Blisko ludziCzy Internet zmniejsza nasze poczucie samotności?

Czy Internet zmniejsza nasze poczucie samotności?

Czy Internet zmniejsza nasze poczucie samotności?
Źródło zdjęć: © Fotolia
05.03.2018 16:49, aktualizacja: 06.03.2018 10:11

Portale społecznościowe mają z założenia łączyć ludzi ze sobą, wzmacniać kontakty, tworzyć okazje do ich nawiązywania. I choć w większości przypadków tak się dzieje, w niektórych sytuacjach korzystanie z portali wzmacnia poczucie osamotnienia.

Najnowszy artykuł opublikowany w "Perspectives On Psychological Science" autorstwa dr Rebecci Nowland z Uniwersytetu w Manchester i jej współpracowników z Uniwersytetu w Chicago, pokazuje że istnieje dwukierunkowy związek pomiędzy korzystaniem z Internetu do celów społecznych (czyli korzystaniem z portali takich jak Facebook czy Twitter), a poczuciem samotności.

Autorzy badania sugerują, że samotność wyznacza sposób interakcji ludzi ze światem cyfrowym. Ludzie samotni deklarują, że w Internecie czują się swobodniej, mogą być "bardziej sobą" i są bardziej przyjaźnie nastawieni do innych, niż w świecie realnym. Dlatego też takie osoby częściej zastępują "normalne" relacje i działania społeczne światem cyfrowym. Jednakże, istnieją dowody na to, że wycofywanie i pasywność zachowań społecznych, które są widoczne w trybie offline u samotnych osób, są również widoczne w ich interakcjach online.

Konsekwencją używania mediów społecznościowych do ucieczki od świata społecznego i wycofania się z "normalnych" relacji społecznych u osób samotnych jest zatem wzrost poczucia osamotnienia. Samotni ludzie potrzebują więc wsparcia, aby móc wykorzystać świat cyfrowy w taki sposób, aby sprzyjał on zmniejszeniu ich samotności. Kluczem wydaje się to w jakim celu wykorzystujemy Internet do celów społecznych. Jak twierdzą badacze "kiedy Internet jest wykorzystywany (…) do poprawy istniejących relacji i tworzenia nowych kontaktów, to jest to przydatne narzędzie do zmniejszania samotności".

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także