FitnessNIE ZAPOMINAJ o badaniach ginekologicznych

NIE ZAPOMINAJ o badaniach ginekologicznych

Ruszyła Ogólnopolska Kampania Społeczna „Piękna bo Zdrowa” organizowana pod honorowym patronatem Pani Anny Komorowskiej Małżonki Prezydenta RP. Jest to już V jubileuszowa edycja tej wyjątkowej kampanii realizowanej z inicjatywy Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości.

NIE ZAPOMINAJ o badaniach ginekologicznych
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

09.01.2014 | aktual.: 10.01.2014 12:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ruszyła Ogólnopolska Kampania Społeczna „Piękna bo Zdrowa” organizowana pod honorowym patronatem Pani Anny Komorowskiej Małżonki Prezydenta RP. Jest to już V jubileuszowa edycja tej wyjątkowej kampanii realizowanej z inicjatywy Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości. Celem kampanii jest zmiana podejścia kobiet do własnego zdrowia i przypominanie o potrzebie wykonywania regularnych badań ginekologicznych.

Do profilaktyki raka szyjki macicy i innych chorób narządów rodnych pod hasłem „NIE ZAPOMINAJ o badaniach ginekologicznych. NIEZAPOMINAJKI żyją dłużej!” przekonuje pięć Ambasadorek kampanii: Małgorzata Foremniak, Maja Hirsch, Viola Kołakowska, Katarzyna Pakosińska, oraz Ida Karpińska, Prezes i Założycielka Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości.

Patronami merytorycznymi kampanii są Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Polskie Towarzystwo Ultrasonograficzne, Polska Unia Onkologii. Patronat nad kampanią objęli Narodowy Fundusz Zdrowia, a także dwie międzynarodowe organizacje ECCA - European Cervical Cancer Association (Europejskie Stowarzyszenie Raka Szyjki Macicy) oraz WACC - Women Against Cervical Cancer (Kobiety Przeciwko Rakowi Szyjki Macicy). W ramach tegorocznej edycji Grupa LUX MED - Partner Medyczny Kampanii, przekazała 2000 kuponów na bezpłatne cytologie - to symboliczna liczba, ponieważ około 2000 kobiet rocznie umiera w Polsce na raka szyjki macicy.

Zobacz spot kampanii:

Zobacz kulisy sesji zdjęciowej:

* Rozszerzony zakres kampanii: rak szyjki macicy i inne choroby ginekologiczne*
Kampania „Piękna bo Zdrowa” wywodzi się z Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy. Pierwsza odsłona polskich obchodów Tygodnia z inicjatywy Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości została zorganizowana w 2010 roku i miała charakter lokalny (odbyła się w Centrum Handlowym Targówek w Warszawie). Kampania początkowo poświęcona była wyłącznie profilaktyce raka szyjki macicy (w skrócie RSM), jednak w toku kolejnych działań Kwiatu Kobiecości okazało się, że problem braku profilaktyki nie dotyczy tylko RSM, a chorób narządów rodnych w ogóle. Niestety kobiety w Polsce nadal zbyt rzadko, a często wcale nie chodzą do ginekologa.

Niepokojące wyniki badań
Według Millward Brown* spośród kobiet, w grupie wiekowej 20-50 lat tylko 45% kobiet wykonuje badania ginekologiczne regularnie (co najmniej raz na dwa lata), a 18% Polek w tej samej grupie wiekowej nigdy nie miało wykonywanej cytologii. Efekt? 60% przypadków Raka Szyjki Macicy rozpoznaje się w Polsce zbyt późno (w drugim, a nawet w trzecim stopniu zaawansowania), a 5 kobiet dziennie umiera z jego powodu. Natomiast co roku na raka jajnika umiera ponad 2500 Polek, w przypadku którego podstawą diagnozy jest USG transwaginalne (inaczej dopochwowe). Kobiety zmagają się także z innymi poważnymi przypadłościami ginekologicznymi. Stąd rozszerzony zakres V edycji kampanii, w której organizacja stawia na profilaktykę chorób ginekologicznych jako takich.

