Cykl menstruacyjny wpływa na zachowanie konsumentek

Podczas płodnej fazy 28-dniowego cyklu, która przypada na okres pomiędzy 8 a 15 dniem, kobiety przejawiały więcej zachowań, związanych z dbaniem o wygląd.

Cykl menstruacyjny wpływa na zachowanie konsumentek
Źródło zdjęć: © 123RF

Zachcianki zakupowe kobiet oraz czas i wysiłek poświęcany na zabiegi kosmetyczne i dobór ciuchów zależą od fazy cyklu miesięcznego - informują kanadyjscy naukowcy na łamach "Journal of Consumer Psychology". Badacze odkryli, że podczas płodnej fazy 28-dniowego cyklu, która przypada na okres pomiędzy 8 a 15 dniem, kobiety przejawiały więcej zachowań, związanych z dbaniem o wygląd.

Uczestniczki badania spędzały wtedy dużo czasu na malowaniu się i wydawały więcej pieniędzy na nowe ciuchy i usługi kosmetyczne.
Z kolei w fazie lutealnej (niepłodnej), między 16 a 28 dniem, kobiety chętniej robiły zakupy spożywcze i konsumowały więcej wysokokalorycznych produktów.

Naukowcy podkreślają, że takie postępowanie ma swoje ewolucyjne podłoże. W czasach naszych przodków podczas płodnych dni kobiety poświęcały więcej czasu na zachowania zmierzające do łączenia się w pary i spółkowania, ponieważ w tym momencie istniała największa szansa na poczęcie dziecka.

Współcześnie te naturalne dążenia uwidoczniły się w zwiększonych wysiłkach nakierowanych na uzyskanie atrakcyjnego wyglądu.
Nasilona ochota na jedzenie w trakcie niepłodnej fazy cyklu także wywodzi się z przeszłości, kiedy kobiety, podświadomie wiedząc, że szanse na zajście w ciążę zmniejszyły się, poświęcały czas na poszukiwanie pożywienia.

Badacze uważają, że wyniki ich badania pomogą uświadomić kobiety, co do mechanizmu rządzącego ich zakupowymi zachciankami i dzięki temu będą one mogły przeciwstawić się chwilowym pragnieniom.

"Kobiety są nieświadome tego, w jaki sposób wahania hormonalne wpływają na ich zachowania konsumenckie. Wyniki naszego badania pozwalają określić, kiedy kobiety są najbardziej skłonne do ulegania związanym z cyklem menstruacyjnym zachciankom na wysokokaloryczne jedzenie czy produkty upiększające" - mówi Gad Saad, główny badacz.

(PAP)/ ooo/ tot/

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Takie zdjęcie zrobił jej mąż. Kadr pozostawia wiele do życzenia
Takie zdjęcie zrobił jej mąż. Kadr pozostawia wiele do życzenia
Marzy, by zostać mamą. Tak się do tego przygotowuje
Marzy, by zostać mamą. Tak się do tego przygotowuje
Pochwaliła się tańcem z mężem. Wszyscy i tak patrzyli na ich stroje
Pochwaliła się tańcem z mężem. Wszyscy i tak patrzyli na ich stroje
Wystaw garnek za okno, gdy pada. Twoje rośliny ci podziękują
Wystaw garnek za okno, gdy pada. Twoje rośliny ci podziękują
Nie żałuj sobie. Ta ryba wspiera ochronę przed rakiem
Nie żałuj sobie. Ta ryba wspiera ochronę przed rakiem
W latach 80. była gwiazdą. Dziś jest nie do poznania
W latach 80. była gwiazdą. Dziś jest nie do poznania
To miał być tylko epizod. Tak mówi o roli w "Ojcu Mateuszu"
To miał być tylko epizod. Tak mówi o roli w "Ojcu Mateuszu"
Wrzuciła zdjęcie w bikini. Ten kolor podkreśla opaleniznę
Wrzuciła zdjęcie w bikini. Ten kolor podkreśla opaleniznę
Twój pies chodzi do groomera? Nie dla wszystkich jest to bezpieczne
Twój pies chodzi do groomera? Nie dla wszystkich jest to bezpieczne
Wystroiła się w obłędny komplet i wyszła na balkon. Wrzuciła filmik
Wystroiła się w obłędny komplet i wyszła na balkon. Wrzuciła filmik
Zauważyłeś w ogrodzie? Lepiej szybko się go pozbądź
Zauważyłeś w ogrodzie? Lepiej szybko się go pozbądź
Sama pofarbowała włosy w domu. Pokazała efekty. Mąż zareagował
Sama pofarbowała włosy w domu. Pokazała efekty. Mąż zareagował