Trwa ładowanie...
d1u666x
Dariusz Piontkowski o wsparciu psychologicznych dla uczniów. Rusza dodatkowy program

Dariusz Piontkowski o wsparciu psychologicznych dla uczniów. Rusza dodatkowy program

Polska młodzież coraz bardziej podupada na zdrowiu psychicznym. W znaczącym stopniu przyczyniła się do tego pandemia, z powodu której od roku, z krótkimi przerwami, trwa edukacja zdalna. Ministerstwo Edukacji i Nauki postanowiło odpowiedzieć na alarmujące statystyki i ogłosiło nowy projekt zakładający udzielenie wsparcia uczniom. Dariusz Piontkowski był gościem w programie "Newsroom" i wyjaśnił, że najważniejszym elementem projektu będzie przeszkolenie nauczycieli. Tak, aby potrafili rozpoznać u ucznia problem oraz zareagować w odpowiedni sposób. Wiceminister MEiN podkreślił, że cały czas w każdej szkole mają być psycholodzy lub pedagodzy, a nowy program będzie dodatkowym wsparciem w tych trudnych dla uczniów czasach.

Pamiętam jak pan profesor Czarnek Rozwiń

Transkrypcja:

Pamiętam jak pan profesor Czarnek zapowiadał wsparcie. Straszna sytuacja, trzeba dzieciom pomagać wyjść z tego miejsca, w którym się znalazły, na przykład wsparcie psychologiczne. Jako ojciec trójki dzieci doskonale wiem, że w tym wieku w szkolnym to jest absolutnie potrzebne, ta psychika dzieciaków podupada. Rok pandemii, co w tym programem? Czy to jakoś ruszy, ruszyło? Jak będziecie dzieciom pomagali? To jest kolejny program, o którym Ministerstwo myśli. Są takie cztery filary, o których pan minister Czarnek [...] Tak, pamiętam. O zajęciach wspomagających dodatkowych już rozmawialiśmy. Drugi filar to takie zajęcia dodatkowe ruchowe, który miałby pomóc ograniczyć tą epidemię otyłości, która niestety nie tylko młodych, ale i starszych coraz mocniej dotyka. To także te dodatkowe zajęcia z psychologami, pedagogami. Trzeba przypomnieć, że to są tylko dodatkowe. Już ponad półtora miliarda złotych subwencji przeznaczamy na chociażby obecność pedagogów i psychologów w szkole. Oni nie zniknęli ze szkół. Mają obowiązek utrzymywania kontaktu z uczniami, jeśli trzeba także z rodzicami. Mogą [...] w szkołach, a ten program dodatkowych zajęć i takiej diagnozy tego, co w szkołach się wydarzyło oraz przeszkolenia nauczycieli jest dodatkowym programem, który właśnie rozpoczyna swoją realizację. Najpierw trzeba zdiagnozować te najważniejsze problemy i pomóc nauczycielem przygotować się do ich rozwiązywania. Ale trzeba oczywiście pamiętać również o tym, że szkoła samodzielnie nie jest w stanie rozwiązać wszystkich problemów, bez współpracy z rodzicami i opiekunami nie będzie to możliwe. To jest oczywiste, ale ma pan rację, ci pedagodzy, ci psycholodzy w szkołach funkcjonują, działają, próbują wedle własnych możliwości pomagać. Ale co się jeszcze zmieni? Czy jak to w praktyce - pytam jako rodzic - jak to będzie wyglądało w praktyce? Psycholog, pedagog w szkole już jest, co jeszcze się w tej szkole pojawi, by te dzieciaki wesprzeć? Przede wszystkim dodatkowo nauczyciele zostaną przeszkoleni w rozwiązywaniu tych najczęściej występujących sytuacji stresowych, sytuacji trudnych, tak aby potrafili udzielić pomocy. Bo przecież pedagog czy psycholog jednak najczęściej nie spotyka się z większością dzieci indywidualnie, tę pierwszą pomoc poza rodzicami udzielają wychowawcy, nauczyciele. Więc od ich dobrego przygotowania, od tego czy będą świadomi z jakiego rodzaju problemami mogą się zetknąć po powrocie dzieci do szkół, będzie zależało od tego jak ta szeroka pomoc psychologiczna będzie efektywna. I na te szkolenia, na tę diagnozę przeznaczamy kolejne kilkanaście milionów złotych i po powrocie do szkół przeszkoleni nauczyciela łatwiej będą rozwiązywali tego typu problemy.
d1u666x
d1u666x