Trwa ładowanie...

Zapraszamy do idealnego gabinetu ginekologicznego, gdzie idealna pacjentka będzie wzorowo zbadana

Aga Szuścik jest edukatorką ginekologiczną i onkologiczną, autorką bloga "Życie po raku", w którym opisuje swoje doświadczenia i wnioski z przejścia raka szyjki macicy. Jej akcje edukacyjne często są oparte na fotografii i ilustracji – jest wykładowczynią na ASP, ma doktorat ze sztuk filmowych, prowadzi audycję radiową o sztuce, z wykształcenia jest artystką. Od niedawna Aga Szuścik wprowadza do komunikacji zagraniczny termin - patient experience (doświadczenie pacjenta) – doradza lekarzom, edukuje pacjentki.

Share
Aga Szuścik Aga Szuścik Źródło: Archiwum prywatne
d463erj

W wielu gabinetach ginekologicznych dzieją się dramaty, nie tylko te związane ze zdrowiem, ale z całym doświadczaniem wizyty. Co ważne, rzeczy, które proponuje Szuścik nie zawsze wiążą się z nakładami finansowymi, często wystarczy szkolenie dla personelu, małe zmiany. Propozycje to działania wynikając z przeprowadzonych badań, wywiadów z lekarzami oraz setek rozmów z pacjentkami, które opowiadały jej o doświadczeniach z gabinetów ginekologicznych. Edukatorka mówi nie tylko o tym, co zmienić w gabinecie, ale również proponuje sposoby, jak kobiety mogą stać się pacjentkami idealnymi.

- Prowadząc działania edukatorki ginekologicznej wysłuchałam setek kobiet, które opowiadały o naprawdę traumatycznych wydarzeniach, które spotkały je w gabinetach. O lekarzach komentujących ich wygląd, o braku intymności, wreszcie o tym, że pacjentki nie rozumiały zaleceń lekarskich, bo były powiedziane tak medycznym językiem - wylicza Szuścik.

Idealny gabinet ginekologiczny to….

- Doświadczenie pacjentki zaczyna się od rejestracji. Ważne, żeby było to albo wydzielone pomieszczenie, albo takie, które nie znajduje się w centrum placówki. Osoba w rejestracji powinna być empatyczna, przeszkolona, delikatna i wspierająca pacjentkę – mówi artystka.

d463erj

W książce, nad którą teraz wraz z profesorem Pawłem Szymanowskim pracuje, przedstawia rodzaj wytycznych, zaleceń związanych zarówno ze zmianami, które można wprowadzić w placówkach, jak i samymi procedurami działania gabinetów ginekologicznych.

- Nie chcę żadnych certyfikatów, komercji, sprzedawania specjalnych produktów, najważniejsza jest zmiana na dobre. To lekarze do mnie docierają, a ja pracuję jako doradczyni. Dla mnie najważniejsze jest to, żeby pacjentki wiedziały, w którym gabinecie będą bezpieczne – mówi Szuścik.

Od rejestracji do diagnozy

Gdy pacjentka się zarejestruje, czy to przez przyjazną aplikację, czy przez telefon, przychodzi do placówki. Tutaj, jak wyjaśnia Szuścik ważne jest kilka rzeczy – Po pierwsze rejestratorka wskazuje gabinet, a nie mówi – pod trójkę proszę – a pacjentka szuka tego pokoju. Ważne jest też, to żeby osoba pracująca w recepcji patrzyła w oczy pacjentce. Sama poczekalnia wypełniona jest albo sztuką, albo informacyjnymi plakatami. Ważne żeby nie były to idealne zdjęcia z bazy obrazków! Kolej na pisma, dostępne w poczekalni – opowiada edukatorka.

Szuścik zauważyła, że w poczekalniach przeważają pisma o urodzie, domu, gotowaniu, a przecież pacjentki mają zróżnicowane zainteresowania. – Ważne, żeby pacjentki mogły poczytać o tym, co je interesuje – mówi artystka. Małym wydatkiem, który bardzo poprawia samopoczucie pacjentek, jest muzyka - dzięki temu to, co jest mówione w gabinecie, nie jest wysłuchiwane przez wszystkich oczekujących na swoją wizytę.

d463erj

– Ważne, żeby lekarz wyszedł i zaprosił pacjentkę do gabinetu. To nie zajmuje czasu, a pokazuje zaangażowanie i indywidualne podejście, skandalem jest wykrzykiwanie nazwiska przez drzwi – opowiada Szuścik.

Leczy lekarz, a nie wujek google

Jak przekonuje ekspertka specjalizująca się w pracy z pacjentkami, samo ustawienie biurka w gabinecie ma znaczenie. Ważne, żeby nie czuć się jak na egzaminie przed komisją. – Lekarz najpierw rozmawia. Idealna pacjentka jest przygotowana do wizyty, ma spisane pytania i nie upiera się przy samodiagnozie z Internetu – uśmiecha się edukatorka.

W idealnym gabinecie jest wydzielone pomieszczenie z łazienką i mini szatnią, w której pacjentka może się przygotować do badania. – Samo badanie ma być sprawne, delikatne i rzeczowe – wylicza Szuścik. Ważne, żeby lekarz ograniczył do minimum czas, jaki pacjentka spędza na fotelu czy leżance. Na omówienie badania przyjdzie moment, na sam koniec wizyty, gdy pacjentka będzie już ubrana.

d463erj

- Prywatność i intymność są bardzo ważne, dlatego w placówce powinny być wypracowywane takie procedury, by pracownicy wiedzieli, że nie można wchodzić do gabinetu, gdy trwa badanie – podkreśla Szuścik. Na koniec idealnej wizyty, lekarz odprowadza pacjentkę do rejestracji i tam się z nią żegna.

Szuścik jest przekonana, że zmiany są możliwe, tak jak zakup nowoczesnego fotela ginekologicznego jest sporym wydatkiem, tak edukacja pracowników czy zapewnienie muzyki w przychodni jest stosunkowo małym kosztem, a znacząco podnosi jakość usług.

Zdaniem edukatorki ważne jest, by sytuacja medyczna, jaką jest wizyta w gabinecie, była przeprowadzona sprawnie, to nie jest wyścig, a dbanie o komfort pacjentki wymaga często wprowadzenia wielu zmian.

Idealna pacjentka

- Pamiętajmy też, że idealne pacjentki to takie, które przychodzą o wyznaczonej porze, rozumieją, że czasem trzeba poczekać przed gabinetem. Wiele kobiet chce, żeby poświęcić im sporo czasu, a jednocześnie nie chce czekać dłużej na swoją kolej – to przecież niemożliwe, żeby to pogodzić! Ważne jest też to, żeby nie przychodzić "dla koleżanki" albo "tylko po receptę". Pacjentki też mogą dążyć do perfekcji, to nie tylko zadanie ginekologów i osób prowadzących przychodnie czy placówki – podsumowuje Szuścik.

d463erj

Zapraszamy na grupę FB - #Wszechmocne. To tu będziemy informować na bieżąco o terminach webinarów, wywiadach, nowych historiach. Dołączcie do nas i zaproście wszystkie znajome. Czekamy na was!

Chętnie poznamy wasze historie, podzielcie się nimi z nami i wyślijcie na adres: wszechmocna_to_ja@grupawp.pl

Bolesław Piecha spytany o szczepienia przeciw COVID-19 dla kobiet w ciąży. "Nie chcę rekomendować"

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d463erj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d463erj
d463erj