Kampania #STOPFEJKFRIENDS przekonuje, że papieros i e-papieros to fałszywi przyjaciele!

Znasz to uczucie, gdy ktoś dba tylko o swój interes? Zatruwa twoje relacje, wyciąga od ciebie kasę i marnuje twój czas? Uważaj, bo może wpadłeś sidła toksycznej przyjaźni z Janem Fejkiem!

Obraz
Źródło zdjęć: © materiał klienta

Artykuł sponsorowany

Kampania #STOPFEJKFRIENDS została zbudowana wokół postaci Jana Fejka – personifikacji nałogu nikotynowego. Fejk jest symbolem fałszywego przyjaciela, który w przebiegły sposób manipuluje i niszczy drugą osobę, by osiągnąć swoje cele. Pod maską „fajnego kumpla” kryje się toksyczna osoba, ktoś, kogo należy się wystrzegać. Przyjaźń z Fejkiem, podobnie jak przyjaźń z papierosem lub e-papierosem, powoduje przykre konsekwencje: straty finansowe, spadek kondycji fizycznej, zepsucie relacji z najbliższymi. Pozwoliło to ukazać w obrazowy, plastyczny sposób zdradliwą relację, w jaką wchodzi młody człowiek, gdy zaczyna palić. Takie przedstawienie problemu nie jest prostym moralizowaniem czy pouczaniem, co młodzi ludzie od razu wyczuwają. Kampania stawia pytanie i pozwala zastanowić, czy „przyjaźń” z papierosem lub e-papierosem się opłaca się. Paweł Mikusek, strateg Fabryki Komunikacji Społecznej, twórca kampanii #STOPFEJKFRIENDS: „Kampanii antynikotynowych straszących nastolatków konsekwencjami zdrowotnymi jest wiele. Nie działają. Podeszliśmy więc do tematu inaczej, pokazujemy nałóg jako fałszywego przyjaciela. Przyjaźń, zaufanie i autentyczność są dla młodych ludzi cenniejsze od zdrowia.”

Era wapera

Ministerstwo Zdrowia zainicjowało kampanię #STOPFEJKFRIENDS, skierowaną do osób w wieku 15-18 lat, ponieważ pojawienie się na rynku e-papierosów sprawiło, że sięgają po nie coraz młodsze osoby. Badania, które poprzedziły kampanię, wykazały, że nastolatki inicjację nikotynową przechodzą zwykle w wieku 12-14, a nawet 8 lat! Niechlubny prym wiodą e-papierosy, które można kupić bez problemu i łatwo się z nimi ukryć w domudomu i w szkole, a do tego młodzi wierzą, że są mniej szkodliwe! Ponad połowa jest uzależniona i przyznaje się do palenia kilka razy w tygodniu. Większość polskich nastolatków (56%) sięga po wyroby tytoniowe częściej niż raz w tygodniu. Taka intensywność w prosty sposób prowadzi do uzależnienia. Opinia o e-papierosach jest nieznacznie lepsza od opinii o papierosach tradycyjnych. 40% młodych Polaków uznaje, że e-papierosy są tak samo szkodliwe dla zdrowia jak tradycyjne. Natomiast 35% uważa e-papierosy za bezpieczniejsze! #STOPFEJKFRIENDS to pierwsza kampania w Polsce, która na równi stawia papierosy i e-papierosy, podejmując temat uzależnienia od syntetycznej nikotyny. Gdy ruszyła kampania, młodych internautów oburzyło postawienie znaku równości między papierosami i e-papierosami. Tak silne jest przekonanie, że tzw. elektryk to zupełnie coś innego niż zwykłe „fajki”.

Palenie zabija starych

Z badań przeprowadzonych w październiku i listopadzie zeszłego roku na zlecenie Ministerstwa Zdrowia wynika, że nastolatki zdają sobie sprawę z konsekwencji zdrowotnych palenia, ale uważają, że dotyczą osób starszych. Wiedzą, że palenie wyrobów tytoniowych powoduje zadyszkę, kaszel palacza, pożółkłe zęby i palce, ryzyko zachorowania na 14 różnych nowotworów. 75% nastolatków wie, co może ich spotkać, ale niewiele sobie z tego robi. Przykre konsekwencje palenia są zbyt odległe w czasie, a perspektywa dwudziestu czy trzydziestu lat, to dla nich cała wieczność. Jak dotrzeć do nastolatków?

Obraz
© materiał klienta

Influencerzy kontra Fejk

Główne działania kampanii prowadzone są w serwisach social mediowych – YouTube, Facebook, Instagram. W kampanię zaangażowanych zostało 50 influencerów – współczesne autorytety nastolatków. Publikują oni w swoich kanałach video-opowieści o sytuacjach, w których zetknęli się z „fejk friends” w realu. Influencerzy dodają hasztag kampanii #STOPFEJKFRIENDS i przestrzegają przed fałszywymi przyjaciółmi: papierosem i e-papierosem. W kampanii wzięli udział m.in.: Littlemooonster96, Macadamian Girl, Rafał Gębura, Matura to Bzdura. W 2020 roku działania zostaną poszerzone o kampanię outdoor, interaktywną wystawę oraz program edukacyjny, którego finałem będzie stworzenie przez uczniów ich własnej koncepcji spotu reklamowego. Najlepszy pomysł zostanie zrealizowany, a zwycięska szkoła zaproszona na profesjonalny plan zdjęciowy.

Zajrzyj na stronę www.stopfejkfriends.pl i wyrzuć z życia fałszywego przyjaciela!

Partnerem merytorycznym kampanii jest Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego Państwowy Zakład Higieny.
Badania ilościowe i jakościowe zostały przeprowadzone przez Fabrykę Komunikacji Społecznej w październiku i listopadzie 2019 r. na zlecenie Ministerstwa Zdrowia.

Projekt został dofinansowany w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016 – 2020 ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia. Konsultacja merytoryczna: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny.

Obraz
© materiał klienta

Artykuł sponsorowany

Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Pracuje w Rituals. Pokazała, co znalazła w paczce świątecznej
Pracuje w Rituals. Pokazała, co znalazła w paczce świątecznej
Nelly Furtado była ikoną wczesnych lat 2000. Ogłosiła przerwę
Nelly Furtado była ikoną wczesnych lat 2000. Ogłosiła przerwę
Karolina ze "ŚOPW" wrzuciła filmik przed finałem. Obok niej siostra
Karolina ze "ŚOPW" wrzuciła filmik przed finałem. Obok niej siostra
Wojciechowska alarmuje w sieci. "Jestem szczerze przerażona"
Wojciechowska alarmuje w sieci. "Jestem szczerze przerażona"
"Totalna nagonka". Socha mówi, jak zachował się mąż, gdy stali pod ich domem
"Totalna nagonka". Socha mówi, jak zachował się mąż, gdy stali pod ich domem
Serowska zdradza szczegóły. Mówi, z kim spędzi święta córka Cichopek
Serowska zdradza szczegóły. Mówi, z kim spędzi święta córka Cichopek
Ekspertka "ŚOPW" odpowiada. "Program rządzi się swoimi prawami"
Ekspertka "ŚOPW" odpowiada. "Program rządzi się swoimi prawami"
Spowiedź w "trybie ratunkowym". Możliwa pod pewnymi warunkami
Spowiedź w "trybie ratunkowym". Możliwa pod pewnymi warunkami
Serwisy kawowe z PRL‑u wracają do łask. Dziś są warte krocie
Serwisy kawowe z PRL‑u wracają do łask. Dziś są warte krocie
Najpiękniejszy płaszcz na zimę? Krupińska stanęła tak przed kamerami
Najpiękniejszy płaszcz na zimę? Krupińska stanęła tak przed kamerami
Jechał rowerem, gdy zaatakowały go psy. Oto co zrobił
Jechał rowerem, gdy zaatakowały go psy. Oto co zrobił
Wynieś z piwnicy. Kto tego nie zrobi, ten słono zapłaci
Wynieś z piwnicy. Kto tego nie zrobi, ten słono zapłaci
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