Czy kobieta pracująca w serwisie samochodowym jest tylko ładnym dodatkiem?
Kobiety, które pracują w salonach czy serwisach samochodowych, nierzadko są narażone na docinki ze strony mężczyzn. I chociaż często znają się na autach lepiej niż niejeden mężczyzna, to nieustannie udowadniają swoje umiejętności. Dlaczego, aby zdobyć szacunek i zaufanie, muszą przełamywać obowiązujące stereotypy?
27.12.2011 | aktual.: 30.08.2018 11:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Czy panie potrafią wymienić pozytywne strony pracy w branży samochodowej?
Jeżeli nawet kobieta wykaże się dużymi umiejętnościami i zaangażowaniem, praca w serwisie samochodowym może być dla niej nie lada wyzwaniem! Jak poradzić sobie w typowo męskim środowisku?
Przełamać stereotypy i wzbudzić zaufanie
Niestety, oprócz wychowania bardzo duży wpływ na wybory zawodowe kobiet mają obowiązujące stereotypy. Współcześnie niebagatelną rolę odgrywają stereotypy, które pokazują płeć piękną jako istotę wrażliwą i delikatną, nieodporną na stres, a także nieradzącą sobie w trudnych sytuacjach. Ale przecież każdy z nas ma jakieś pasje. Należy pamiętać, że praca, która daje satysfakcję, przynosi owoce. Dlatego pozwólmy swojemu dziecku na realizację jego marzeń.
- Już jako mała dziewczynka lubiłam podglądać, jak tata kręci się przy samochodzie. Nie mam brata, więc z czasem zaczęłam mu pomagać. W szkole podstawowej bezbłędnie odróżniałam większość marek samochodów. – opowiada Magda z serwisu samochodowego Renault. – Zawsze chciałam pracować w serwisie samochodowym. Rodzice zaakceptowali mój wybór. Początki nie były łatwe, ale teraz praca sprawia mi wielką radość. – dodaje.
Gdy uda się już kobiecie przełamać obowiązujące stereotypy, to pojawiają się następne przeszkody, które utrudniają pracę w serwisie. Czeka ją długa droga do pełnej akceptacji. Musi wzbudzić zaufanie i zasłużyć na szacunek.
- Przyznaję, że na początku koledzy nie byli dla mnie mili. Przeszkadzało im, że jestem kobietą. Kiedy jednak zobaczyli, że staram się, ciężko pracuję, a co najważniejsze mam smykałkę do aut; zmienili zdanie. Dzisiaj są moimi dobrymi kolegami, z którymi niekoniecznie rozmawiam tylko o samochodach. – wspomina Magda.
Wnętrze samochodu tajemnicą? Reakcje klientów
To, że nie każda kobieta potrafi zmienić koło w samochodzie, nie znaczy, że nie wie, gdzie znajduje się chłodnica. Amortyzatory, resory, atrapy, rezonatory – nie są to już egzotycznie brzmiące nazwy części do samochodów. Magda z serwisu Renault jednym tchem wymienia wszystkie elementy. A jak na widok kobiety w serwisie reagują klienci? Dziewczyny spotykają się zarówno z przykrymi, jak i zabawnymi sytuacjami.
- Pojawiają się różne komentarze. Na początku były dwuznaczne uśmiechy i pytania: np. czy pani wie, co to jest amortyzator? Jednak teraz nikogo nie dziwi już widok kobiety pracującej w serwisie samochodowym. Coraz częściej klienci są uprzejmi i prawie zawsze dokładnie tłumaczą, z czym mają problem. – opowiada Magda.
- Zdumiewa mnie inne zachowanie. Czasami mężczyźni przyjeżdżają na przegląd dobrymi samochodami, które mają mały przebieg. Kupują bardzo drogie auta i jeżdżą nimi tylko od święta. Na przykład ostatnio był jeden pan nowym Renault Laguna, który po roku użytkowania miał tylko 720 km przebiegu na liczniku. Zwróciłam mu uwagę, że wcale dla naszego auta nie jest lepiej, gdy stoi bezużyteczne w garażu. Odpowiedział, że nie znam się, bo co w ogóle kobieta może wiedzieć o samochodach? – dodaje.
A jakie plusy?
Kiedy kobieta zdobędzie już sympatię i zaufanie mężczyzn, to zawsze może liczyć na ich pomoc. Ponadto dzięki praktycznej znajomości części i wyposażenia samochodu, panie potrafią same rozwiązać wiele problemów, np. wymienić olej.
- Dzisiaj moi koledzy chętnie mi pomagają i dbają o mnie. Z perspektywy czasu wiem, że z mężczyznami pracuje się o niebo lepiej. Nie plotkują, nie przywiązują dużej uwagi do ubioru i są mniej konfliktowi. - stwierdza z uśmiechem Magda. Poza tym znam się na samochodach i żaden warsztat mechaniczny mnie nie oszuka. Przecież często jest tak, że takie warsztaty zarabiają na niewiedzy kobiet. Zawsze też mogę doradzić swoim znajomym np. przy kupnie auta. Interesują mnie nowoczesne samochody. Marzę o Mazdzie CX-5… – zamyśla się.
Kobieta jako ładny dodatek?
Obecnie coraz więcej serwisów stawia na estetykę. Współczesny standard to nie tylko najwyższej jakości serwis, ale również profesjonalna obsługa. Dlatego czasami panie pracujące w branży samochodowej stają się „ładnym dodatkiem”. Reprezentują firmę i przyciągają klientów. Jeśli nawet wykażą się wiedzą i umiejętnościami, często są niedoceniane. Jak temu zaradzić? Wystarczy pokazać, że jesteś silną, pewną siebie kobietą na odpowiednim miejscu, która zna swoją wartość. Dodatkowo motyw kobiety jest popularny w reklamach aut. Dlaczego nowoczesne modele samochodów zazwyczaj prezentują ładne dziewczyny? - Kocham szybkie wozy i piękne kobiety. To połączenie idealne! – mówi 30-letni Piotrek z Warszawy.
Warto dodać, że w Stanach Zjednoczonych ponad 50% kobiet samodzielnie podejmuje decyzję o oddaniu auta do naprawy, a także kupuje różne części do samochodów (np. opony). Niestety w Polsce sytuacja nie przedstawia się tak dobrze. Może winni są mężczyźni, którzy nierzadko wyręczają kobietę w prostych czynnościach np. dolanie płynu do spryskiwaczy czy chłodnicy? Panowie, trochę więcej zaufania…
Współczesne kobiety są wyzwolone i znają swoją wartość. Przemysł motoryzacyjny otworzył się także dla pań. Niemniej jednak czasami poprzez ciągłe udowadnianie swoich umiejętności, praca w serwisie samochodowym może być zwyczajnie męcząca. Z całą pewnością każdemu, kto zobaczy podziw w oczach przełożonego i współpracowników, pracuje się o wiele łatwiej i przyjemniej. A jeśli kobieta jest kompetentna na swoim odcinku pracy, to dlaczego nie pozwolić jej na rozwój?