"Zostań superbohaterką, zrób cytologię"
Edukacja kobiet na temat raka szyjki macicy i jajnika oraz przekonywanie do wykonywania regularnie badań cytologicznych u ginekologa - to cele kampanii "Zostań superbohaterką, zrób cytologię", która właśnie ruszyła.
30.10.2012 | aktual.: 26.11.2012 14:09
Edukacja kobiet na temat raka szyjki macicy i jajnika oraz przekonywanie do wykonywania regularnie badań cytologicznych u ginekologa - to cele kampanii "Zostań superbohaterką, zrób cytologię", która właśnie ruszyła.
To już III edycja kampanii "Piękna, bo zdrowa" organizowanej przez Ogólnopolską Organizację na Rzecz Walki z Rakiem Szyjki Macicy i Rakiem Jajnika "Kwiat Kobiecości".
Organizatorzy przekonują, że to zdrowie jest podstawą i gwarancją zewnętrznego piękna oraz że każda kobieta jest bohaterką swojego życia, a decyzja o zdrowiu, szczęściu oraz pięknie zależy od niej samej.
"W Polsce ciągle mamy zbyt dużą śmiertelność z powodu raka szyjki macicy, ponieważ kobiety trafiają do lekarza w zbyt późnym stadium choroby” – podkreśliła na wtorkowej konferencji prasowej założycielka „Kwiatu Kobiecości” Ida Karpińska.
Ekspert kampanii ginekolog Monika Łukasiewicz zaznaczyła, że rak szyjki macicy wcześnie wykryty jest wyleczalny. "Polka chodzi do ginekologa dopiero, gdy coś się dzieje, ale wtedy często jest już za późno" - oceniła. Dodała, że mimo iż wiele mówi się o raku szyjki macicy, wciąż kobiety niewiele wiedzą o przyczynach oraz profilaktyce tej choroby.
Z przedstawionych podczas konferencji badań wynika, że tylko 45 proc. kobiet w wieku 20-50 lat robi badanie cytologicznie regularnie (co najmniej raz na dwa lata), a 18 proc. Polek znajduje się poza jakąkolwiek diagnostyką i nigdy nie miało wykonywanej cytologii.
Badanie pokazało, że najczęstsze powody, dla których kobiety nie poddają się temu badaniu, to niewiedza odnośnie konieczności jego wykonywania oraz o jego profilaktycznym charakterze. 21 proc. kobiet, które nie robią cytologii, jako powód podało, że lekarz nigdy nie sugerował wykonania takiego badania. Druga główna bariera związana z niewiedzą to przekonanie, iż badanie jest niepotrzebne, jeżeli nie ma objawów choroby – wskazywana przez 17 proc. kobiet.
Badanie dla "Kwiatu kobiecości" przygotowała firma Millward Brown w czerwcu 2012, podczas wywiadów bezpośrednich w domach respondentek, na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 560 kobiet w wieku 20-50 lat.
Karpińska, która sama kilka lat temu wygrała walkę z rakiem szyjki macicy, wyjaśniła, że w ramach kampanii wydanych zostanie sześć odcinków komiksu edukacyjnego o superbohaterce Róży, a w wybranych centrach handlowych w "miasteczkach kobiet" od listopada 2012 do końca stycznia 2013 przeprowadzone zostaną akcje edukacyjne m.in. nt. badań cytologicznych. Materiały na temat kampanii pojawią się ponadto m.in. w czasopismach kobiecych, na portalach internetowych, billboardach, plakatach. W jednym z magazynów kobiecych "Glamour", który jest współorganizatorem kampanii, będą kupony upoważniające do wykonania bezpłatnie badania cytologicznego.
Zwieńczeniem kampanii będzie Gala Finałowa, planowana na 31 stycznia 2013, połączona z ceremonią wręczenia "Pereł Mądrości" partnerom zaangażowanym w kampanię. Punktem kulminacyjnym wieczoru będzie premiera sztuki teatralnej „Honeymoon”; później zagości ona na deskach teatrów w całej Polsce, a procent z każdego sprzedanego biletu zostanie przekazany dla "Kwiatu kobiecości".
Tegorocznymi ambasadorkami kampanii „Piękna, bo zdrowa” są polskie gwiazdy: Anna Dereszowska, Aleksandra Mikołajczyk, Natalia Lesz, Maja Hirsch, Ada Fijał, Katarzyna Pakosińska, Beata Sadowska.
Jak wynika z danych Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, w Polsce co roku ok. 3 tys. kobiet dowiaduje się, że jest chorych na raka szyjki macicy; kolejne pięć lat przeżywa połowa z nich.
(PAP/ma)