8 lat na zakupach. Kupować, kupować i jeszcze raz – kupować
„Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy” – to zdanie Marlin Monroe potwierdzi zapewne 90 procent kobiet, które uwielbiają oglądać, wybierać i kupować. Ponad 8 lat ze swojego życia kobiety spędzają na zakupach – donosi brytyjski dziennik „Daily Mail”. Przeciętna Brytyjka dokonuje 301 zakupów w ciągu roku, z czego aż 90 wypadów to zakupy związane z wyglądem - zakup ubrań i butów, dodatków i kosmetyków. A jak jest w Polsce?
27.01.2014 | aktual.: 27.01.2014 14:50
„Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy” – to zdanie Marlin Monroe potwierdzi zapewne 90 procent kobiet, które uwielbiają oglądać, wybierać i kupować. Ponad 8 lat ze swojego życia kobiety spędzają na zakupach – donosi brytyjski dziennik „Daily Mail”. Przeciętna Brytyjka dokonuje 301 zakupów w ciągu roku, z czego aż 90 wypadów to zakupy związane z wyglądem - zakup ubrań i butów, dodatków i kosmetyków. A jak jest w Polsce?
Kobiety od kilku lat przodują w liczbie godzin spędzonych w centrach handlowych. Rzadko jednak są to zakupy robione tylko dla siebie. Panie kupują dla całej rodziny.
Jak pokazują ostatnie badania opublikowane przez brytyjski dziennik Daily Mail, w ciągu całego życia, dokładnie 25 184 godziny i 53 minuty zajmuje kobiecie kupowanie, wymienianie i oglądanie sklepowych witryn.
17 godzin rocznie w perfumeriach
GE Money przebadało pod tym kątem ponad 3000 Brytyjek. Dokładnie 399 godzin i 46 minut każdego roku kobieta spędza na zakupach. Ponad połowę tego czasu zajmują zakupy spożywcze, 10 proc. czasu zajmuje natomiast kupowanie prezentu np. dla rodziny i przyjaciół. Ponad 48 godzin i 51 minut rocznie panie poświęcają na tzw. window shopping, czyli zwykłe oglądanie sklepowych witryn - podaje w swoich badaniach GE Money.
Średnio kobieta dokonuje 301 zakupów w skali roku, z czego aż 90 wypadów to zakupy związane z wyglądem. Najwięcej czasu zajmuje kupno ubrań, poświęca na to ponad 100 godzin i 48 minut rocznie, ponad 40 godzin i 30 minut zajmuje wybór butów, aż 17 godzin i 33 minuty rocznie panie spędzają w drogeriach i perfumeriach.
Co pewien czas firmy badawcze na zlecenie koncernów kosmetycznych przeprowadzają pomiary, ile pieniędzy wydają kobiety na produkty służące do pielęgnacji urody. Ponad rok temu Dom Badawczy Maison oraz agencja Garden of Words, specjalizująca się w komunikacji marketingowej i działaniach PR-owych uwzględniających kobiece kody komunikacji, przeprowadziły badanie „Polki same o sobie”, którego wynika, że na kosmetyki do makijażu Polki wydają miesięcznie średnio 42 złote, a na kosmetyki pielęgnacyjne około 59 złotych. W porównaniu z Amerykankami, które na kosmetyki przeznaczają rocznie 7 miliardów dolarów jesteśmy bardzo oszczędne.
Kupują dla całej rodziny
Ostatnie statystyki dotyczące częstotliwości odwiedzin np. w galeriach handlowych tylko potwierdzają te wyliczenia. Już dziś aż 15,6 proc. pań deklaruje, że każdego tygodnia aż kilka razy robi zakupy w centrum handlowym, codziennie blisko 6 proc. - wynika z najnowszych badań Silesia City Center przeprowadzonych na 684 osobach.
- Kobiety od kilku lat przodują w liczbie godzin spędzonych w centrach handlowych. Już dziś większość potrzebuje ponad godzinę na pojedynczy wypad do sklepu, rekordzistki nawet 5-6 godzin. Rzadko jednak są to zakupy robione tylko dla siebie. Panie w odróżnieniu od mężczyzn często kupują dla całej rodziny - mówi Ewa Marcinek z Silesia City Center.
I faktycznie, kiedy kobieta wybiera się do centrum handlowego to, po to, żeby kupować, kupować i raz jeszcze - kupować. Zakup to powód wizyty w galerii handlowej dla blisko 80 proc. pań. Na ten cel aż 49 proc. kobiet przeznacza więcej niż godzinę podczas jednej wizyty - wyliczyła Silesia City Center. W większości przypadków to one są odpowiedzialne za zakup artykułów spożywczych, środków czystości, ubrań dla siebie, dzieci i męża.
Narażone na zakupoholizm
Trzeba przyznać, że panie są o wiele bardziej narażone na tak zwany zakupoholizm, czyli sytuację, w której kupowanie wymyka się spod kontroli. Jego objawami są: spędzanie znacznej ilości czasu na zakupach w centrach handlowych bądź w internecie, przeżywanie euforii podczas zakupów, obsesyjne myśli o kupowaniu, wydawanie pieniędzy, przeznaczonych na rachunki lub pożyczonych, kupowanie niepotrzebnych przedmiotów i chowanie ich, poczucie winy i wstydu po kolejnych zakupach.
Na szczęście dla większości kobiet, zakupy pozostają przyjemnym obowiązkiem – gdy kupują rzeczy praktyczne i potrzebne, lub czystą przyjemnością – gdy od czasu do czasu mogą zaszaleć i kupić sobie coś, o czym marzyły od dawna.
Na podstawie dailymail.com, silesiacitycenter.com.pl /(gabi/mtr), kobieta.wp.pl