NIE ZAPOMINAJ o badaniach ginekologicznych
Ruszyła Ogólnopolska Kampania Społeczna „Piękna bo Zdrowa” organizowana pod honorowym patronatem Pani Anny Komorowskiej Małżonki Prezydenta RP. Jest to już V jubileuszowa edycja tej wyjątkowej kampanii realizowanej z inicjatywy Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości.
Ruszyła Ogólnopolska Kampania Społeczna „Piękna bo Zdrowa” organizowana pod honorowym patronatem Pani Anny Komorowskiej Małżonki Prezydenta RP. Jest to już V jubileuszowa edycja tej wyjątkowej kampanii realizowanej z inicjatywy Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości. Celem kampanii jest zmiana podejścia kobiet do własnego zdrowia i przypominanie o potrzebie wykonywania regularnych badań ginekologicznych.
Do profilaktyki raka szyjki macicy i innych chorób narządów rodnych pod hasłem „NIE ZAPOMINAJ o badaniach ginekologicznych. NIEZAPOMINAJKI żyją dłużej!” przekonuje pięć Ambasadorek kampanii: Małgorzata Foremniak, Maja Hirsch, Viola Kołakowska, Katarzyna Pakosińska, oraz Ida Karpińska, Prezes i Założycielka Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości.
Patronami merytorycznymi kampanii są Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Polskie Towarzystwo Ultrasonograficzne, Polska Unia Onkologii. Patronat nad kampanią objęli Narodowy Fundusz Zdrowia, a także dwie międzynarodowe organizacje ECCA - European Cervical Cancer Association (Europejskie Stowarzyszenie Raka Szyjki Macicy) oraz WACC - Women Against Cervical Cancer (Kobiety Przeciwko Rakowi Szyjki Macicy). W ramach tegorocznej edycji Grupa LUX MED - Partner Medyczny Kampanii, przekazała 2000 kuponów na bezpłatne cytologie - to symboliczna liczba, ponieważ około 2000 kobiet rocznie umiera w Polsce na raka szyjki macicy.
Zobacz kulisy sesji zdjęciowej:
* Rozszerzony zakres kampanii: rak szyjki macicy i inne choroby ginekologiczne*
Kampania „Piękna bo Zdrowa” wywodzi się z Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy. Pierwsza odsłona polskich obchodów Tygodnia z inicjatywy Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości została zorganizowana w 2010 roku i miała charakter lokalny (odbyła się w Centrum Handlowym Targówek w Warszawie). Kampania początkowo poświęcona była wyłącznie profilaktyce raka szyjki macicy (w skrócie RSM), jednak w toku kolejnych działań Kwiatu Kobiecości okazało się, że problem braku profilaktyki nie dotyczy tylko RSM, a chorób narządów rodnych w ogóle. Niestety kobiety w Polsce nadal zbyt rzadko, a często wcale nie chodzą do ginekologa.
Niepokojące wyniki badań
Według Millward Brown* spośród kobiet, w grupie wiekowej 20-50 lat tylko 45% kobiet wykonuje badania ginekologiczne regularnie (co najmniej raz na dwa lata), a 18% Polek w tej samej grupie wiekowej nigdy nie miało wykonywanej cytologii. Efekt? 60% przypadków Raka Szyjki Macicy rozpoznaje się w Polsce zbyt późno (w drugim, a nawet w trzecim stopniu zaawansowania), a 5 kobiet dziennie umiera z jego powodu. Natomiast co roku na raka jajnika umiera ponad 2500 Polek, w przypadku którego podstawą diagnozy jest USG transwaginalne (inaczej dopochwowe). Kobiety zmagają się także z innymi poważnymi przypadłościami ginekologicznymi. Stąd rozszerzony zakres V edycji kampanii, w której organizacja stawia na profilaktykę chorób ginekologicznych jako takich.
