Edukacja chroni konsumentów

Polscy konsumenci są podobni do kupujących z całego świata. W taki sam sposób reagują na bodźce marketingowe i sprzedażowe takie jak cena, opakowanie czy reklama. Ludzie mają taki sam system poznawczy, niezależnie czy są Polakami, Chińczykami czy Amerykanami.

1

Polscy konsumenci są podobni do kupujących z całego świata. W taki sam sposób reagują na bodźce marketingowe i sprzedażowe takie jak cena, opakowanie czy reklama. Ludzie mają taki sam system poznawczy, niezależnie czy są Polakami, Chińczykami czy Amerykanami. O tym dlaczego edukacja konsumencka jest tak ważna - pisze prof. Andrzej Falkowski, psycholog biznesu SWPS.

Dobrze sprawdzonymi pod względem skuteczności są te reklamy, które posługują się lękiem. Zapadają w pamięć konsumentów, ponieważ budzą w nich niepokój. Jak tworzyć takie przekazy reklamowe? Najważniejsza jest ich trzy-elementowa konstrukcja: muszą pokazywać zagrożenie, jego przyczynę i sposób poradzenia sobie z problemem.

Pewnym zagrożeniem dla konsumentów jest dzisiaj wszechobecna i wtopiona w rzeczywistość reklama, która nie zawsze prezentuje produkt lub markę z korzyścią dla konsumentów. Od lat powtarzam, że najważniejsza jest w tym zakresie edukacja. Podstawowa znajomość mechanizmów, które rządzą ludźmi może uchronić kupujących od popełnienia błędu.

Przykłady nauczania takich mechanizmów możemy czerpać garściami z praktyki Stanów Zjednoczonych, gdzie dzieci już w szkołach uczone są zachowań konsumenckich i sposobów reagowania na marketing sensoryczny, którego działanie nie zawsze prowadzone jest na korzyść kupujących.

Amerykańskie dzieci w przedszkolu uczone są, jak radzić sobie w takich sytuacjach, za pomocą filmów animowanych. Dzięki historiom zwierząt – bohaterów Ulicy Sezamkowej dzieci dowiadują się, jakie sytuacje mogą wystąpić i jak ich unikać. Do młodych ludzi najszybciej trafia właśnie tak podana, tzw. „wiedza proceduralna”, która polega na pokazywaniu zachowań, a nie mówieniu o zasadach bezpiecznego wydawania pieniędzy.

Autor: prof. dr hab. Andrzej Falkowski – psycholog biznesu SWPS. Specjalista w zakresie zachowań konsumenckich.

Wybrane dla Ciebie

Już nosi najmodniejszy wzór sezonu. Bluzka to hit dla pań z dużym biustem
Już nosi najmodniejszy wzór sezonu. Bluzka to hit dla pań z dużym biustem
Pojawiają się nocą. Brytyjski ogrodnik mówi, jak się pozbyć
Pojawiają się nocą. Brytyjski ogrodnik mówi, jak się pozbyć
Zachwyci na balkonie. Posadź zamiast bratków
Zachwyci na balkonie. Posadź zamiast bratków
Gdzie wyrzucić styropian? Błąd może słono kosztować
Gdzie wyrzucić styropian? Błąd może słono kosztować
Tak odstraszysz kuny z ogrodu. Wystarczy kilka kropel
Tak odstraszysz kuny z ogrodu. Wystarczy kilka kropel
Rozsyp pod tujami na wiosnę. Nie przegap kluczowego terminu
Rozsyp pod tujami na wiosnę. Nie przegap kluczowego terminu
Mówi o "zbotoksowanych" aktorkach. "Ma nieruchomą twarz"
Mówi o "zbotoksowanych" aktorkach. "Ma nieruchomą twarz"
W jakiej odległości od płotu sadzić tuje? Zasada jest jedna
W jakiej odległości od płotu sadzić tuje? Zasada jest jedna
Dodaj pod koniec gotowania. Nie jadłeś tak dobrego rosołu
Dodaj pod koniec gotowania. Nie jadłeś tak dobrego rosołu
Komunia bez spowiedzi? Możliwa tylko w jednym wypadku
Komunia bez spowiedzi? Możliwa tylko w jednym wypadku
Zniknęła z show-biznesu. Tak wygląda dziś
Zniknęła z show-biznesu. Tak wygląda dziś
Wylej na kostkę brukową. Myjka ciśnieniowa będzie zbędna
Wylej na kostkę brukową. Myjka ciśnieniowa będzie zbędna