Jak rozwijać zdolności dziecka?

Jak rozwijać zdolności dziecka?

Jak rozwijać zdolności dziecka?
Źródło zdjęć: © -sxc.hu
02.12.2009 18:10, aktualizacja: 11.06.2010 10:12

Za naturalne, wrodzone uzdolnienia dziecka odpowiada mózg. Współpraca prawej i lewej półkuli prowadzi do tego, że mamy możliwość obserwowania u naszych pociech myślenia na miarę geniusza.

Za naturalne, wrodzone uzdolnienia dziecka odpowiada mózg. Współpraca prawej i lewej półkuli prowadzi do tego, że mamy możliwość obserwowania u naszych pociech myślenia na miarę geniusza. Zadaniem rodziców jest wydobywanie tego typu zdolności. Jak? Podpowiemy Wam!

By wspomóc rozwijanie zdolności dziecka, potrzebna jest ogólna, ale niezbędna wiedza na temat obu półkul mózgu.

Zapamiętaj!

Lewa półkula:

- analityczna i logiczna,

- odpowiada za myślenie matematyczne (oparte na logice) oraz myślenie w kategoriach:

- przyczyna i skutek,

- przetwarza istniejące już informacje,

- operuje słowami i cyframi,

- każdy obraz, przedmiot rozkłada na czynniki pierwsze,
nowe informacje wchłania od fragmentu do całości,

- czuwa nad mową,

- jest wyzbyta emocji;

Prawa półkula:

- syntetyczna, romantyczna, intuicyjna
- odpowiada za myślenie kreatywne, twórcze, artystyczne
- składa w całość rozłożone na części obrazy i przedmioty,
interesują ją uczucia, emocje i porozumiewanie pozawerbalne (mowa ciała, tembr głosu, wyraz twarzy),
- operuje obrazami i dźwiękami,
- nowe informacje wchłania globalnie - całościowo,
- odpowiada za świetną orientację przestrzenną i wyobraźnię trójwymiarową;

U małego dziecka do 3 r. ż. dominuje prawa półkula. Później dowodzenie przejmuje półkula lewa. By wydobywać zdolności dziecka, warto zadbać o współpracę obu półkul - badacze dowodzą, że geniusze myśląc, balansują między jedną a drugą. Wniosek:

To prawa półkula odpowiada za nieprzeciętne zdolności dziecka. Bardzo często nie zdajemy sobie z tego sprawy i dbamy jedynie o rozwój lewej półkuli, wymagając od malucha myślenia analitycznego. A prawą półkulę musimy ćwiczyć! W jaki sposób?

1.Zachęcajmy mózg do pracy

Trening mózgu rozwija dziecko. Wystarczy, że narazimy go na pracę, a ją wykona. Jeśli dziecko będzie mogło przyglądać się szybko wykonywanym obliczeniom, widzieć błyskawicznie czytany tekst, będzie miało kontakt z językami obcymi, tym samym usprawni działanie prawej półkuli mózgu. My natomiast możemy stwarzać dziecku wiele sytuacji, w których bez trudu będzie sięgać po fotograficzną pamięć czy syntetyczne myślenie.

2.Wykonujmy ćwiczenia

By dziecko nie utraciło zdolności, za które odpowiada prawa półkula, musimy ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć... Postawmy więc na intuicję i myślenie obrazowe! Wymyślaj zabawy, w których będzie mogło poczuć się kimś innym, zobaczyć świat innymi oczami. Zachęcaj dziecko, aby wyobraziło sobie, że jest na przykład owadem, który przysiadł na barwnym kwiatku. Niech przyjrzy się wnętrzu kwiatka, niech posmakuje nektaru. W zabawie postaraj się zaangażować wszystkie zmysły dziecka. Niech czuje zapach, smak, dotyk, niech słyszy dźwięk, niech ogląda ten nowy świat, ale wszystko tylko w wyobraźni.

Czytanie poprzez obrazy

Uczenie dziecka czytania przez przypisanie słowom, wyrażeniom i zdaniom obrazkowych odpowiedników to dobry trening dla prawej półkuli. Dzieci bardzo szybko się uczą i niekiedy pokazanie tylko raz danego obrazka (a tym samym słowa) w zupełności im wystarczy. Uczenie dziecka czytania pełnymi słowami, wyrażeniami, zdaniami, które polega na przypisywaniu określonym symbolom graficznym obrazów, trenuje prawą półkulę.

Liczenie inne niż dotychczas

Rodzice uczą dzieci liczenia opartego na działaniu lewej półkuli. I choć sami nie liczą w ten sposób, wymagają tego od swoich pociech. Warto odejść od nazywania różnymi liczebnikami przedmiotów wyglądających tak samo; nie pytajmy więc dziecko o ilość kubków na stole i nie oczekujmy wspólnego liczenia: „raz, dwa, trzy, cztery...”. Liczenie na obrazkach to zupełnie inne podejście do matematyki. Sami przekonajcie się, jak bardzo skuteczne! Na początek weźmy pewną ilość obiektów czy przedmiotów i nazwijmy ją odpowiednim liczebnikiem. Później zaprezentuj symbole graficzne symbolizujące daną liczebność, czyli cyfry i liczby.

Zabawa wyobraźnią

Zabawy, wykorzystujące wyobraźnię, służą rozwojowi dziecka. Pomysłów jest wiele: można wymyślać zakończenia bajek, sięgać w przyszłość w zabawie „co się stanie za 100 lat?” czy zachęcać do stawania się kimś zupełnie innym. Wyobrażanie sobie przez dziecko, że jest motylem, latającym po łące, pozwoli zaangażować wszystkie jego zmysły: od zapachu, po smak, dotyk i słuch.

Ćwiczenia ruchowe

Odkrycia badaczy potwierdzają, że ruch korzystnie wpływa na mózg małego dziecka. Aktywność mięśni i koordynacja ruchów wytwarzają substancje, tj. neurotrofiny, które stymulują wzrost komórek nerwowych oraz przyczyniają się do zwiększenia liczby połączeń neuronowych w mózgu. Ćwiczenia fizyczne mogą np. usprawniać mowę czy wspomagać naukę czytania. Warto dbać o ruch naszego dziecka, zwłaszcza ruch w trzech kierunkach oraz ruch obrotowy i okręcanie się.

Tworzenie rękoma

Wszelkie zajęcia plastyczne poprawiają jakość komunikacji między prawą i lewą półkulą. Malowanie, rysowanie, lepienie z gliny i z plasteliny to zajęcia, które stymulują rozwój dziecka, tj. jego mowę, wyobraźnię i kreatywne myślenie. Pozwólmy naszemu maluchowi tworzyć, dzięki czemu usprawni zarówno prawą, jak i lewą rękę.

Źródło artykułu:WP Kobieta