– Zdecydowałam się rozszerzyć zakres edukacyjny kampanii, ponieważ oprócz bardzo ważnego aspektu profilaktyki raka szyjki macicy i zwrócenia uwagi na tzw. „cichego zabójcę” raka jajnika, który nie daje żadnych wyraźnych objawów w początkowym stadium rozwoju, chciałabym podkreślić, jak istotną częścią życia kobiet powinny być badania ginekologiczne. To bardzo ważny element dbania o własne zdrowie, które jest podstawą prawdziwego piękna – mówi o idei kampanii Ida Karpińska, Prezes i Założycielka Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości, a także Ambasadorka Kampanii „Piękna bo Zdrowa”.

- Zdecydowałam się rozszerzyć zakres edukacyjny kampanii, ponieważ oprócz bardzo ważnego aspektu profilaktyki raka szyjki macicy i zwrócenia uwagi na tzw. „cichego zabójcę” raka jajnika, który nie daje żadnych wyraźnych objawów w początkowym stadium rozwoju, chciałabym podkreślić, jak istotną częścią życia kobiet powinny być badania ginekologiczne. To bardzo ważny element dbania o własne zdrowie, które jest podstawą prawdziwego piękna – mówi o idei kampanii Ida Karpińska, Prezes i Założycielka Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości, a także Ambasadorka Kampanii „Piękna bo Zdrowa”.

Cytologia, która może uratować życie
Około 2000 kobiet rocznie umiera w Polsce na raka szyjki macicy. Ogólnopolska Organizacja Kwiat Kobiecości od 2008 roku realizuje różnego rodzaju projekty edukacyjne, docierając do blisko 30 000 kobiet w całym kraju, starając się zmienić te niechlubne statystki.

– Rak szyjki macicy nie jest chorobą dziedziczną, wykryty we wczesnym stadium rozwoju jest w 100% wyleczalny. Cytologia jest bardzo ważnym elementem profilaktyki tego nowotworu, wykonywana regularnie, optymalnie raz do roku, może uratować życie – mówi dr Ewa Kuś Konsultant Grupy LUX MED ds. Ginekologii i Położnictwa. Przekonała się o tym Ida Karpińska, która sama pokonała raka szyjki macicy i dziś wraz z pozostałymi Ambasadorkami Kampanii „Piękna bo Zdrowa” - Małgorzatą Foremniak, Mają Hirsch, Violą Kołakowską i Katarzyną Pakosińską wspólnie motywuje Polki do pamiętania o regularnych badaniach ginekologicznych.

Różne formy profilaktyki w zależności od wieku kobiety
Ambasadorki, wraz z Radą Ekspertów Kampanii „Piękna bo Zdrowa”, przekonują również do różnych form profilaktyki nowotworów, np. raka szyjki macicy. Skuteczność profilaktyki RSM uzależniona jest od wieku kobiety. Profilaktykę pierwotną RSM w postaci szczepień przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV: Human Papilloma Virus) zaleca się dziewczętom przed inicjacją seksualną (w wieku 11-12 lub w wieku 13-18 lat, jeśli nie zostały zaszczepione wcześniej), podczas gdy profilaktyka wtórna w postaci cytologii rekomendowana jest dla kobiet między 21 a 30 - 35 rokiem życia. Natomiast dwie formy profilaktyki wtórnej stosowane łącznie: cytologia i testy na obecność wirusa HPV zaleca się kobietom po 30 - 35 roku życia.

* NIE dla RSM: 2000 kuponów na bezpłatne badania cytologiczne*
W tym roku badanie cytologiczne będzie można wykonać bezpłatnie dzięki wsparciu Grupy LUX MED –Partnera Medycznego V edycji Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej „Piękna bo Zdrowa”, który wspiera również kampanię merytorycznie. Z okazji jubileuszu Grupa LUX MED ufundowała aż 2000 kuponów na bezpłatne badania cytologiczne do wykonania w centrach medycznych Grupy na terenie całego kraju. Kupony dostępne będą w numerze 3/2014 miesięcznika Olivia (w sprzedaży od 11 lutego) oraz w numerze 3/2014 dwutygodnika Tina (w sprzedaży od 22 stycznia). Można będzie je wykorzystać w terminie od 22.01.2014 do 30.04.2014 roku. Kupony upoważniają dodatkowo do 20% zniżki na jednorazową konsultację ginekologiczną.

