Gdy zmysły wprowadzają w chaos. Czym jest integracja sensoryczna

Czy zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego niektóre dzieci uspakajają się delikatnie kołysane, a inne potrzebują bujania, od którego kręci ci się w głowie? Dlaczego niektóre maluchy nie potrafią ani przez chwilę usiedzieć w miejscu, gnają po całym mieszkaniu, inne wciskają się w kąty?

Obraz
Źródło zdjęć: © 123RF

Czy zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego niektóre dzieci uspakajają się delikatnie kołysane, a inne potrzebują bujania, od którego kręci ci się w głowie? Dlaczego niektóre maluchy nie potrafią ani przez chwilę usiedzieć w miejscu, gnają po całym mieszkaniu, inne wciskają się w kąty? Dlaczego dźwięki dziecięcej piosenki potrafią wywołać krzyk i zatykanie uszu, mimo że dziecko z przyjemnością uderza samochodzikami w stół? I skąd bierze się ta ogromna niechęć przed obcinaniem paznokci?

Nasze zmysły kształtują się już w trakcie życia płodowego. Wraz z rozwojem mózgu doskonalą się i uczą współdziałać ze sobą. Tworzą połączenia i oddziałują na siebie. To zmysły odbierają wrażenia wzrokowe, słuchowe, dotykowe, rejestrują ruch, pozycję ciała, siłę grawitacji. To zmysły odbierają i przekazują do mózgu informacje na temat smaku, temperatury czy czucia bólu. Każda nasza aktywność, pozycja ciała czy ruch wiąże się z wrażeniami rejestrowanymi przez nasze receptory. Prawidłowy odbiór i organizacja tych informacji warunkuje odpowiedź organizmu – adekwatną do sytuacji. Na bazie doświadczeń uczymy się, które bodźce są dla nas zagrażające, na które należy zareagować w sposób nagły, które inne zignorować.

CO TO JEST INTEGRACJA SENSORYCZNA?

Według A. Jean Ayres „integracja sensoryczna to proces, w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego organizmu wrażeń, tak by mogły być wykorzystywane w celowym, zakończonym sukcesem działaniu.” Jako pracownik naukowy - profesor pedagogiki Uniwersytetu Południowo-Kalifornijskiego w Los Angeles - J. Ayres przez prawie 40 lat rozwijała wiedzę na temat integracji sensorycznej. Opracowała i przeprowadziła standaryzację testów tej metody. Otrzymała dwa najwyższe odznaczenia Amerykańskiego Towarzystwa Terapii Zajęciowej. Była członkiem Instytutu Badań Rozwoju Dziecka, Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, Towarzystwa Badań Pedagogicznych i Towarzystwa Terapii Zajęciowej w USA. Jean Ayres uważana jest za jednego z najwybitniejszych pedagogów USA.

Dlaczego dysfunkcje w zakresie SI mają tak ważny wpływ na funkcjonowanie człowieka? U dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej, zmysły współpracują ze sobą w sposób nieprawidłowy. Docierające bodźce odbierają zbyt słabo lub zbyt silnie, co utrudnia prawidłową ich organizację na poziomie układu nerwowego. I tak jak utwór muzyczny wygrywany bez nut nie brzmi czysto, tak samo chaotycznie reaguje dziecko na docierające bodźce.

Każdy z nas może wymienić bodźce, które z trudem tolerujemy – dźwięk widelca przesuwanego po talerzu, gilgotanie, borowanie zęba… Dla wielu z nas wizyta u dentysty jest daleka od przyjemności. Łatwo więc sobie wyobrazić, jak czuje się dziecko, które nie tylko jest zmuszone do radzenia sobie z nieprzyjemnymi bodźcami każdego dnia, ale także nie rozumie ich i wciąż słyszy, że dziwnie się zachowuje.

Pierwsze objawy

Pierwsze objawy zaburzeń integracji sensorycznej można zauważyć już w okresie niemowlęcym. Wzmożony niepokój w momencie zmiany położenia w przestrzeni oraz pozycji ciała, słaba tolerancja dotyku czy nadmierna wrażliwość na bodźce dźwiękowe mogą wskazywać na dysfunkcje w zakresie odbioru bodźców. Niemowlęta często są bardzo niespokojne, mają trudności z zasypianiem a gdy zasną – łatwo wybudzają się z płaczem.

Wraz z rozwojem malucha objawy zaczynają być bardziej widoczne, brakuje również związku z innymi, możliwymi dla okresu niemowlęcego czynnikami, jak np. ząbkowanie. Kilkuletnie maluchy z zaburzeniami SI charakteryzuje często nadmierne pobudzenie, wzmożona ruchliwość przy jednoczesnym wrażeniu braku koordynacji tych ruchów. Nieuzasadniony sytuacją niepokój wiąże się z rozdrażnieniem, tendencjami do zmiennych stanów emocjonalnych i wybuchów złości.

