WP

Prolina, czyli główny składnik kolagenu. Działanie i stosowanie

Prolina jest aminokwasem stanowiącym główny składnik kolagenu. Kolagen z kolei jest białkiem budującym między innymi skórę i torebki stawowe. Dlatego niezwykle ważne jest dostarczanie organizmowi dużych ilości proliny. Jakie jeszcze właściwości wykazuje prolina? Z jakich składników komponować swój jadłospis, by w diecie nie zabrakło proliny?
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Prolina jest związkiem organicznym stanowiącym główny składnik kolagenu.
Prolina jest związkiem organicznym stanowiącym główny składnik kolagenu. (iStock.com, Fot: VLG)
WP

Czym jest prolina?

Prolina jest organicznym związkiem chemicznym należącym do grupy α-aminokwasów. Jest jednym z 20 aminokwasów, które stanowią budulec białek. Należy do grupy aminokwasów endogennych, czyli takich, które organizm ludzki sam syntezuje z argininy i kwasu glutaminowego.

Podobnie jak większość innych aminokwasów, prolina wykazuje charakter glukogenny, co oznacza, że może stanowić jeden ze składników do produkcji glukozy. Sama prolina z resztą posiada słodki smak.

WP

Prolina jako składnik kolagenu

Prolina jest głównym składnikiem struktury helisy kolagenu. Kolagen jest białkiem tkanki łącznej, stanowiącym podstawowy składnik ścięgien. Kolagen odpowiada za elastyczność skóry. Kiedy w organizmie brakuje kolagenu, skóra traci jędrność, a na jej powierzchni zaczynają się pojawiać zmarszczki.

Kolagen znajduje się również w mięśniach, w tym w mięśniu sercowym, w więzadłach, stawach i chrząstkach. Kolagen występuje także w cebulkach włosów i w rogówce oka. Kolagen składa się przede wszystkim z glicyny i proliny oraz ich pochodnych.

Prolina uczestniczy w syntezie nowego kolagenu. Proces syntezy kolagenu wymaga również obecności witaminy C, dlatego suplementację proliny warto połączyć z przyjmowaniem kwasu askorbinowego.

WP

Właściwości proliny

Prolina jako składnik kolagenu ma niebagatelny wpływ na odmładzanie i upiększanie skóry. Z racji, iż prolina uczestniczy w odnawianiu i budowie komórek i włókien kolagenowych korzystnie wpływa na skórę. Prolina sprawia, że skóra jest bardziej elastyczna i zyskuje odporność na promieniowanie UV.

Prolina posiada zdolność wiązania wody, dlatego też, dzięki niej skóra jest lepiej nawodniona. Dodatkowo prolina jest pomocna przy leczeniu ran i oparzeń. Oprócz korzystnego wpływu na skórę, prolina wykazuje jeszcze kilka innych cennych właściwości.

Prolina obniża poziom wolnych rodników w komórkach, nasila regenerację uszkodzonej wątroby, wpływa na regulację metabolizmu komórkowego oraz zapobiega osadzaniu się na ścianach tętniczych warstw tłuszczu.

WP

Prolina w jedzeniu

Prolinę można suplementować w postaci odżywek czy kapsułek. Jednak najlepszym i najlepiej przyswajalnym sposobem na suplementację proliny jest spożywanie pokarmów bogatych w ten związek.

Niedobory proliny zdarzają się rzadko, gdyż występuje ona wielu rodzajach żywności. Z racji, iż jest składnikiem budulcowym białka, największe jej ilości znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli w mięsie, mleku i jego przetworach czy w jajkach.

Prolina występuje również w produktach roślinnych. Najwięcej można jej znaleźć w mące pszennej, mące żytniej, kaszach, migdałach, pistacjach, nerkowcach czy orzechach włoskich. Prolina jest także składnikiem soi, lnu, grochu, fasoli, sezamu czy pestek dyni.

WP
Polub WP Kobieta
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP