Martyna Wojciechowska o tym, jak się wychowuje dziewczynki: Obserwuję zmiany
Współcześnie wychowywane dziewczynki są bardziej gotowe i otwarte na różnorodny świat niż nam, dorosłym, się wydaje. Aż 90% polskich dziewczynek w wieku 6-14 lat zgadza się z twierdzeniem, że "to ok, jeśli dziewczynki chcą grać w piłkę nożną, a chłopcy tańczyć w balecie" - mówią najnowsze badania Instytutu Geeny Davis.
24.03.2022 13:48
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wyniki badania wskazują również, że najmłodsze pokolenie kobiet stroni od osądzania innych ze względu na nieszablonowe zainteresowania. Co więcej dziewczynki (60%) w mniejszym stopniu niż chłopcy (75%) zgadzają się z twierdzeniem, że niektóre aktywności są przypisane konkretnej płci. Problem pojawia się, gdy społeczeństwo oraz rodzice zaczynają narzucać dziewczynkom ramy, według których mają funkcjonować dorastające młode kobiety.
– Dzisiaj wyraźniej niż kiedykolwiek wcześniej widzimy, że popularne stereotypy, takie jak "dziewczynki lubią róż", niekoniecznie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Owszem, część z nich lubi róż, ale inne wolą niebieski, zielony, żółty i czerwony - komentuje Martyna Wojciechowska, która zaangażowała się w kampanię LEGO "Dziewczynki mogą wszystko".
- Mówi się też, że dziewczynki lubią być księżniczkami. I pewnie niektóre lubią, ale jest też wiele takich, które wolą bawić się w naukowców, strażaków, podróżników i w inne zabawy, które przez lata były uznawane za typowo chłopięce. Obserwuję te zmiany z wielką radością, bo pamiętam, że kiedy ja byłam małą dziewczynką i wypowiadałam głośno swoje marzenia, często słyszałam: "to niemożliwe, dziewczynki nie robią takich rzeczy, nie zostają kierowcami rajdowymi". A dziewczynki mogą wszystko. Mają w sobie siłę, odwagę i potrafią być przebojowe. Lubią bawić się lalkami, ale równie chętnie tworzą budowle z klocków i powinniśmy je do tego zachęcać, bo to jedna z najlepszych zabaw, które pozwala rozwijać kreatywność – mówi Wojciechowska.
Badanie wskazuje, że rodzice znacznie częściej angażują dzieci do zabaw uznawanych za typowo kobiece lub męskie:
· cztery razy częściej zachęcają dziewczynki do śpiewania niż chłopców,
· trzy razy częściej zachęcają chłopców do kodowania niż dziewczynki,
· trzy razy częściej zachęcają dziewczynki do gotowania i pieczenia niż chłopców,
· trzy razy częściej zachęcają chłopców do grania w gry na telefonie i zabawy klockami LEGO niż dziewczynki.
Stereotypy tworzą obawy
Schematy, powielane przez kolejne pokolenia, często nakierowują dziewczynki do wyboru zainteresowań, przejawiania określonego rodzaju zachowań lub wchodzenia w konkretne role społeczne. W efekcie wiele z nich zaczyna się obawiać wyrażania siebie, swoich prawdziwych opinii czy upodobań, co może ograniczać ich kreatywność.
Rodzice aż 10 razy częściej przypisują rolę wynalazców i inżynierów mężczyznom niż kobietom. Podobne wskazanie dotyczy roli sportowców, gdzie 87% rodziców przypisało ją płci męskiej. Takie podziały wpływają nie tylko na rozwój kreatywności u dzieci, ale także ograniczają przyszłe ścieżki kariery wśród dziewczynek.
– Dorośli są dla dzieci niezwykle ważni, zwracają one więc uwagę na to, że płeć jest dla dorosłych istotną kategorią i na tej podstawie kształtują również swoje dziecięce przekonania. Warto poza uważną obecnością, niezależnie od płci dziecka proponować mu zabawy, w których może ono doświadczać różnych sytuacji z codziennego życia. Tak, aby dziewczynki mogły wcielać się zarówno w kucharki, nauczycielki, astronautki, policjantki czy strażaczki. Nie czując społecznych oczekiwań co do ich zabawy, marzeń czy planów na przyszłość. Dostrzegajmy indywidualność dzieci, tak by mogły one wierzyć w siebie, a nie w stereotypy – radzi Aleksandra Iwacz-Belta, psycholożka, autorka bloga Mamologia.
Mimo, że znaczna większość dziewczynek nie osądza innych przez pryzmat podziałów płciowych, to same wyrażają obawy związane z oceną ich przez otoczenie. Aż 43% dziewczynek w Polsce obawia się, że zostaną wyśmiane z powodu używania zabawki, którą stereotypowo przypisano płci męskiej. To znacząco wpływa na swobodę wyboru dziecka, możliwości rozwoju nowych umiejętności i kreatywności.
Budujmy pokolenia różnorodnych kobiet
Współczesne dziewczynki są świadkami rewolucji zachodzącej w społeczeństwie oraz działań ruchów prokobiecych czy feministycznych. To tylko jeden z elementów, które sprawiają, że młode pokolenia są bardziej otwarte na różnorodność i równość płciową.
– Głosy dziewczynek, które myślą, że będąc sobą są niewystarczające lub mogą rozczarować rodziców są sygnałem, by im się przyjrzeć. Duża część z nich twierdzi, że aby czuć się ze sobą dobrze muszą wpisać się w istniejące schematy i spełniać oczekiwania otoczenia. Dziewczynki zaczynają obawiać się wyrażania siebie, zaczynają ukrywać swoje prawdziwe opinie i upodobania. A to właśnie swoboda w działaniu i kreatywność wspierają dzieci w odkrywaniu nieznanego, radzeniu sobie z wyzwaniami jakie stawia przed nimi dorosłe życie. Takie zachęcanie do dziecięcego "smakowania życia" wzmacnia także poczucie własnej wartości i pozwala kreować wyjątkową osobowość – tłumaczy Aleksandra Kotulska, Senior Brand Managerka w Grupie LEGO.
Dziewczynki mając możliwość swobodnego wyrażania siebie świadomie dokonują wyborów, "smakują życie", pozwalają sobie na błędy, wybór innego rozwiązania i tym samym rozwijają swoją unikalną osobowość. Swoboda w działaniu i kreatywność pozwalają dzieciom odkrywać nieznane, radzić sobie w wyzwaniami w dorosłym życiu i wzmacniać poczucie własnej wartości.
Dziewczynki mogą wszystko
Kampania "Dziewczynki mogą wszystko" ma zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Marka LEGO chce zainspirować dorosłych, do tego, aby patrzyli na dzieci nie przez pryzmat ich płci i związanych z nimi sztywnych przekonań, ale poprzez to, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje.
Zapraszamy na grupę FB - #Samodbałość. To tu będziemy informować na bieżąco o wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!