– Zdecydowałam się rozszerzyć zakres edukacyjny kampanii, ponieważ oprócz bardzo ważnego aspektu profilaktyki raka szyjki macicy i zwrócenia uwagi na tzw. „cichego zabójcę” raka jajnika, który nie daje żadnych wyraźnych objawów w początkowym stadium rozwoju, chciałabym podkreślić, jak istotną częścią życia kobiet powinny być badania ginekologiczne. To bardzo ważny element dbania o własne zdrowie, które jest podstawą prawdziwego piękna – mówi o idei kampanii Ida Karpińska, Prezes i Założycielka Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości, a także Ambasadorka Kampanii „Piękna bo Zdrowa”.
- Zdecydowałam się rozszerzyć zakres edukacyjny kampanii, ponieważ oprócz bardzo ważnego aspektu profilaktyki raka szyjki macicy i zwrócenia uwagi na tzw. „cichego zabójcę” raka jajnika, który nie daje żadnych wyraźnych objawów w początkowym stadium rozwoju, chciałabym podkreślić, jak istotną częścią życia kobiet powinny być badania ginekologiczne. To bardzo ważny element dbania o własne zdrowie, które jest podstawą prawdziwego piękna – mówi o idei kampanii Ida Karpińska, Prezes i Założycielka Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości, a także Ambasadorka Kampanii „Piękna bo Zdrowa”.
Cytologia, która może uratować życie
Około 2000 kobiet rocznie umiera w Polsce na raka szyjki macicy. Ogólnopolska Organizacja Kwiat Kobiecości od 2008 roku realizuje różnego rodzaju projekty edukacyjne, docierając do blisko 30 000 kobiet w całym kraju, starając się zmienić te niechlubne statystki.
– Rak szyjki macicy nie jest chorobą dziedziczną, wykryty we wczesnym stadium rozwoju jest w 100% wyleczalny. Cytologia jest bardzo ważnym elementem profilaktyki tego nowotworu, wykonywana regularnie, optymalnie raz do roku, może uratować życie – mówi dr Ewa Kuś Konsultant Grupy LUX MED ds. Ginekologii i Położnictwa. Przekonała się o tym Ida Karpińska, która sama pokonała raka szyjki macicy i dziś wraz z pozostałymi Ambasadorkami Kampanii „Piękna bo Zdrowa” - Małgorzatą Foremniak, Mają Hirsch, Violą Kołakowską i Katarzyną Pakosińską wspólnie motywuje Polki do pamiętania o regularnych badaniach ginekologicznych.
Różne formy profilaktyki w zależności od wieku kobiety
Ambasadorki, wraz z Radą Ekspertów Kampanii „Piękna bo Zdrowa”, przekonują również do różnych form profilaktyki nowotworów, np. raka szyjki macicy. Skuteczność profilaktyki RSM uzależniona jest od wieku kobiety. Profilaktykę pierwotną RSM w postaci szczepień przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV: Human Papilloma Virus) zaleca się dziewczętom przed inicjacją seksualną (w wieku 11-12 lub w wieku 13-18 lat, jeśli nie zostały zaszczepione wcześniej), podczas gdy profilaktyka wtórna w postaci cytologii rekomendowana jest dla kobiet między 21 a 30 - 35 rokiem życia. Natomiast dwie formy profilaktyki wtórnej stosowane łącznie: cytologia i testy na obecność wirusa HPV zaleca się kobietom po 30 - 35 roku życia.
* NIE dla RSM: 2000 kuponów na bezpłatne badania cytologiczne*
W tym roku badanie cytologiczne będzie można wykonać bezpłatnie dzięki wsparciu Grupy LUX MED –Partnera Medycznego V edycji Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej „Piękna bo Zdrowa”, który wspiera również kampanię merytorycznie. Z okazji jubileuszu Grupa LUX MED ufundowała aż 2000 kuponów na bezpłatne badania cytologiczne do wykonania w centrach medycznych Grupy na terenie całego kraju. Kupony dostępne będą w numerze 3/2014 miesięcznika Olivia (w sprzedaży od 11 lutego) oraz w numerze 3/2014 dwutygodnika Tina (w sprzedaży od 22 stycznia). Można będzie je wykorzystać w terminie od 22.01.2014 do 30.04.2014 roku. Kupony upoważniają dodatkowo do 20% zniżki na jednorazową konsultację ginekologiczną.
