"Doom spending" to nowy trend wśród młodych. Dotyczy pieniędzy

Doom spending to nowy trend wśród generacji Z i millenialsów. To nic innego jak niezbyt dobry sposób na radzenie sobie ze stresem finansowym. Osoby po 20. oraz 30. roku życia robią bezmyślne zakupy, aby się uspokoić.

Doom spending to nowy trend wśród generacji Z
Doom spending to nowy trend wśród generacji Z
Źródło zdjęć: © East News | ARKADIUSZ ZIOLEK

W kontekście "doom spendingu" mówi się przede wszystkim o generacji Z (pokoleniu osób urodzonych po 1995 roku) i millenialsach (osobach urodzonych między 1980 a 1994 rokiem). Dlaczego akurat o nich? To właśnie te pokolenia zmagają się z pesymistycznym nastawieniem co do swojej przyszłości finansowej. Mają jednak dość nietypowy sposób na to, jak sobie z tym radzić. Stosują "doom spending" i wydają jeszcze więcej pieniędzy.

Czym jest "doom spending"?

Według Psychology Today, "doom spending", czyli bezsensowne wydawanie pieniędzy, ma miejsce wtedy, gdy dana osoba bezmyślnie robi zakupy, aby się uspokoić. Wszystko z powodu tego, że jest negatywnie nastawiona do sytuacji finansowej i przyszłości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Trend ten rozpoczął się w mediach społecznościowych, gdzie mnóstwo osób z generacji Z i pokolenia millenialsów zaczęło pokazywać swoje "luksusowe" życie, oparte na podróżach i markowych ubraniach. Osoby te po prostu nie oszczędzają, bo uważają, że i tak nie będzie ich stać na własne mieszkanie czy dom. Może być to poniekąd związane z inflacją i sytuacją na rynku mieszkaniowym, która w wielu krajach jest dość nieciekawa.

- Praktyka ta jest zarówno niezdrowa, jak i fatalistyczna - powiedziała w rozmowie z CNBC Make It Ylva Baeckström, wykładowczyni finansów w King's Business School i była bankierka.

Złe uczucia to złe nawyki

Zdaniem Ylvy Baeckström, osoby pomiędzy 20. a 30. rokiem życia przekładają złe uczucia związane z finansami na złe nawyki zakupowe. Dowodzi temu badanie Intuit Credit Karma*, które wykazało, że 96 proc. Amerykanów martwi się stanem gospodarki kraju, a ponad jedna czwarta wydaje pieniądze, po to, aby poradzić sobie ze stresem.

Badanie International Your Money Financial Security Survey stacji CNBC**, przeprowadzone przez Survey Monkey, pokazało z kolei, że 42,8 proc. młodych osób na świecie uważa, że ​​jest w gorszej sytuacji finansowej niż ich rodzice. Według Baeckström, pokolenie dorastające jest pierwszym pokoleniem, które będzie biedniejsze od rodziców.

*Badanie Intuit Credit Karma przeprowadzono w listopadzie 2023 roku na ponad 1000 Amerykanów.

**Badanie International Your Money Financial Security Survey przeprowadzono na 4342 osobach dorosłych z całego świata.

Zapraszamy na grupę FB - #Wszechmocne. To tu będziemy informować na bieżąco o terminach webinarów, wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Źródło artykułu:WP Kobieta
generacja zmillenialsifinanse

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (14)