Trwa ładowanie...

Białko konopne: źródło kwasów omega-3 oraz omega-6

W sklepach ze zdrową żywnością można kupić kolejny produkt warty uwagi- białko konopne. Konopie kojarzą się większości osób z narkotykami. Jednak są dwie odmiany konopi.
Share
Białko konopne: źródło kwasów omega-3 oraz omega-6
Źródło: 123RF
d2j1ihd

W sklepach ze zdrową żywnością można kupić kolejny produkt warty uwagi: białko konopne. Konopie kojarzą się większości osób z narkotykami, jednak istnieją dwie odmiany rośliny. Pierwsza to konopie indyjskie, których uprawy są nielegalne i z których produkuje się narkotyk. Druga roślina - kiedyś bardzo popularna w Polsce - to konopia siewna. Robiono z niej sznury, wytwarzano olej. Smarowano tym olejem chleb, używano do przygotowywania potraw. Jednak dziś już trudno spotkać konopie siewne dziko rosnące. Obecnie możemy korzystać z ich dobrodziejstwa składników odżywczych pod postacią nasion, oleju oraz proszku białkowego.

Nasiona
Nasiona konopi siewnej zaliczane są do "super jedzenia", ponieważ mają idealny dla człowieka stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do kwasów omega-6, który wynosi 1:3. Proporcje między tymi kwasami są bardzo ważne, gdyż dieta obfitująca w kwasy omega-6 a uboga w kwasy omega-3 może potęgować występowanie stanów zapalnych, co sprzyja takim schorzeniom jak: cukrzyca, nadciśnienie, zapalenie stawów. Warto zatem wprowadzić nasiona konopne do swojej diety, gdyż spożywanie właściwych tłuszczy zapobiega chorobom serca, łagodni stany zapalne skóry, usprawnia działanie mózgu, obniżają poziom cholesterolu we krwi.

Nasiona konopi są również bardzo dobrym źródłem witaminy E, która jest naturalnym przeciwutleniaczem, chroniącym przed przedwczesnym starzeniem się skóry i wpływającym na elastyczność naczyń krwionośnych, a także zapobiegającym utlenianiu kwasów omega-3. Nasiona są również cennym źródłem składników mineralnych takich jak cynk. Pierwiastek wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, poprawia wygląd skóry zwłaszcza tej trądzikowej. Spożywając nasiona konopi, dostarczysz swojemu organizmowi również żelaza, wapnia, fosforu oraz magnezu.

d2j1ihd

* Białko*

Nasiona konopne odznaczają się wysoką zawartością białka. Białko to jest wysoko wartościowe, porównywalne do białka zwierzęcego i jednocześnie nie zawiera cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych. Jest świetnym uzupełnieniem diety nie tylko wegan, ale również sportowców i osób ciężko pracujących fizycznie.

Białko to jest lekkostrawne i jednocześnie ma bardzo dobrą absorbcję w organizmie. Porównywane jest do białka występującego w soi. Ma tę przewagę nad soją, że jego spożywanie nie prowadzi to często niechcianych dolegliwości, czyli wzdęć, odczynów alergicznych czy niestrawności. Białko konopi jest lekkostrawne oraz hipoalergiczne ze względu na przeważające w nim globuliny (65 proc.). Ważne jest również to, że nasiona konopne mogą być spożywane bez obróbki wstępnej, a ziarno soi należy namoczyć i ugotować przed spożyciem, co wpływa na obniżenie aktywności protein zawartych w produkcie.

(fot. 123RF)

* Dla kogo*

d2j1ihd

Białko konopne nie jest uznawane jako białko kompletne, czyli zawierające wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne. Za białko wzorcowe uznawane jest białko jaja. Białko konopne ma jednak znaczne ilości argininy i tyrozyny oraz nieznaczne ilości lizyny i leucyny. Leucyna jest aminokwasem pożądanym przez sportowców, ponieważ bierze udział w syntezie białka i wpływa na budowę mięśni. Dlatego też jajka lub białko jaj jest częstym produktem w diecie osób aktywnych.

Niestety zarówno jajka, jak i mięso, zakwaszają organizm oraz dostarczają dużą dawkę cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego białko konopne jest dobrą alternatywą dla osób aktywnie uprawiających sport, które są na diecie wegańskiej lub chcą ograniczyć cholesterol i nasycone tłuszcze w diecie.

Białko konopne ze względu na znaczne ilości aminokwasów egzogennych polecane jest osobom wyniszczonym, z niedoborami wagowymi. Lekkostrawność tego produkty oraz łatwość przygotowania wpływa na możliwość wprowadzenia do diety większej ilości białka, zbilansowanie diety przy jednoczesnym zachowaniu równowagi kwasowo zasadowej organizmu.

Białko konopne w porcji 10g zawiera 38 kcal; 5,1 g białka; 1,4 g węglowodanów; 2 g błonnika oraz 1,1 g tłuszczu.

d2j1ihd

* Uroda*

Białko konopne nie jest wykorzystywane tylko jako środek spożywczy. Kosmetologia również dostrzegła potencjał znajdujący się w nasionach konopi siewnej. W sklepach dostępne są kremy i maści wykorzystujące bogactwo kwasów tłuszczowych oraz przeciwutleniaczy zawartych w nasionach konopi siewnej.

Jak używać

Białko konopne można kupić w sklepach ze zdrową żywnością lub w sklepach internetowych w postaci proszku. Proszek stosuj jako dodatek do koktajli, jogurtów, owoców lub posypuj nim sałatki. Zaleca się spożywanie około 10 g proszku dziennie. Dla osób o wysokiej aktywności fizycznej można zwiększyć porcję do około 15-20 g na dobę.

d2j1ihd

Włączając białko konopi siewnej do swojej diety oczyścisz organizm, dostarczysz znaczne ilości aminokwasów, przyczynisz się do opóźnienia procesów starzenia, wspomożesz budowę mięśni, zregenerujesz organizm oraz wzmocnisz układ odpornościowy.

Weronika Weremko-Oszuścik, dietetyk
Poradnia Dietetyczna Dieta 4U

POLECAMY:

* Prawdopodobnie najzdrowszy napój na świecie*

d2j1ihd

* Najlepsze i najzdrowsze w sierpniu*

d2j1ihd

Podziel się opinią

Share
d2j1ihd
d2j1ihd