– 2000 kobiet w Polsce umiera na raka szyjki macicy, a my, dzięki wsparciu partnera medycznego i patronów medialnych kampanii, umożliwiamy 2000 kobietom wykonanie bezpłatnego badania cytologicznego – to nasz symboliczny sposób powiedzenia rakowi szyjki macicy „NIE” – mówi Ida Karpińska. – Nie ograniczając się jednak wyłącznie do profilaktyki raka szyjki macicy, wypowiadamy wojnę chorobom ginekologicznym w ogóle. Proszę się nie martwić, pomimo wielokrotnego użycia słowa „NIE” w tegorocznej kampanii, nasze działania mają charakter pozytywny i konstruktywny. Przewrotnie rozpoczynają nową erę w historii Kwiatu Kobiecości, w której poza profilaktyką, będziemy coraz większą uwagę przywiązywać do działań na rzecz poprawy jakości diagnostyki i leczenia chorób narządów rodnych w Polsce.
* NIE ZAPOMINAJ o sobie dzięki NIEZAMPOMINAJCE*
Symbolem kampanii jest kwiat niezapominajki, który w postaci zawieszki zdobi specjalnie zaprojektowaną z tej okazji bransoletkę. Dzięki niej każda kobieta może zostać Ambasadorką Kwiatu Kobiecości, zachęcając bliskie sobie kobiety (mamę, córkę, siostrę czy przyjaciółkę), aby w trosce o własne zdrowie pamiętały lub też nie zapominały o wykonywaniu regularnych badań ginekologicznych.Bransoletkę można nabyć na stronie www.kwiatkobiecosci.pl. Fundusze pozyskane ze sprzedaży bransoletek zostaną przeznaczone na realizacje działań statutowych Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości.
* Niezwykłe wsparcie patronów medialnych i partnerów V edycji kampanii*
O tym dlaczego warto się badać i nie zapominać o regularnych wizytach ginekologicznych przekonują wszystkie osoby, instytucje i firmy zaangażowane w organizację V jubileuszowej edycji Ogólnopolskiej Społecznej Kampanii „Piękna bo Zdrowa”, w tym patroni medialni kampanii: portale WP.pl i Kobieta.WP.pl, magazyn Wesele, czasopisma Pani, Olivia, Tina, Show, magazyn Beauty Mission oraz sieć kin Multikino. Przeprowadzenie kampanii nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie sponsorów: FM Group, Bella, Roche Diagnostics, GlaxoSmithKline, a także partnerów PKP InterCity. Sukienki dla Ambasadorek Kampanii zaprojektowała Magda Hasiak, a zdjęcia wykonał Łukasz Ziętek z agencji ShootMe Photographers & Production. Kampanię „Piękna bo Zdrowa” wspierają również Jaga Hupało, Grzegorz Wasik, agencja Trendsetter, Newspoint, Povidlo Films, Grycan oraz marka tradycyjnego francuskiego pieczywa Maison du blé.
V edycję Kampanii Piękna bo Zdrowa zwieńczy uroczysta gala finałowa, która odbędzie się 10 lutego 2014 roku w Warszawie.
Więcej informacji na stronie http://kwiatkobiecosci.pl/ i fan stronie organizacji na portalu facebook: https://www.facebook.com/kwiatkobiecosci
*Millward Brown, „Obraz współczesnej kobiety a badania cytologiczne kobiet w Polsce”, czerwiec 2012, wywiady bezpośrednie w domach respondentek, ogólnopolska, reprezentatywna próba kobiet w wieku 20-50, n=560.