– 2000 kobiet w Polsce umiera na raka szyjki macicy, a my, dzięki wsparciu partnera medycznego i patronów medialnych kampanii, umożliwiamy 2000 kobietom wykonanie bezpłatnego badania cytologicznego – to nasz symboliczny sposób powiedzenia rakowi szyjki macicy „NIE” – mówi Ida Karpińska. – Nie ograniczając się jednak wyłącznie do profilaktyki raka szyjki macicy, wypowiadamy wojnę chorobom ginekologicznym w ogóle. Proszę się nie martwić, pomimo wielokrotnego użycia słowa „NIE” w tegorocznej kampanii, nasze działania mają charakter pozytywny i konstruktywny. Przewrotnie rozpoczynają nową erę w historii Kwiatu Kobiecości, w której poza profilaktyką, będziemy coraz większą uwagę przywiązywać do działań na rzecz poprawy jakości diagnostyki i leczenia chorób narządów rodnych w Polsce.

* NIE ZAPOMINAJ o sobie dzięki NIEZAMPOMINAJCE*
Symbolem kampanii jest kwiat niezapominajki, który w postaci zawieszki zdobi specjalnie zaprojektowaną z tej okazji bransoletkę. Dzięki niej każda kobieta może zostać Ambasadorką Kwiatu Kobiecości, zachęcając bliskie sobie kobiety (mamę, córkę, siostrę czy przyjaciółkę), aby w trosce o własne zdrowie pamiętały lub też nie zapominały o wykonywaniu regularnych badań ginekologicznych.Bransoletkę można nabyć na stronie www.kwiatkobiecosci.pl. Fundusze pozyskane ze sprzedaży bransoletek zostaną przeznaczone na realizacje działań statutowych Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości.

* Niezwykłe wsparcie patronów medialnych i partnerów V edycji kampanii*
O tym dlaczego warto się badać i nie zapominać o regularnych wizytach ginekologicznych przekonują wszystkie osoby, instytucje i firmy zaangażowane w organizację V jubileuszowej edycji Ogólnopolskiej Społecznej Kampanii „Piękna bo Zdrowa”, w tym patroni medialni kampanii: portale WP.pl i Kobieta.WP.pl, magazyn Wesele, czasopisma Pani, Olivia, Tina, Show, magazyn Beauty Mission oraz sieć kin Multikino. Przeprowadzenie kampanii nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie sponsorów: FM Group, Bella, Roche Diagnostics, GlaxoSmithKline, a także partnerów PKP InterCity. Sukienki dla Ambasadorek Kampanii zaprojektowała Magda Hasiak, a zdjęcia wykonał Łukasz Ziętek z agencji ShootMe Photographers & Production. Kampanię „Piękna bo Zdrowa” wspierają również Jaga Hupało, Grzegorz Wasik, agencja Trendsetter, Newspoint, Povidlo Films, Grycan oraz marka tradycyjnego francuskiego pieczywa Maison du blé.

V edycję Kampanii Piękna bo Zdrowa zwieńczy uroczysta gala finałowa, która odbędzie się 10 lutego 2014 roku w Warszawie.

Więcej informacji na stronie http://kwiatkobiecosci.pl/ i fan stronie organizacji na portalu facebook: https://www.facebook.com/kwiatkobiecosci

*Millward Brown, „Obraz współczesnej kobiety a badania cytologiczne kobiet w Polsce”, czerwiec 2012, wywiady bezpośrednie w domach respondentek, ogólnopolska, reprezentatywna próba kobiet w wieku 20-50, n=560.

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Komentarze (14)