Nowy spot TVP Kobieta wywołał oburzenie. Internauci nie mają złudzeń
Telewizja Polska chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom widzów, wypuściła spot reklamowy promujący nowy kanał, czyli TVP Kobieta. Jednak niedługo po jego opublikowaniu sieć zalała fala krytyki – wielu internautom reklama w ogóle nie przypadła do gustu. Przede wszystkim odrzuca zaprezentowana szata graficzna oraz przekaz.
Klip promujący najnowszy kanał od TVP miał być początkiem czegoś "świeżego", przynajmniej w założeniu telewizji publicznej. Szybko okazało się jednak, że spot nie tylko wywołał kontrowersje, ale także śmiech przez łzy wielu internautów, którzy zarzucili TVP powielanie szkodliwych stereotypów.
"Kobiecy" klip okazał się porażką
Wraz z nadejściem nowego roku, Telewizja Polska szumnie ogłosiła plan uruchomienia nowego kanału dla kobiet. 8 marca odbędzie się premiera rzeczonego kanału TVP Kobieta, który ma mieć "charakter lifestylowo-poradnikowo-rozrywkowy". Niedawno wyszło też na jaw, że jego powstanie kosztowało aż 18 milionów złotych. TVP tłumaczyła swoją decyzję "potrzebą umacniania rodziny, integracji społecznej czy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu".
Chcąc pokazać, na co mogą liczyć widzowie, a właściwie widzki, 15 lutego wypuszczono spot reklamowy TVP Kobiety. Cały klip utrzymany jest w landrynkowo-pastelowym klimacie, zbliżonym do epoki wyrwanej rodem z lat 50. minionego wieku. W klipie wystąpiły znane prezenterki TVP, które przedstawiono przy "kobiecych zajęciach". Całość została okraszona piosenką "Oh, Pretty Woman" Roya Orbisona.
Takie stereotypowe zaprezentowanie kobiet wydaje się wyjaśniać, jaki model zamierza kształtować telewizja publiczna. Zaraz po publikacji materiału, w sieci zaroiło się od krytycznych uwag, ale także żartów oraz kpin:
"Jeeej wszystkie jesteśmy idiotkami ubranymi na różowo całe życie spędzającymi w kuchni albo blasku fleszy"
"Odbierzemy wam prawa i poczucie bezpieczeństwa – ale nie martwcie się kobietki, w zamian za to damy wam program w TV poświęcony temu, jak powinnyście wrócić pod but męża i nie narzekać"
"Czy TVP nie przychodzi do głowy pokazywanie kobiet inaczej niż kucharka-sprzątaczka-niańka-celebrytka?" - czytamy na Twitterze.
Nietrafiony spot TVP zdążył już obiec cały internet. Stygmatyzacja i infantylizm bijący od klipu zauważyła także Karolina Korwin-Piotrowska, która krótko i zwięźle skomentowała nagranie:
"Tu nie trzeba oczo****ego filtra. To wali po oczach samo, jakby lata 50. były nadal. To będzie kopalnia memów na dekady" - grzmi dziennikarka na Instagramie.
Również trener Qczaj negatywnie skomentował pomysł kanału kobiecego zaproponowanego przez TVP: "Walczę ze stereotypem "Grażyny", która musi myśleć tylko o dzieciach, mężu, a zapomina o sobie i swoich potrzebach!!".
Specyficzna szata graficzna i zakłamywanie rzeczywistości w reklamach to niestety smutna rzeczywistość. Widać to zwłaszcza w przeanalizowanych przez nas reklamach podpasek i tamponów.