Dzieci mogą reagować niechęcią do delikatnego dotyku, głaskania, przytulania, za to poszukiwać bodźców mocnych, wyraźnych, gwałtownych, np. podskakując, wpadając na osoby, potrącając innych. Bardzo częsta w tym wieku niechęć a wręcz gwałtowny protest przed obcinaniem paznokci czy myciem głowy może wynikać z nadmiernej wrażliwości w zakresie odbioru bodźców dotykowych. Niektóre dzieci dążą do niezrozumiałych, często niepokojących rodziców zachowań – jak np. kręcenie się w kółko czy chaotyczne bieganie. Należy pamiętać, że zaburzenia SI nie wiążą się jedynie z poszukiwaniem i dostarczaniem sobie różnych bodźców ale również ich unikaniem – jak np. silna niechęć przed przyjmowaniem nowych pokarmów czy strach przed huśtawkami i zjeżdżalnią.

Wraz z upływem lat na pierwszy plan wysuwają się często trudności z opanowaniem precyzyjnych czynności samoobsługowych, zaplanowaniem złożonej czynności, koordynacją wzrokowo-ruchową. Wiązanie butów, nauka pisania czy koncentracja na słowach nauczyciela podczas siedzenia w ławce mogą być dla dziecka niezwykle trudne. Skutkiem uwag, skarg i narastających trudności szkolnych jest spadek samooceny i motywacji do pracy, stąd niezwykle ważna jest czujność i zaangażowanie ze strony otoczenia dziecka.

Opisane powyżej objawy i zachowania najczęściej stanowią dla rodzica powód do niepokoju. Diagnoza procesów integracji sensorycznej stanowi dla dziecka doświadczenie ciekawe i pozytywne, rodzicowi natomiast może pomóc zrozumieć podłoże trudności malca. Dziecku pomoże zrozumieć, że nie jest gorsze czy nieudolne a odpowiednio zaplanowana terapia może stać się okazją do pogłębienia relacji z rodzicami.

Najlepsze efekty terapeutyczne osiągane są u dzieci do ok. 10 roku życia. Najnowsze badania, dotyczące plastyczności mózgu, oraz sama koncepcja Jean Ayres, obejmują również osoby dorosłe, wobec których również warto podejmować oddziaływania terapeutyczne.

Daria Jaworska/(mtr), WP Kobieta

Wybrane dla Ciebie

Zagrał u gwiazdy disco polo. Tak pożegnał Wójcika Dawid Narożny
Zagrał u gwiazdy disco polo. Tak pożegnał Wójcika Dawid Narożny
Była z nim przez 22 lata. "Dość ukrywania przemocy"
Była z nim przez 22 lata. "Dość ukrywania przemocy"
Aktorka wspomina trudne dzieciństwo. Doświadczyła przemocy w szkole baletowej.
Aktorka wspomina trudne dzieciństwo. Doświadczyła przemocy w szkole baletowej.
W mediach aż huczy. Na pokazie szła w "nagiej" sukience
W mediach aż huczy. Na pokazie szła w "nagiej" sukience
"Przehulała" pieniądze za "TzG". Dziś zarabia krocie
"Przehulała" pieniądze za "TzG". Dziś zarabia krocie
Po pięćdziesiątce żyje sama. "Mężczyzna nie jest mi potrzebny"
Po pięćdziesiątce żyje sama. "Mężczyzna nie jest mi potrzebny"
Dała koncert w Krakowie. Na scenę wkroczyła w błyszczącym mikrotopie
Dała koncert w Krakowie. Na scenę wkroczyła w błyszczącym mikrotopie
Nie ma piękniejszego imienia. Tak wskazali naukowcy
Nie ma piękniejszego imienia. Tak wskazali naukowcy
Wzięła rozwód kościelny. Tak dowiedziała się o zdradzie męża
Wzięła rozwód kościelny. Tak dowiedziała się o zdradzie męża
Po odwyku przestała grać. Tak dziś zarabia na życie
Po odwyku przestała grać. Tak dziś zarabia na życie
Był uzależniony od alkoholu i pornografii. "Robiłem sobie krzywdę"
Był uzależniony od alkoholu i pornografii. "Robiłem sobie krzywdę"
Od roku jest singielką. "Dawno nie miałam tak fajnych randek"
Od roku jest singielką. "Dawno nie miałam tak fajnych randek"