Stylowy rower miejski? To musi być beach cruiser
Rower to dość często promowany środek do poruszania się po mieście. Te publiczne straszą wyglądem i stanem technicznym, dlatego lepiej mieć swój sprzęt, a jeszcze lepiej, kiedy jest on stylowy i przez chwilę pozwala przenieść się w myślach na kalifornijskie plaże. O co chodzi w rowerach typu beach cruiser? Jaka jest ich historia?
Dawno, dawno temu
Naprawdę dawno, ponieważ w latach 30. ubiegłego wieku marka Schwinn wypuściła na rynek model B-10E Motorbike, który wyglądał jak ówczesne motocykle, ale był pozbawiony silnika. Charakteryzowała go stosowana do dzisiaj w cruiserach kierownica, która pozwala przyjąć wygodną pozycję. Rok później, w 1934 r. powstał wyróżniający się stylistyką w duchu rządzącego wtedy Streamline Moderne model Aero Cycle, który miał już nieco bardziej fantazyjny kształt ramy. Prawdziwy rozkwit rowerów typu beach cruiser przypadł jednak na lata 50. i późniejsze, kiedy z Europy zaczęły przybywać pierwsze jednoślady wyposażone w przerzutki. Zmieniła się też ich stylistyka, ale i pojawiły nowe "zagrożenia", chociażby ze strony rowerów typu BMX, które wpisały się w krajobraz sportów ekstremalnych i konkurowały w skateparkach z deskorolkami.
W latach 80. cruisery powróciły do łask, ale już w innym charakterze. Nie były tylko tanimi i praktycznymi sprzętami, ale przede wszystkim zyskały miano stylowych. Dekadę później Schwinn wypuścił model Black Phantom, by uczcić 100 lat istnienia firmy, a pozostali producenci zdecydowali się podążyć tym tropem. Dzięki temu plażowy styl odżył na nowo, a my możemy się nim teraz cieszyć.
Wielki powrót
Dzisiejsze rowery miejskie nadal serwują nam kształty zapoczątkowane przez wspomniany wcześniej model Aero Cycle, ale są wykonane w zupełnie inny sposób. Zazwyczaj spotkacie tu ramy aluminiowe oraz mechanizmy zmiany biegów umieszczone w tylnej piaście. Najczęściej spotyka się tu produkty marki Shimano. Są również cruisery całkowicie pozbawione przerzutek, ale wtedy trzeba się liczyć z niewygodnym pokonywaniem wzniesień czy wolniejszym ruszaniem spod świateł.
Nieco inaczej rozwiązano również kwestię hamulców. Z przodu stosowany jest znany od dziesięcioleci V-Brake, a z tyłu tzw. torpedo, który jest umieszczony w piaście i aktywuje się go ruchem korby w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy. Jeżeli mieliście w dzieciństwie taki sprzęt jak Reksio, Salto, Wigry 3 i tym podobne, to z pewnością szybko oswoicie się z tym rozwiązaniem. Może przy okazji odżyją miłe wspomnienia z dzieciństwa, ale już w zupełnie innej formie. Koła mają tu średnicę 26 cali, a rozmiar ramy należy dobrać w zależności od tabeli producenta. Jeżeli dysponujecie odpowiednim budżetem, to czekają cruisery elektryczne z hamulcami tarczowymi.
Zadaj szyku
Można powiedzieć, że beach cruisery są w świecie rowerów tym, czym Vespa jest w świecie skuterów. Można kupić klasyczny rower miejski w holenderskim stylu, ale jeżeli chcecie mieć coś praktycznego i gwiazdorsko poruszać się po drogach dla rowerów, to cruiser jest idealnym rozwiązaniem. Tutaj również możecie zastosować różnego rodzaju koszyki i sakwy. Ponieważ cruiser kojarzy się z motocyklami, a te z kolei nadal są łączone z mężczyznami, dla damskich rowerów producenci często stosują określenie "fashion cruiser". Charakteryzują się bardziej odważnymi kolorami, a nawet kwiecistymi wzorami na ramie. Nazewnictwo to jednak kwestia drugorzędna, bo ostatecznie liczą się radość z jazdy i relaks.