perfumy w kremie, opakowane w złote jabłuszko! Kupienie tego produktu graniczyło z cudem! Ta praca dawała mi dużo radości, poznawałam kobiety takie jak ja, razem z nimi zaczynałam tworzyć swego rodzaju społeczność. To było wspaniałe uczucie, bo nie tylko ta pierwsza, „poważna” praca dawała mi poczucie spełnienia, ale również nabierałam pewności siebie dzięki otaczającym mnie wyjątkowym ludziom. Dzięki pasji, wytrwałości i ciężkiej pracy udało mi się dojść tu gdzie dziś jestem. A fakt, że rozwijałam się razem z marką, to niezwykłe doświadczenie, którego mam szczęście być częścią.

W połowie lat dziewięćdziesiątych kobiety w korporacjach, na wysokich stanowiskach były ewenementem. Wprawdzie Polki zawsze były bardzo przedsiębiorcze, ale nie widać ich było w radach nadzorczych wielkich marek.

Dzisiaj sukces przychodzi zdecydowanie szybciej, ale i konkurencja wśród młodych kobiet jest znacznie większa, przez co osiągnięcie go wymaga znacznie cięższej pracy niż kiedyś. Łatwiejszy dostęp do wyższego wykształcenia, języków obcych i mediów spowodował, że dziś mamy w biznesie szeregi wykształconych, bardzo zdolnych kobiet. I paradoksalnie właśnie to sprawia, że sukces w korporacji może być nieco trudniejszy do osiągnięcia niż 20 lat temu. Dzisiejszy biznes stawia w dużej mierze na kreatywność, pasję i umiejętności niestandardowego myślenia. W czasach, gdy trudno na rynku o znalezienie niszy – takie cechy jak umiejętność reagowania na sytuacje kryzysowe czy poszukiwania nietypowych rozwiązań są bardzo cenne. Śmiało można powiedzieć, że dzisiaj na sukces poza umiejętnościami i doświadczeniem w dużej mierze wpływa osobowość. Zmieniło się też podejście kobiet do sukcesu – aż 80 proc. aktywnych zawodowo pań* deklaruje chęć objęcia kierowniczego stanowiska w bliższej lub dalszej przyszłości. Myślę, że to bardzo wyraźny znak czasów i zmian w myśleniu na temat kobiet w biznesie.

Avon wspiera kobiety od samego początku swojego istnienia. Pierwsza konsultantka Avon, pani Albee, rozpoczęła pracę pod koniec XIX wieku, na 34 lata przed przyznaniem w USA praw wyborczych kobietom. Od 130 lat dajemy kobietom możliwości rozwoju zawodowego, osobistego oraz wspieramy ich niezależność. Model biznesowy, który proponujemy, jest bardzo elastyczny – od okazjonalnej sprzedaży kosmetyków, aż do bycia liderem sprzedaży. Ułatwiamy kobietom rozwój biznesowy, dzięki różnorodnym szkoleniom i programom motywującym dajemy im unikalne narzędzia i wspieramy ich przedsiębiorczość na każdym etapie.

Gdy w firmie pojawiają się młode kobiety, na jakie rady i wsparcie mogą liczyć z twojej strony?

Podstawą efektywnej pracy jest dialog, dlatego zawsze staram się poświęcać czas nowym pracownikom. Mogą liczyć na moje wsparcie i doświadczenie. Jestem zdania, że dobre relacje pomiędzy pracownikami wpływają na jakość pracy, dlatego zawsze w miarę możliwość czasowych staram się uczestniczyć w tym mniej oficjalnym życiu firmy. To pozwala mi lepiej poznać nowych pracowników i dzięki temu łatwiej jest mi podjąć decyzję, w którym miejscu struktury Avon będą rozwijali się najlepiej. Nie nazwałabym siebie mentorką – bo to buduje niepotrzebny dystans – a raczej doradcą, przewodnikiem, który wspiera dialog. Chętnie dzielę się moim wieloletnim doświadczeniem z pracownikami Avon oraz innych firm. W zeszłym roku miałam przyjemność być jednym z prelegentów podczas Vital Voices – to bardzo ważne, aby kobiety będące ekspertami w swoich branżach dzieliły się swoimi doświadczeniami i przygotowywały młode kobiety do roli liderek.

W naszej firmie codziennie obalamy przekonanie, że praca z kobietami to utrapienie. Avon to wyjątkowo kobieca marka, której siłą i fundamentami są w głównej mierze właśnie kobiety. Tworzą ją, rozwijają. To firma dla kobiet, budowana przez kobiety, które uwielbiają rozmawiać o pięknie. Nasza działalność to nie tylko sprzedaż kosmetyków. Pragniemy także budować wyjątkową społeczność, która wymienia się doświadczeniami i wiedzą, a także wspiera kobiety. Sercem naszej firmy od zawsze były i są kobiety – nasze konsultantki. To osoby w różnym wieku, które posiadają różnorodne zainteresowania i pasje, ale łączy je jedno – zamiłowanie do kosmetyków i piękna oraz chęć ciągłego rozwoju.

Obraz
© AVON

I zaangażowanie w dwie ogromne akcje społeczne.

W Polsce aktywnie prowadzimy dwie kampanie – Avon kontra Rak Piersi oraz Avon kontra Przemoc. Projekt Avon kontra Rak Piersi w Polsce jest prowadzony od 1998 roku i jest jedną z największych inicjatyw społecznych w kraju. Wszystkie działania kampanii prowadzone są dzięki środkom pozyskanym ze sprzedaż produktów Avon z Różową Wstążką. Jestem niezwykle dumna z tego, że co roku do projektu Różowej Wstążki przyłączają się nowi partnerzy, a świadomość kampanii Avon kontra Rak Piersi wśród Polaków cały czas rośnie. W zeszłym roku w Dniu Różowej Wstążki wzięło udział prawie 7 000 osób, w rywalizację online na rzecz badań profilaktycznych włączyło się kolejne 60 000, a nasza kampania wspierająca profilaktykę raka piersi jest największą tego typu inicjatywą w kraju.

Natomiast Avon kontra Przemoc to kampania społeczna i edukacyjna zainaugurowana w Polsce w 2008 roku. Jej celem jest głośny i wyraźny sprzeciw wobec przemocy oraz wszelkich jej przejawów. Współpraca Avon z Ogólnopolskim Pogotowiem dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” IPZ trwa już ponad pięć lat. Jestem dumna z tego, że Avon to firma, która nie tylko produkuje i sprzedaje kosmetyki, ale i wspiera miliony konsultantek i konsultantów w wielu krajach. To firma, która utożsamiana jest z urodą, innowacjami, optymizmem i właśnie przede wszystkim z realnymi działaniami na rzecz kobiet.

Te działania to zarówno szanse na rozwój, budowanie doświadczenia w biznesie i kapitału, ale też produkty, który na co dzień ułatwiają nam życie.

Dla mnie ważne jest, aby kosmetyki działały skutecznie, szybko, a ich stosowanie było przyjemnością. Nie mam zbyt wiele czasu dla siebie, ale zawsze dbam o to, żeby moja skóra była jak najlepiej nawilżona. Wtedy cera wygląda świeżo i promiennie. Ostatnio na mojej półce z kosmetykami na stałe zagościł eliksir młodości z linii Avon Anew – Ultimate Supreme Dual Elixir 45+. Połączenie serum z odżywczymi olejkami pozwala szybko zadbać nie tylko o odpowiednie nawilżenie, ale również o odżywienie skóry i wygładzenie zmarszczek. Jeśli chodzi o makijaż – preferuję ponadczasową klasykę. Stawiam na makijaż subtelnie podkreślający urodę, dlatego tak bliska jest mi linia do makijażu Avon True – odpowiedź na potrzeby nawet najbardziej wymagających kobiet, które w makijażu stawiają na ponadczasowe rozwiązania i klasyczną elegancję, a przy tym potrzebują produktów łatwych w stosowaniu i wysokiej jakości. Zawsze mam przy sobie perfumy oraz puder i szminkę – do szybkiego poprawienia makijażu w ciągu dnia. Ostatnio jestem fanką naszego najnowszego kosmetyku z linii Avon True – matowej szminki o jedwabistej formule, która mimo doskonałego i trwałego krycia nie wysusza ust. Mój ulubiony kolor to klasyczna i elegancka czerwień Red Supreme. To ważne, by w dzisiejszych czasach kosmetyki spełniały wiele funkcji jednocześnie – dzięki temu pozwalają zaoszczędzić nam – kobietom, które łączą w życiu wiele ról – cenny czas.

Źródło artykułu:WP Kobieta
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także