Plusy i minusy telepracy
06.11.2007 12:52, aktual.: 27.06.2010 23:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W ostatnim czasie znacznie wzrasta ilość kobiet, które chętnie podjęłyby się telepracy. Pojęcie to czasem jeszcze jest mylnie kojarzone z monotonną pracą przy telefonie. Obecnie zmieniają się przepisy kodeksu pracy, a dzięki temu telepraca staje się coraz bardziej atrakcyjną formą wykonywania obowiązków służbowych.
W ostatnim czasie znacznie wzrasta ilość kobiet, które chętnie podjęłyby się telepracy. Pojęcie to czasem jeszcze jest mylnie kojarzone z monotonną pracą przy telefonie. Obecnie zmieniają się przepisy kodeksu pracy, a dzięki temu telepraca staje się coraz bardziej atrakcyjną formą wykonywania obowiązków służbowych.
Czym jest telepraca?
Pojęcie telepracy oznacza wykonywanie obowiązków służbowych poza siedzibą pracodawcy. Szczególnie atrakcyjna wydaje się dla młodych matek, które starają się łączyć udane życie rodzinne z aktywnością zawodową. Nie można tu zapomnieć także o osobach niepełnosprawnych.
W połowie października tego roku weszły w życie nowe przepisy kodeksu pracy uatrakcyjniające ten sposób wykonywania służbowych zadań.
Dotyczą one przede wszystkim:
· obowiązku dostarczenia pracownikowi odpowiedniego sprzętu informatycznego do swobodnej komunikacji oraz pracy, jego serwis i konserwację,
· pracodawca obecnie zadba także o odpowiednie warunki BHP w miejscu pracy,
· zapewnienia dostępu do Internetu (opłacanego przez pracodawcę),
· obowiązku równego traktowania telepracownika pod względem dostępnych szkoleń podnoszących kwalifikacje,
· równych warunków zatrudnienia wszystkich pracowników (włącznie z telepracownikiem).
Telepraca ma kilka niezaprzeczalnych atutów:
· możliwość łączenia obowiązków zawodowych i rodzinnych. W ten sposób trzymasz rękę na pulsie w obu sferach. Jesteś w stanie jak przed narodzeniem dziecka realizować swoje obowiązki zawodowe, a jednocześnie sama regulować potrzebę poświęcania uwagi sprawom domowym.
· oszczędność czasu na dojazdach do pracy,
· komfort pracy we własnym domu,
· zmniejszenie kosztów pracodawcy. Pracodawca nie ma potrzeby tworzenia nowego stanowiska pracy, wystarczy zapewnienie możliwości komunikacji miedzy tobą i przełożonymi, odpada wynajem pomieszczeń biurowych, parkingów.
· swobodne dysponowanie twoim czasem pracy. Znając termin ukończenia zadania, sama ustalasz kiedy i ile czasu na to przeznaczysz. Znika problem nadgodzin i ich „odbierania”.
Telepraca ma także kilka minusów:
· potrzeba samodyscypliny i bardzo dobrej organizacji własnej pracy,
· brak kontaktu ze współpracownikami,
· mniejsze możliwość kontroli pracownika (z punktu widzenia pracodawcy).
Dla kogo telepraca?
Telepraca nie jest jednak dostępna dla każdego. Najczęściej spotykana jest w kilku zawodach takich jak: grafik komputerowy, redaktor, obsługa klienta, sprzedaż przez telefon, analityk finansowy, księgowy, architekt, projektant, tłumacz i wiele innych.
Telepracownikiem można zostać na podstawie złożonego wniosku. Może on być złożony zarówno przez ciebie, jak i przez twojego pracodawcę. Dla wielu kobiet jest to duża szansa na spokojną i komfortową pracę, która pomaga im być atrakcyjnymi na rynku pracy, mimo zmieniającej się sytuacji rodzinnej. Nie musisz się jednak obawiać niepowodzenia.
Odstąpienie umowy o telepracy i przywrócenie do poprzedniego stanu rzeczy może zajść na podstawie pisemnej prośby obu ze stron w ciągu trzech miesięcy od jej rozpoczęcia.
W efekcie więc możesz czuć się bezpieczna, gdyż okres trzech miesięcy może być dla ciebie okresem próbnym, pozwalającym ci sprawdzić atrakcyjność tej formy pracy.
Więcej informacji znajdziesz na stronach projektów: www.telepraca-equal.pl, www.telepraca-efs.pl, www.telepraca.org.pl, www.telepraca.net