WP

Niacyna – charakterystyka i właściwości witaminy B3

Niacyna to charakterystyczna nazwa witaminy B3, która jest często nazywana również kwasem nikotynowym lub witaminą PP. Jest składnikiem odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jej niedobór może prowadzić do wielu powikłań. Co warto wiedzieć o niacynie? Postanowiliśmy sprawdzić, jak działa witamina B3 oraz w jakich produktach jest jej najwięcej.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Niacynę możemy znaleźć w produktach takich jak mięso czy ryby lub zdecydować się na suplementację w tabletkach
Niacynę możemy znaleźć w produktach takich jak mięso czy ryby lub zdecydować się na suplementację w tabletkach (Shutterstock.com)
WP

Niacyna – ogólna charakterystyka

Niacyna to pochodna witaminy B, na którą składają się dwa aktywne składniki: kwas nikotynowy oraz amid. Niacyna występuje również pod nazwą witamina B3 oraz witamina PP. Może być wytworzona przez organizm, jednak są to niewielkie ilości, dlatego warto sięgać po produkty, w których znajdziemy jej najwięcej. Niacyna ma znaczący wpływ na funkcjonowanie organizmu. Z tego względu nie można lekceważyć objawów niedoboru, a także skutków nadmiaru.

Niacyna – właściwości

Niacyna odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie obwodowego układu nerwowego, a także mózgu. Dzięki witaminie B3 hormony takie jak insulina, kortyzol czy tyroksyna odpowiednio syntezują. Ponadto niacyna ma wpływ na układ odpornościowy, w tym zwalcza bakterie gronkowca złocistego.

WP

Systematyczne przyjmowanie witaminy B3 sprawia, że produkcja soku żołądkowego przebiega w odpowiedni sposób. Poza tym dzięki niej włosy nie wypadają, paznokcie się nie łamią, a skóra ma ładniejszy koloryt i jest bardziej napięta.

Niacyna – wskazania

Niacynę powinny przyjmować przede wszystkim osoby, które przez długi czas były na drastycznej niskokalorycznej diecie. Witamina B3 potrzebna jest również w przypadku nadużywania alkoholu, a także osobom, które często sięgają po produkty z dużą zawartością cukrów prostych. Jeśli pacjent cierpi na rakowiaka lub na zaburzenia wchłaniania jelitowego, również powinien sięgnąć po niacynę w tabletkach.

Niacyna – w jakich produktach jest najwięcej witaminy B3?

Do podstawowych źródeł niacyny zaliczane są mięsa, przede wszystkim wieprzowina, podroby oraz drób. Duże pokłady witaminy B3 znajdują się również w jajkach, grzybach, ziemniakach oraz produktach zbożowych. Bogate w niacynę są także orzeszki ziemne, migdały, soja, pomidory i drożdże.

WP

Jeśli z pewnych względów nie możemy wzbogacić codziennej diety o produkty bogate w niacynę, możemy ją spożywać w postaci tabletek.

Niacyna – skutki nadmiaru

Jednym z podstawowych skutków nadmiaru niacyny w organizmie jest zaczerwienienie skóry, bóle głowy, rozszerzenie naczyń krwionośnych oraz uczucie niestrawności. Nadmiar witaminy B3 jest również niebezpieczny dla cukrzyków. Aby zapobiec hiperwitaminozie, dzienna dawka niacyny nie powinna przekraczać 1 g.

Niacyna – skutki niedoboru

Brak odpowiedniej ilości niacyny w organizmie może prowadzić do pelagry nazywanej również rumieniem lombardzkim lub chorobą 3D. Do głównych jej objawów zalicza się stany zapalne skóry, biegunkę, problemy z pamięcią, pęcherze zamieniające się we wrzody oraz zapalenia nerwów.

Dopiero w latach 30. XX wieku odkryto prozdrowotne właściwości niacyny, ponieważ wcześniej pelagra była chorobą śmiertelną. Jej nazwa — witamina PP (przeciwpelagryczna) odnosi się właśnie do walki z pelagrą.

Polub WP Kobieta
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP