Blisko ludziLiczba firm rodzinnych w Polsce

Liczba firm rodzinnych w Polsce

Liczba firm rodzinnych w Polsce
Źródło zdjęć: © Fotolia
Agnieszka Krasa
06.02.2019 13:53, aktualizacja: 18.04.2019 09:37

Firmy rodzinne to fenomen światowej gospodarki. Ich liczba co roku wzrasta, podobnie jak zaufanie do właścicieli rodzinnych przedsiębiorstw. Firma rodzinna nie jest całkowicie wolna od ryzyka związanego ze specyfiką pracy z członkami własnej rodziny.

Zalety firm rodzinnych

Nasza wiedza o firmach rodzinnych stopniowo wzrasta. One same przestały być pomijanym elementem życia gospodarczego w naszym kraju po przemianie ustrojowej.

Trzy dekady doświadczenia w branży to jednak niezbyt wiele w porównaniu z zachodnią częścią kontynentu czy też familijnymi przedsiębiorstwami amerykańskimi. Wciąż funkcjonuje u nas mit o niewielkim zasięgu oraz słabości finansowej firmy rodzinnej, dodatkowo nieprofesjonalnie zarządzanej firmy rodzinnej. Spieszymy rozwiać stereotypy.

Poniżej najistotniejsze zalety rodzinnych przedsiębiorstw:

  • Pracownicy będący członkami rodzin mają wysoką motywację do pełnienia zatrudnienia.
  • Lojalność pociąga za sobą mniejsze ryzyko oszustwa w obrębie firm rodzinnych.
  • Zatrudnieni członkowie rodziny to pewniejsi pracownicy, znamy ich historię zatrudnienia oraz doświadczenie zawodowe, referencje nie będą zmyślone, mamy więc do nich zaufanie.
  • Członkowie rodziny mają elastyczny czas pracy, co powoduje mniej stresów.
  • Fakt znania możliwości i ograniczeń każdej z osób z rodzinnego biznesu umożliwia dobranie każdej z nich właściwego stanowiska pracy i zminimalizowania ryzyka błędu.
  • Wspólna praca pogłębia relacje, poznawanie się, nie ma konieczności organizowania imprez integracyjnych.
  • Z rodziną łatwiej jest o efektywne burze mózgów, mapy pomysłów, mniej jest również problemów jeśli chodzi o wzajemną pomoc w przypadku trudności osobistych czy choroby i niemożności stawienia się w danym dniu w pracy.

Przykłady firm rodzinnych w Polsce potwierdzają, że warto zająć się familijnym biznesem.

Wady firm rodzinnych

Jak w przypadku każdego rodzaju przedsiębiorstwa, tak i firmy rodzinne to nie same zalety. Przede wszystkim w tego rodzaju przedsiębiorstwie niezwykle trudno jest przewidzieć to, jak rozwiną się stosunki na często problematycznej linii rodzina-firma.

Stanowi to spore zarzewie konfliktów, zaciera się także granica pomiędzy czasem spędzanym w pracy a życiem prywatnym. Braki komunikacyjne oraz dopuszczenie do głosu emocji, o co w rodzinnych firmach nietrudno, skutkują przenoszeniem konfliktu interesów z pracy do domu. Tam zabieramy również dodatkowe rzeczy do zrobienia i mamy mniej czasu dla domowników.

Pogorszenie relacji w rodzinie, zupełnie nie związane z pracą zawodową, także będzie się negatywnie odbijać na atmosferze w firmie. Zaburza to funkcjonowanie zarówno rodziny w domu, jak i w pracy. Dochodzi do tego niezręczność tytułowania bliskiego członka rodziny i nazywania go chociażby na papierze ”szefem”.

Silna zawodowa wzajemna zależność od poszczególnych członków rodziny tworzy problemy natury psychologicznej. Pojawia się rywalizacja, co w obrębie jednej rodziny nie jest korzystne, a może szkodzić interesom firmy oraz jedności familii. Seniorowie rodu mogą wykazywać tendencję do oceny, krytyki czy też wręcz blokowania pomysłów i rozwoju młodszych labo mniej doświadczonych członków rodziny.

Firmy rodzinne w Polsce – ile ich jest?

Mniejsze doświadczenie Polaków jako właścicieli firm rodzinnych dobrze odzwierciedlają statystyki. Na świecie bowiem aż prawie dwie trzecie wszystkich funkcjonujących przedsiębiorstw stanowią te rodzinne, w krajach rozwiniętych natomiast to około połowa.

Przekłada się to bezpośrednio na wytwarzany globalny PKB – szacuje się, że biznesy familijne generują pomiędzy 70 a 90 proc. PKB. Dodatkowo warto również zaznaczyć, że firmy rodzinne dają od 50 do 80 proc. wszystkich miejsc pracy na świecie! Liczba firm rodzinnych w Polsce stopniowo wzrasta, co dobrze prognozuje na przyszłość.

Obecnie rodzinnych przedsiębiorstw jest w naszym kraju szacunkowo 828 tysięcy, co generuje ok. 18 proc. rodzimego PKB w wysokości 322 mld zł. To efekt rzetelnych badań "Firma rodzinna to marka" Instytutu Biznesu Rodzinnego zrealizowanych we współpracy z GUS. 36 proc. firm w naszym kraju deklaruje, że są przedsiębiorstwami rodzinnymi.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także