Stylowy rower miejski? To musi być beach cruiser

Rower to dość często promowany środek do poruszania się po mieście. Te publiczne straszą wyglądem i stanem technicznym, dlatego lepiej mieć swój sprzęt, a jeszcze lepiej, kiedy jest on stylowy i przez chwilę pozwala przenieść się w myślach na kalifornijskie plaże. O co chodzi w rowerach typu beach cruiser? Jaka jest ich historia?

Rowery miejskie typu beach cruiser to dobry sposób żeby się wyróżnić
Rowery miejskie typu beach cruiser to dobry sposób żeby się wyróżnić
Źródło zdjęć: © Pixabay

20.05.2022 13:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dawno, dawno temu

Naprawdę dawno, ponieważ w latach 30. ubiegłego wieku marka Schwinn wypuściła na rynek model B-10E Motorbike, który wyglądał jak ówczesne motocykle, ale był pozbawiony silnika. Charakteryzowała go stosowana do dzisiaj w cruiserach kierownica, która pozwala przyjąć wygodną pozycję. Rok później, w 1934 r. powstał wyróżniający się stylistyką w duchu rządzącego wtedy Streamline Moderne model Aero Cycle, który miał już nieco bardziej fantazyjny kształt ramy. Prawdziwy rozkwit rowerów typu beach cruiser przypadł jednak na lata 50. i późniejsze, kiedy z Europy zaczęły przybywać pierwsze jednoślady wyposażone w przerzutki. Zmieniła się też ich stylistyka, ale i pojawiły nowe "zagrożenia", chociażby ze strony rowerów typu BMX, które wpisały się w krajobraz sportów ekstremalnych i konkurowały w skateparkach z deskorolkami.

W latach 80. cruisery powróciły do łask, ale już w innym charakterze. Nie były tylko tanimi i praktycznymi sprzętami, ale przede wszystkim zyskały miano stylowych. Dekadę później Schwinn wypuścił model Black Phantom, by uczcić 100 lat istnienia firmy, a pozostali producenci zdecydowali się podążyć tym tropem. Dzięki temu plażowy styl odżył na nowo, a my możemy się nim teraz cieszyć.

Wielki powrót

Dzisiejsze rowery miejskie nadal serwują nam kształty zapoczątkowane przez wspomniany wcześniej model Aero Cycle, ale są wykonane w zupełnie inny sposób. Zazwyczaj spotkacie tu ramy aluminiowe oraz mechanizmy zmiany biegów umieszczone w tylnej piaście. Najczęściej spotyka się tu produkty marki Shimano. Są również cruisery całkowicie pozbawione przerzutek, ale wtedy trzeba się liczyć z niewygodnym pokonywaniem wzniesień czy wolniejszym ruszaniem spod świateł.

Nieco inaczej rozwiązano również kwestię hamulców. Z przodu stosowany jest znany od dziesięcioleci V-Brake, a z tyłu tzw. torpedo, który jest umieszczony w piaście i aktywuje się go ruchem korby w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy. Jeżeli mieliście w dzieciństwie taki sprzęt jak Reksio, Salto, Wigry 3 i tym podobne, to z pewnością szybko oswoicie się z tym rozwiązaniem. Może przy okazji odżyją miłe wspomnienia z dzieciństwa, ale już w zupełnie innej formie. Koła mają tu średnicę 26 cali, a rozmiar ramy należy dobrać w zależności od tabeli producenta. Jeżeli dysponujecie odpowiednim budżetem, to czekają cruisery elektryczne z hamulcami tarczowymi.

Zadaj szyku

Można powiedzieć, że beach cruisery są w świecie rowerów tym, czym Vespa jest w świecie skuterów. Można kupić klasyczny rower miejski w holenderskim stylu, ale jeżeli chcecie mieć coś praktycznego i gwiazdorsko poruszać się po drogach dla rowerów, to cruiser jest idealnym rozwiązaniem. Tutaj również możecie zastosować różnego rodzaju koszyki i sakwy. Ponieważ cruiser kojarzy się z motocyklami, a te z kolei nadal są łączone z mężczyznami, dla damskich rowerów producenci często stosują określenie "fashion cruiser". Charakteryzują się bardziej odważnymi kolorami, a nawet kwiecistymi wzorami na ramie. Nazewnictwo to jednak kwestia drugorzędna, bo ostatecznie liczą się radość z jazdy i relaks.

Źródło artykułu:WP Kobieta
poradnik kupującegorowerrower damski