Liczba firm rodzinnych w Polsce
Firmy rodzinne to fenomen światowej gospodarki. Ich liczba co roku wzrasta, podobnie jak zaufanie do właścicieli rodzinnych przedsiębiorstw. Firma rodzinna nie jest całkowicie wolna od ryzyka związanego ze specyfiką pracy z członkami własnej rodziny.
06.02.2019 | aktual.: 18.04.2019 09:37
Zalety firm rodzinnych
Nasza wiedza o firmach rodzinnych stopniowo wzrasta. One same przestały być pomijanym elementem życia gospodarczego w naszym kraju po przemianie ustrojowej.
Trzy dekady doświadczenia w branży to jednak niezbyt wiele w porównaniu z zachodnią częścią kontynentu czy też familijnymi przedsiębiorstwami amerykańskimi. Wciąż funkcjonuje u nas mit o niewielkim zasięgu oraz słabości finansowej firmy rodzinnej, dodatkowo nieprofesjonalnie zarządzanej firmy rodzinnej. Spieszymy rozwiać stereotypy.
Poniżej najistotniejsze zalety rodzinnych przedsiębiorstw:
- Pracownicy będący członkami rodzin mają wysoką motywację do pełnienia zatrudnienia.
- Lojalność pociąga za sobą mniejsze ryzyko oszustwa w obrębie firm rodzinnych.
- Zatrudnieni członkowie rodziny to pewniejsi pracownicy, znamy ich historię zatrudnienia oraz doświadczenie zawodowe, referencje nie będą zmyślone, mamy więc do nich zaufanie.
- Członkowie rodziny mają elastyczny czas pracy, co powoduje mniej stresów.
- Fakt znania możliwości i ograniczeń każdej z osób z rodzinnego biznesu umożliwia dobranie każdej z nich właściwego stanowiska pracy i zminimalizowania ryzyka błędu.
- Wspólna praca pogłębia relacje, poznawanie się, nie ma konieczności organizowania imprez integracyjnych.
- Z rodziną łatwiej jest o efektywne burze mózgów, mapy pomysłów, mniej jest również problemów jeśli chodzi o wzajemną pomoc w przypadku trudności osobistych czy choroby i niemożności stawienia się w danym dniu w pracy.
Przykłady firm rodzinnych w Polsce potwierdzają, że warto zająć się familijnym biznesem.
Wady firm rodzinnych
Jak w przypadku każdego rodzaju przedsiębiorstwa, tak i firmy rodzinne to nie same zalety. Przede wszystkim w tego rodzaju przedsiębiorstwie niezwykle trudno jest przewidzieć to, jak rozwiną się stosunki na często problematycznej linii rodzina-firma.
Stanowi to spore zarzewie konfliktów, zaciera się także granica pomiędzy czasem spędzanym w pracy a życiem prywatnym. Braki komunikacyjne oraz dopuszczenie do głosu emocji, o co w rodzinnych firmach nietrudno, skutkują przenoszeniem konfliktu interesów z pracy do domu. Tam zabieramy również dodatkowe rzeczy do zrobienia i mamy mniej czasu dla domowników.
Pogorszenie relacji w rodzinie, zupełnie nie związane z pracą zawodową, także będzie się negatywnie odbijać na atmosferze w firmie. Zaburza to funkcjonowanie zarówno rodziny w domu, jak i w pracy. Dochodzi do tego niezręczność tytułowania bliskiego członka rodziny i nazywania go chociażby na papierze ”szefem”.
Silna zawodowa wzajemna zależność od poszczególnych członków rodziny tworzy problemy natury psychologicznej. Pojawia się rywalizacja, co w obrębie jednej rodziny nie jest korzystne, a może szkodzić interesom firmy oraz jedności familii. Seniorowie rodu mogą wykazywać tendencję do oceny, krytyki czy też wręcz blokowania pomysłów i rozwoju młodszych labo mniej doświadczonych członków rodziny.
Firmy rodzinne w Polsce – ile ich jest?
Mniejsze doświadczenie Polaków jako właścicieli firm rodzinnych dobrze odzwierciedlają statystyki. Na świecie bowiem aż prawie dwie trzecie wszystkich funkcjonujących przedsiębiorstw stanowią te rodzinne, w krajach rozwiniętych natomiast to około połowa.
Przekłada się to bezpośrednio na wytwarzany globalny PKB – szacuje się, że biznesy familijne generują pomiędzy 70 a 90 proc. PKB. Dodatkowo warto również zaznaczyć, że firmy rodzinne dają od 50 do 80 proc. wszystkich miejsc pracy na świecie! Liczba firm rodzinnych w Polsce stopniowo wzrasta, co dobrze prognozuje na przyszłość.
Obecnie rodzinnych przedsiębiorstw jest w naszym kraju szacunkowo 828 tysięcy, co generuje ok. 18 proc. rodzimego PKB w wysokości 322 mld zł. To efekt rzetelnych badań "Firma rodzinna to marka" Instytutu Biznesu Rodzinnego zrealizowanych we współpracy z GUS. 36 proc. firm w naszym kraju deklaruje, że są przedsiębiorstwami rodzinnymi.