ycipk-2ok0uh

Napój izotoniczny - skład i działanie. Jak zrobić domowy izotonik?

Napój izotoniczny ma na celu wyrównanie poziomu wody oraz elektrolitów wydalanych z organizmu, np. podczas intensywnego treningu. Izotoniki dostarczają witamin, soli mineralnych oraz węglowodanów. Jakie składniki powinien zawierać napój izotoniczny? Jak przygotować domowy izotonik?
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Napój izotoniczny
Napój izotoniczny (iStock.com, Fot: dnberty)
ycipk-2ok0uh

Napój izotoniczny - co to jest?

Napój izotoniczny to płyn, który uzupełnia wodę oraz elektrolity utracone podczas intensywnych i długich treningów. Izotoniki bardzo szybko i skutecznie nawadniają organizm, a także uzupełniają składniki mineralne wydalone z organizmu w procesie wydzielania potu.

Izotoniki zawierają mikroelementy takie jak sód, potas, magnez, wapń czy fosfor, są bogate w witaminy rozpuszczalne w wodzie oraz węglowodany proste najczęściej występujące w postaci glukozy.

ycipk-2ok0uh

Cechą charakterystyczną napojów izotonicznych jest ciśnienie osmotyczne odpowiadające temu w płynach ustrojowych w organizmie. Napój izotoniczny popijany podczas treningów wpływa na utrzymanie wysokiego poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie, utrzymuje wysoką wydolność fizyczną. Izotoniki polecane są sportowcom, osobom ciężko pracującym fizycznie oraz odwodnionym, np. na skutek choroby.

Napój izotoniczny - wartości odżywcze

Napój izotoniczny zawiera 11 kcal w 100 g. W izotonikach nie znajdziemy tłuszczów, białka czy cholesterolu.

Napój izotoniczny jest bogaty w węglowodany (3 g/100 g.), glukozę i maltodekstrynę, dzięki czemu wchłanianie płynów jest efektywniejsze. Co więcej, izotoniki zawierają sód (35 mg/100 g), który przyspiesza absorpcję wody, którą tracimy podczas treningu, oraz potas (10 mg/100 g) wspomagający regenerację glikogenu. Magnez i wapń to kolejne składniki występujące w napojach izotonicznych. Są one potrzebne do prawidłowej pracy układu mięśniowego i nerwowego, a także do utrzymania odpowiedniej temperatury ciała.

W napojach izotonicznych znaleźć można też cytryniany, których zadaniem jest odkwaszanie organizmu. Ponadto napoje izotoniczne zawierają wiele witamin, w tym z grupy B, np. witamina B3, witamina B5, witamina B6 oraz witaminę C przyspieszającą proces regeneracji po treningu.

Napoje izotoniczne a odchudzanie

Mimo że napoje izotoniczne mają wiele zalet, powinny unikać ich osoby odchudzające się. Izotoniki zawierają węglowodany, w związku z czym organizm osoby na diecie będzie korzystał z energii dostarczanej przez napój, a nie z zapasów w postaci tkanki tłuszczowej. Lepiej podczas treningów pić wodę i mieć pewność, że godzinny trening nie poszedł na marne.

Domowy izotonik - przepis

Napój izotoniczny można przyrządzić samodzielnie w domu. Przepis na domowy napój izotoniczny jest prosty i nie wymaga spędzania wielu godzin w kuchni. Aby przygotować 0,5 kg izotoniku, potrzebujemy:

  • 500 ml wody niegazowanej,
  • sok z 1 cytryny,
  • 10 g miodu,
  • sól do smaku.

Przygotowanie:
Wszystkie składniki należy dokładnie wymieszać. Napój zaleca się pić powoli, małymi łykami podczas intensywnego wysiłku fizycznego.

Polub WP Kobieta
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-2ok0uh