Metody wychowawcze w pedagogice – przegląd

Metody wychowawcze zostały opracowane po to, aby pomóc w harmonijnym rozwoju psychiczno-emocjonalnym dziecka. Dlatego wybranie odpowiedniej techniki wychowania jest niezwykle ważny. Ten teoretyczny przegląd metod wychowania w pedagogice bez wątpienia Ci w tym pomoże!

Metody wychowawcze w pedagogice – przegląd
Źródło zdjęć: © iStock.com

Czym są metody wychowania w pedagogice?

Pedagogika to nauka o kształceniu i wychowaniu młodych ludzi. Jej głównym celem jest wspieranie rozwoju dziecka poprzez przekazywanie mu wartości oraz wiedzy, która przygotuje go do dorosłego życia i prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.

Pedagodzy zgadzają się co do tego, że sam proces wychowania jest złożony, zaczyna się za młodu i trwa przez całe życie, ponieważ człowiek bez przerwy dojrzewa, a jego osobowość się zmienia. Aby pomóc w prawidłowym ukierunkowaniu zachowania dziecka stworzono metodykę wychowania. Są to konkretne sposoby wychowywania podopiecznego opracowane przez pedagogów posiadających wieloletnie doświadczenie.

Zapoznanie się z metodami wychowawczymi w pedagogice jest bardzo ważne, jednak praktyczne stosowanie ich w wychowaniu dziecka nie może przebiegać tak schematyczne jak przedstawiono to w teorii. Rodzic oraz szkolny pedagog muszą dopasować daną metodę indywidualnie do każdego dziecka i tylko wtedy będzie ona skuteczna.

Teoretyczny przegląd metod wychowania w pedagogice

W pedagogice istnieje wiele różnych klasyfikacji metod wychowania. Jednak większość pedagogów (Konarzewski, Muszyński, Piotrowiak) wyróżnia dwie podstawowe metody oddziaływania na zachowanie dziecka: metody indywidualne oraz metody grupowe.

Metoda wychowania indywidualnego w pedagogice

Metody indywidualne bazują na bezpośredniej relacji dziecko-wychowawca, aby były skuteczne koniecznym jest pozyskanie zaufania podopiecznego oraz bycie dla niego autorytetem. Wśród tych pedagogicznych metod wychowania wyróżniamy:

  • Metody nagradzania i karania – bardzo skuteczny sposób na szybką zmianę zachowań dziecka (szczególnie tych negatywnych). Skuteczność tej metody zależy od rodzaju i częstotliwości stosowania kar oraz nagród. Pedagodzy są zgodni co do tego, że kary cielesne to najgorszy sposób wychowania dziecka, prowadzący do agresji i lęku. Zaś nagrody (nie tylko materialne, ale również słowna pochwała czy aprobata) to bardzo dobry środek wychowania, który jest w stanie trwale zmienić zachowanie dziecka. W literaturze pedagogicznej Konarzewski nazywa tę metodę wzmacnianiem pozytywnym i negatywnym.
  • Metoda perswazji – opisywana m.in. przez Konarzewskiego, Piotrowiak i Muszyńskiego. Ta metoda wychowania w pedagogice znana jest również jako informacyjno-perswazyjna. Polega na umiejętnym słownym nakłanianiu podopiecznego, w celu zwiększania jego świadomości społecznej i moralnej. Jest szczególnie przydatna w czasie rozmów na temat moralności i wartości człowieka. Wymaga dobrego przygotowywania rodzic lub wychowawcy, zarówno pod względem informacyjnym, jak i retorycznym.
  • Metoda modelowania – przez Piotrowiak określana jako metoda dawania dobrego przykładu. Opiera się na naturalnych skłonnościach do naśladowania rodziców oraz wychowawców. Dziecko poprzez długotrwały kontakt i obserwacje osób dorosłych przejmuje część ich zachowań – warto więc w obecności dziecka świecić najlepszym przykładem.
  • Metoda zadaniowa – pedagogowie zgadzają się co do tego, że dziecko najszybciej przyswaja informacje, które samo zdobyło w toku działań praktycznych. Dlatego ciągłe stawianie przed nim problemów i dawanie różnych zadań jest niezwykle ważne w toku wychowania. Jest to metoda wychowania w pedagogice zalicza do aktywizujących.
Obraz
© 123RF

Metody wychowania grupowego w pedagogice

Metody grupowe zakładają, że zmiany w psychice dziecka zachodzą również dzięki oddziaływaniu środowiska społecznego, w którym przebywa wychowanek. Zadaniem rodzica lub wychowawcy jest wywieranie subtelnego wpływu na grupę rówieśniczą dziecka, w celu wywołania pozytywnej zmiany zachowaniu. Wśród pedagogicznych metod grupowych znajdują się:

  • Metoda kształtowania systemu ról i norm społecznych – może polegać na ćwiczeniowym przypisywaniu ról dzieciom. Metoda ma największe powodzenie, gdy wychowawca lub rodzic jest integralną częścią grupy.
  • Metody kształtowania odniesienia porównawczego – polega na ukształtowaniu otoczenia wychowanka w taki sposób, aby to ono miało na niego pozytywny wpływ. Rodzic może umacniać pozycję jednego członka grupy np. chwalić to dziecko, które wykazuje pozytywy wpływ na innych członków grupy.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)