Klimatyzacja jest w modzie
Nowoczesny samochód powinien mieć klimatyzację. Nawet najelegantszy pojazd bez tego urządzenia wydaje się niepełnowartościowy.
26.06.2006 | aktual.: 26.06.2010 16:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowoczesny samochód powinien mieć klimatyzację. Nawet najelegantszy pojazd bez tego urządzenia wydaje się niepełnowartościowy.
Klimatyzacja pełni dwie role - obniża temperaturę we wnętrzu przy upalnej pogodzie i osusza powietrze. W samochodach stosuje się dwa rodzaje urządzeń klimatyzacyjnych – manualne i automatyczne.
Użytkowanie klimatyzacji
W przypadku klimatyzacji automatycznej trzeba ustawić żądaną temperaturę na panelu sterującym i włączyć urządzenie na pracę automatyczną (AUTO). Automat zapewnia utrzymanie założonej temperatury bez względu na warunki zewnętrzne. W klimatyzacji ręcznej włączamy przycisk uruchamiający klimatyzację i podnosimy lub obniżamy temperaturę we wnętrzu pojazdu za pomocą regulatora ogrzewania systemu wentylacji auta. Gdy jest za zimno, zwiększamy ogrzanie, gdy za ciepło, przesuwamy regulator w kierunku minimum.
Zawsze włączona
Klimatyzacja powinna być użytkowana stale, bez względu na porę roku, także jesienią i zimą. Gdy klimatyzacja pracuje, do kabiny dostaje się osuszone powietrze, co znakomicie poprawia warunki jazdy w czasie opadów i dużej wilgotności powietrza. Efektem jej działania jest brak parowania szyb. Ciągła praca klimatyzacji chroni sprężarkę przed przedwczesnym zużyciem i kosztownymi w naprawach awariami. Krążący w pracującym układzie czynnik chłodniczy rozprowadza olej, który smaruje trące się części sprężarki. Jeżeli klimatyzacja nie działa, olej osadza się w jej różnych częściach. Po ponownym uruchomieniu klimatyzacji, przez czas potrzebny do rozmieszenia oleju w czynniku chłodniczym i rozprowadzeniu po całym układzie, sprężarka pracuje z niedostatecznym smarowaniem. Z tego powodu przerwa w pracy klimatyzacji nie powinna trwa więcej niż tydzień, także w zimie. Każdy układ klimatyzacji jest technicznie zabezpieczony przed pracą w nieodpowiednich warunkach. Jeżeli warunki na to nie pozwolą, system sterowania i
zabezpieczenia wyłączy klimatyzację.
Serwisowanie
Przyczynami nieprawidłowego działania klimatyzacji są uszkodzenia mechaniczne poszczególnych elementów, złe działanie instalacji elektrycznej, utrudniony przepływ powietrza w wyniku zabrudzenia filtra kabinowego, skraplacza lub parownika. Diagnozowanie usterek wymaga użycia odpowiedniego sprzętu.
Przyczyną zmniejszenia wydajności lub nie działania klimatyzacji może być wyciek czynnika z układu. Jeżeli ilość czynnika w układzie zmniejszy się o 50 proc., klimatyzacja przestaje schładzać wnętrze pojazdu.
Co roku należy wymieniać filtra kabinowy, którego zadaniem jest oczyszczanie powietrza nawiewanego do kabiny pojazdu z kurzu, pyłków roślin, drobnoustrojów, zarodników grzybów. Zanieczyszczony filtr kabinowy zwiększa obciążenie silnika dmuchawy, co prowadzi do jego przegrzania i uszkodzenia. Zanieczyszczenia z powietrza zasysanego do kabiny auta osadzają się także w kanałach i przewodach układu wentylacji, które należy okresowo czyścić.
Trzeba też skontrolować, czy krople wody spływające z parownika wydostają się na zewnątrz samochodu. Jeżeli tak się nie dzieje, znaczna ilość skroplin wpływa do wnętrza samochodu i wnika w materiał dywaników i wykładzin głuszących instalowanych na podłodze auta.
Smarowanie
Nawet najprostszy układ klimatyzacji ma kilka elementów, które sterują jego pracą. Uszkodzenia czujników ciśnienia, temperatury lub niesprawne połączenia instalacji elektrycznej mogą być przyczyną zatrzymania działania klimatyzacji lub poważnych i kosztownych awarii. Uzupełnianie oleju w układzie ma na celu zapewnienie należytego smarowania sprężarki. Sprężarka jest najdroższym elementem składowym układu klimatyzacji. Kontrola ilości i uzupełnienie czynnika w układzie pozwala na utrzymanie założonej wydajności układu klimatyzacji. Ponieważ w układzie krąży olej, musi być on filtrowany. Znajdujący się w układzie filtr-osuszacz dodatkowo wyłapuje wodę, której małe ilości w sposób naturalny dostają się do wnętrza układu poprzez przewody elastyczne. Filtr trzeba wymieniać co dwa lata.
Czynności kontrolno obsługowe powinny być wykonywane regularnie, co rok, najlepiej przed okresem wzmożonego wykorzystywania pojazdu.
Koszt corocznego serwisu klimatyzacji, to wydatek rzędu 220 zł. Naprawa uszkodzonej sprężarki, wywołana brakiem regularnej opieki, kosztuje 10 razy więcej. Nie warto oszczędzać na serwisie.
Przez rozpoczęciem jazdy w lecie trzeba przewietrzyć wnętrze auta, a w początkowym okresie jazdy można ustawić pracę układu na obiegu wewnętrznym. W czasie upałów nie należy ustawiać temperatury w kabinie niżej niż 7 - 9 stopni od tej na zewnątrz. W czasie dłuższej podróży podczas każdego postoju pojazdu trzeba wietrzyć wnętrze i dużo pić, najlepiej niegazowaną wodę mineralną. Klimatyzacja osusza powietrze, co prowadzi do wysychania śluzówek. Układ dysz systemu wentylacji samochodu trzeba ustawiać tak, by nawiew powietrza nie był skierowany na ciała pasażerów.
Autor: (c)