UrodaKultowe perfumy mają 94 lata

Kultowe perfumy mają 94 lata

Kultowe perfumy mają 94 lata

Są do dziś jednymi z najlepiej sprzedających się perfum świata. W kampanie reklamowe Chanel No. 5 angażują się największe gwiazdy - od Marylin Monroepo Jackie Kennedy, Catherine Deneuve, Nicole Kidman, Scarlett Johansson.

W maju 1921 zaczyna się historia najsławniejszych perfum świata. Wtedy Coco Chanel dostała do powąchania pięć zapachowych kompozycji - miała wybrać tę, która będzie firmować jej coraz bardziej popularny dom mody.

Recepturę perfum stworzył Francuz - Ernest Beaux w 1917 roku. Przed rewolucją odpowiadał on za komponowanie zapachów na dworze rosyjskim.

Chanel No. 5 do dziś są jednym z najbardziej znanych i najlepiej sprzedających się perfum na świecie. Po flakoniki tego zapachu ustawiali się w okupowanym Paryżu żołnierze niemieccy, a potem amerykańscy. Nazwa podobno pochodzi od numeru próby, inni uważają, że 5 jest szczęśliwą liczbą.

(gabi)/WP Kobieta

1 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

Pierwsze grafiki i reklamy legendarnego zapachu Chanel powstały w tym samym roku, co pierwsza edycja perfum, czyli 1921. Autorem rysunku był znany rysownik Sem. Flakon zachwycał prostą, minimalistyczną formą. W 1937 roku pojawiła się jedna z pierwszych reklam w prasie, w magazynie Harper's Bazaar, a twarzą zapachu była sama Coco Chanel.

2 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz

Najlepszą reklamą perfum stały się słowa wypowiedziane przez Marylin Monroe - że idąc do łóżka nie zakłada na siebie nic innego, poza ich zapachem.... Mimo upływu wielu lat od wypowiedzenia tych słów, Marylin Monroe pojawiła się w ubiegłym roku w reklamie Chanel w kampanii "Forever Marilyn And No. 5".

Spot reklamowy wykorzystuje niepublikowane wcześniej fotografie aktorki, trzymającej flakon perfum oraz pozującej nago w pościeli, z widoczną buteleczką Chanel No. 5 na szafce nocnej. Krótki filmik ukazuje kolejne etapy "romansu" gwiazdy z zapachem Chanel, począwszy od okładki i wywiadu w magazynie "Life" w kwietniu 1952 r., w którym Marilyn opowiada o "zakładaniu" perfum do łóżka. Prawdziwą sensacją była wypowiedź pięknej aktorki, publikowana po raz pierwszy w wersji audio.

3 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

Flakonik tych perfum jest sprzedawany średnio co 30 sekund na świecie. Jest to zapach najbardziej rozpoznawalny, kojarzony z luksusem, elegancją i ponadczasową klasyką.

4 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz

Pierwszą gwiazdą, która stała się ambasadorką i pojawiła się w reklamach, była amerykańska modelka i aktorka Suzy Parker, która reklamowała wszystkie produkty paryskiego domu mody. W 1966 roku nową twarzą serii kosmetyków Chanel No. 5 została ikona stylu lat 70. Ali MacGraw, odtwórczyni kultowej roli Jennifer Cavalleri w filmie "Love Story". Autorem zdjęć był Jerome Ducrot. Na początku lat siedemdziesiątych w magazynach pojawiła się kampania, której autorem był jeden z najlepszych modowych fotografów, Helmut Newton. Kampania ta zwraca uwagę, gdyż w dużym stopniu odbiega od charakterystycznej estetyki zdjęć niemieckiego fotografa. Do udziału w kampanii zaproszono Jean Shrimpton, modelkę, uważaną przez wielu za pierwszą supermodelkę. W następnych latach paryski dom mody postawił na rodzimą gwiazdę. Przez następne 7 lat ambasadorką zapachu była aktorka Catherine Deneuve (na zdjęciu).

5 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

W połowie lat 80. w roli ambasadorki zadebiutowała Carole Bouquet, francuska aktorka, jedna z dziewczyn James Bonda. Bouquet pozostała twarzą Chanel do 1997 roku a autorami zdjęć kampanii byli między innymi Patrick Demarchelier i Dominique Issermann.

6 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

Pod koniec lat 90. w kampaniach Chanel zaczęły pojawiać się również modelki z wybiegów a pośród nich między innymi Estella Warren, która reprezentowała Chanel No. 5 przez dwa sezony. W tym czasie powstała właśnie kampania reklamowa, której twórcą jest popularny francuski reżyser Luc Besson, a Warren wciela się w postać baśniowego Czerwonego Kapturka. Zdjęcia wykonał Jean Paul Goude.

7 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

Nicole Kidman u szczytu swojej popularności została wybrana na gwiazdę kampanii Chanel. Po wielkim sukcesie filmu "Moulin Rouge" duet Nicole Kidman i Baz Luhrmann stworzyli niezwykle piękną i tajemniczą serię zdjęć oraz reklamę telewizyjną.

8 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

W 2009 roku Nicole Kidman zastąpiła inna zdobywczyni Oskara, francuska aktorka Audrey Tautou (reż Jean-Pierre Jeunetem).

9 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

W 2013 roku twarzą Chanel No. 5, pierwszy raz w historii marki, został mężczyzna - sam Brad Pitt. Spot z gwiazdorem Hollywood w roli głównej nie spotkał się z aprobatą konsumentów i szybko stał się obiektem drwin.

Chanel uwielbiała od początku gwiazdy w reklamach. Sama obawiała się wprowadzenia zapachu, została namówiona przez swoją przyjaciółkę Misię Godebską, więc na początku rozpylała je w swoim butiku, żeby pobudzić kobiety do zainteresowania, a potem obdarowywała klientki intrygującymi flakonikami. Myśląc o nowym zapachu miała jeden cel, aby firmowane przez nią perfumy - pierwszy w historii perfum pod szyldem domu mody - pozostawiły wszystkie dotychczas wymyślone na drugim planie.

Jacques Polge, twórca zapachów Chanel, upatruje ponadczasowości Chanel No. 5 w ich wyjątkowej właściwości dopasowywania się do każdej kobiety.

10 / 10

Krótka historia klasyki zapachu

Obraz
© Facebook/Chanel

Do najnowszej kampanii reklamowej zaangażowano Gisele Bundchen. Spot wyreżyserował Baz Luhrmann, który pracował nad "Moulin Rouge" i "Wielkim Gatsbym". Luhrmannowi pomagał także Karl Lagerfeld.

Historia miłości dorosłej, spełnionej kobiety i mężczyzny pragnącego zasłużyć na jej uczucie to treść trzyminutowego, spotu reklamowego, który w 2014 miał odświeżyć kultową markę perfum Chanel No. 5.

Klip odwołuje się swą stylistyką do reklamy nakręconej w 2004 roku z udziałem Nicole Kidman, której reżyserem był Baz Luhrmann. Ten sam twórca został zaproszony do wyreżyserowania nowej wersji filmu.
- Gisele jest teraz kobietą Chanel - mówił reżyser.

(gabi)/WP Kobieta

coco chanelchanel no. 5chanel

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (27)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.