Edukacja chroni konsumentów

Polscy konsumenci są podobni do kupujących z całego świata. W taki sam sposób reagują na bodźce marketingowe i sprzedażowe takie jak cena, opakowanie czy reklama. Ludzie mają taki sam system poznawczy, niezależnie czy są Polakami, Chińczykami czy Amerykanami.

1

Polscy konsumenci są podobni do kupujących z całego świata. W taki sam sposób reagują na bodźce marketingowe i sprzedażowe takie jak cena, opakowanie czy reklama. Ludzie mają taki sam system poznawczy, niezależnie czy są Polakami, Chińczykami czy Amerykanami. O tym dlaczego edukacja konsumencka jest tak ważna - pisze prof. Andrzej Falkowski, psycholog biznesu SWPS.

Dobrze sprawdzonymi pod względem skuteczności są te reklamy, które posługują się lękiem. Zapadają w pamięć konsumentów, ponieważ budzą w nich niepokój. Jak tworzyć takie przekazy reklamowe? Najważniejsza jest ich trzy-elementowa konstrukcja: muszą pokazywać zagrożenie, jego przyczynę i sposób poradzenia sobie z problemem.

Pewnym zagrożeniem dla konsumentów jest dzisiaj wszechobecna i wtopiona w rzeczywistość reklama, która nie zawsze prezentuje produkt lub markę z korzyścią dla konsumentów. Od lat powtarzam, że najważniejsza jest w tym zakresie edukacja. Podstawowa znajomość mechanizmów, które rządzą ludźmi może uchronić kupujących od popełnienia błędu.

Przykłady nauczania takich mechanizmów możemy czerpać garściami z praktyki Stanów Zjednoczonych, gdzie dzieci już w szkołach uczone są zachowań konsumenckich i sposobów reagowania na marketing sensoryczny, którego działanie nie zawsze prowadzone jest na korzyść kupujących.

Amerykańskie dzieci w przedszkolu uczone są, jak radzić sobie w takich sytuacjach, za pomocą filmów animowanych. Dzięki historiom zwierząt – bohaterów Ulicy Sezamkowej dzieci dowiadują się, jakie sytuacje mogą wystąpić i jak ich unikać. Do młodych ludzi najszybciej trafia właśnie tak podana, tzw. „wiedza proceduralna”, która polega na pokazywaniu zachowań, a nie mówieniu o zasadach bezpiecznego wydawania pieniędzy.

Autor: prof. dr hab. Andrzej Falkowski – psycholog biznesu SWPS. Specjalista w zakresie zachowań konsumenckich.

Wybrane dla Ciebie

Nie żyje Krystyna Grochowska. Przeżyła osobistą tragedię
Nie żyje Krystyna Grochowska. Przeżyła osobistą tragedię
Jajecznica lekka jak chmurka. Nie wrócisz do tradycyjnej wersji
Jajecznica lekka jak chmurka. Nie wrócisz do tradycyjnej wersji
Umieść w ogrodzie. Inaczej będą siać spustoszenie
Umieść w ogrodzie. Inaczej będą siać spustoszenie
Jedna pożera nawet 60 ślimaków na dzień. "To była najlepsza decyzja"
Jedna pożera nawet 60 ślimaków na dzień. "To była najlepsza decyzja"
Coraz więcej taksówkarek w Polsce. "Mogę pracować, kiedy chcę i ile chcę"
Coraz więcej taksówkarek w Polsce. "Mogę pracować, kiedy chcę i ile chcę"
"Śmierć zajrzała mu w oczy". Syn aktora opowiedział po latach
"Śmierć zajrzała mu w oczy". Syn aktora opowiedział po latach
Wlej na noc do toalety. "Wyżre" osad z kamienia
Wlej na noc do toalety. "Wyżre" osad z kamienia
Liza Minnelli walczyła z demonami matki. Los jej nie oszczędzał
Liza Minnelli walczyła z demonami matki. Los jej nie oszczędzał
Posadź w ogrodzie w marcu. Kleszcze nienawidzą jej zapachu
Posadź w ogrodzie w marcu. Kleszcze nienawidzą jej zapachu
Poproś fryzjera o "cup bob". Cięcie dla kobiet z klasą
Poproś fryzjera o "cup bob". Cięcie dla kobiet z klasą
Rozsyp, zanim zasadzisz czosnek. Szkodniki nawet się nie zbliżą
Rozsyp, zanim zasadzisz czosnek. Szkodniki nawet się nie zbliżą
Przytnij w ten sposób hortensje bukietowe. Szybko ci podziękują
Przytnij w ten sposób hortensje bukietowe. Szybko ci podziękują