Liczba firm rodzinnych w Polsce

Firmy rodzinne to fenomen światowej gospodarki. Ich liczba w naszym kraju wzrasta z roku na rok, podobnie jak zaufanie Polaków do właścicieli rodzinnych przedsiębiorstw. Nie są one jednak całkowicie wolne od ryzyka związanego ze specyfiką pracy z członkami własnej rodziny.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Aby firmy rodzinne się rozwijały, członkowie rodzin muszą aktywnie uczestniczyć w zarządzaniu nimi
Aby firmy rodzinne się rozwijały, członkowie rodzin muszą aktywnie uczestniczyć w zarządzaniu nimi (Fotolia)
WP

Zalety firm rodzinnych

Nasza wiedza o firmach rodzinnych stopniowo wzrasta. One same przestały być pomijanym elementem życia gospodarczego w naszym kraju po przemianie ustrojowej. Trzy dekady doświadczenia w branży to jednak niezbyt wiele w porównaniu z zachodnią częścią kontynentu czy też familijnymi przedsiębiorstwami amerykańskimi. Wciąż funkcjonuje u nas mit o niewielkim zasięgu oraz słabości finansowej firmy rodzinnej, dodatkowo nieprofesjonalnie zarządzanej. Spieszymy rozwiać stereotypy.

Poniżej najistotniejsze zalety rodzinnych przedsiębiorstw:

WP
  • Pracownicy będący członkami rodzin mają wysoką motywację do pełnienia zatrudnienia.
  • Lojalność pociąga za sobą mniejsze ryzyko oszustwa w obrębie firm rodzinnych.
  • Zatrudnieni członkowie rodziny to pewniejsi pracownicy, znamy ich historię zatrudnienia oraz doświadczenie zawodowe, referencje nie będą zmyślone, mamy więc do nich zaufanie.
  • Członkowie rodziny mają elastyczny czas pracy, co powoduje mniej stresów.
  • Fakt znania możliwości i ograniczeń każdej z osób z rodzinnego biznesu umożliwia dobranie każdej z nich właściwego stanowiska pracy i zminimalizowania ryzyka błędu.
  • Wspólna praca pogłębia relacje, poznawanie się, nie ma konieczności organizowania imprez integracyjnych.
  • Z rodziną łatwiej jest o efektywne burze mózgów, mapy pomysłów, mniej jest również problemów jeśli chodzi o wzajemną pomoc w przypadku trudności osobistych czy choroby i niemożności stawienia się w danym dniu w pracy.

Wady firm rodzinnych

Jak w przypadku każdego rodzaju przedsiębiorstwa, tak i firmy rodzinne to nie same zalety. Przede wszystkim w tego rodzaju przedsiębiorstwie niezwykle trudno jest przewidzieć to, jak rozwiną się stosunki na często problematycznej linii rodzina-firma. Stanowi to spore zarzewie konfliktów, zaciera się także granica pomiędzy czasem spędzanym w pracy a życiem prywatnym. Braki komunikacyjne oraz dopuszczenie do głosu emocji, o co w rodzinnych firmach nietrudno, skutkują przenoszeniem konfliktu interesów z pracy do domu. Tam zabieramy również dodatkowe rzeczy do zrobienia i mamy mniej czasu dla domowników.

Pogorszenie relacji w rodzinie, zupełnie nie związane z pracą zawodową, także będzie się negatywnie odbijać na atmosferze w firmie. Zaburza to funkcjonowanie zarówno rodziny w domu, jak i w pracy. Dochodzi do tego niezręczność tytułowania bliskiego członka rodziny i nazywania go chociażby na papierze ”szefem”. Silna zawodowa wzajemna zależność od poszczególnych członków rodziny tworzy problemy natury psychologicznej. Pojawia się rywalizacja, co w obrębie jednej rodziny nie jest zjawiskiem korzystnym, a może szkodzić interesom firmy oraz jedności familii. Seniorowie rodu mogą wykazywać tendencję do oceny, krytyki czy też wręcz blokowania pomysłów i rozwoju młodszych labo mniej doświadczonych członków rodziny.

WP

Firmy rodzinne w Polsce – ile ich jest?

Mniejsze doświadczenie Polaków jako właścicieli firm rodzinnych dobrze odzwierciedlają statystyki. Na świecie bowiem aż prawie dwie trzecie wszystkich funkcjonujących przedsiębiorstw stanowią te rodzinne, w krajach rozwiniętych natomiast to około połowa. Przekłada się to bezpośrednio na wytwarzany globalny PKB – szacuje się, że biznesy familijne generują pomiędzy 70 a 90 proc. PKB. Dodatkowo warto również zaznaczyć, że firmy rodzinne dają od 50 do 80 proc. wszystkich miejsc pracy na świecie! Liczba firm rodzinnych w Polsce stopniowo wzrasta, co dobrze prognozuje na przyszłość. Obecnie rodzinnych przedsiębiorstw jest w naszym kraju szacunkowo 828 tysięcy, co generuje ok. 18 proc. rodzimego PKB w wysokości 322 mld zł. To efekt rzetelnych badań "Firma rodzinna to marka" Instytutu Biznesu Rodzinnego zrealizowanych we współpracy z GUS. 36 proc. firm w naszym kraju deklaruje, że są przedsiębiorstwami rodzinnymi.

Polub WP Kobieta
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP