Namawianie do picia jest passé. Ruszyła nowa edycja kampanii Trzymaj Pion
– Ze mną się nie napijesz? – to pytanie, które słyszeliśmy wszyscy i nie ma chyba osoby, która je lubi. Nowa odsłona kampanii społecznej Trzymaj Pion wspiera milenialsów w asertywnym odmawianiu napojów alkoholowych w sytuacjach, w których nie mają na nie ochoty.
12.09.2017 | aktual.: 12.09.2018 14:39
Najnowsze badania przeprowadzone na zlecenie Grupy Żywiec pokazują, że nie lubimy, gdy ktoś nam narzuca swoje zdanie. Aż 4 na 5 badanych przyznaje, że jedną z rzeczy, która najbardziej irytuje ich w zachowaniu osób po alkoholu, jest namawianie innych do picia. Co druga młoda, dorosła osoba pijąca piwo bezalkoholowe była namawiana przez innych do zmiany piwa na takie z zawartością alkoholu.
Po pierwsze – nie namawiaj!
Przekaz kampanii skierowany jest do pokolenia młodych milenialsów (18-25 lat). Ich styl picia alkoholu różni się od sposobu, w jaki alkohol spożywają ich starsi koledzy. Z wymienionych już badań wynika, że najmłodsi dorośli łatwiej ulegają wpływom innych, częściej zdarza im się wypić więcej niż zamierzali tylko dlatego, że inni w otoczeniu piją. Często także zdarzają im się ryzykowne zachowania, nawet pomimo tego, że sięgają po alkohol rzadziej niż starsze pokolenia. Odpowiedzialni imprezowicze dostają od życia więcej dzięki temu, że imprezują z głową. Dlatego materiały stworzone w ramach kampanii mają pokazać, że warto nie ulegać irytującym namowom i zawsze trzymać pion.
Głos influencerów
Obecnie, oprócz rodziców, duży wpływ na młodych ludzi mają influencerzy, czyli internetowi twórcy. Dlatego też, w tym roku Grupa Żywiec po raz kolejny chce wykorzystać siłę mediów społecznościowych w kampanii Trzymaj Pion.
– Zależy nam na tym, aby przekaz naszej kampanii dotarł do jak największej grupy młodych dorosłych i żeby wywołał w nich refleksję na temat ich postaw wobec alkoholu. Zaprosiliśmy więc internetowych twórców, którzy mają największy wpływ na tę grupę, aby w wiarygodny sposób pokazali młodym dorosłym, że w każdej sytuacji warto mieć swoje zdanie, nie ulegać namowom i zawsze trzymać pion. Wierzymy, że działania realizowane w ramach kampanii pozwolą nam stworzyć modę na odpowiedzialne korzystanie z alkoholu i w efekcie przyczynią się do zmiany postaw młodych dorosłych – mówi Magdalena Brzezińska, Kierownik Działu Spraw Korporacyjnych Grupy Żywiec.
Zaproszenie do udziału w kampanii przyjęło blisko 40 twórców, którzy zaproponowali swoje autorskie pomysły na to w jaki sposób zachęcać społeczności młodych ludzi do trzymania pionu. Te propozycje, które najlepiej realizują cel kampanii, będą sukcesywnie pojawiać się w kanałach społecznościowych. Pierwszy materiał, autorstwa Billie Sparrow, zaledwie w kilkanaście godzin po publikacji w serwisie YouTube zdobył ponad 31 tys. wyświetleń i niemal 400 komentarzy.
Komentując film internauci dzielili się własnymi doświadczeniami związanymi z presją, której doświadczyli na imprezach, a także tym, w jaki sposób radzą sobie z namawianiem. Do asertywnej i odpowiedzialnej postawy zachęca swoją społeczność także Magda Danaj znana jako Porysunki. Jej ilustracja pod hasłem „Ze mną się nie napijesz? Dzięki, ale trzymam pion.” wspiera główny przekaz kampanii. Wkrótce w internecie pojawią się materiały kolejnych twórców.
Społeczność, która trzyma pion
Kampania Trzymaj Pion prowadzona jest od 2016 r. W ubiegłym roku, dzięki publikacjom twórców internetowych, przekaz na temat odpowiedzialnej konsumpcji dotarł do ponad 3,5 mln młodych dorosłych, a setki z nich wzięło udział w dyskusji dotyczącej właściwej postawy wobec alkoholu.
Platformą skupiająca społeczność osób, które szukają wskazówek na temat picia z głową jest strona www.trzymajpion.pl, która zawiera wszystkie informacje na temat kampanii.