FitnessNawyki, które mogą odbić się na twoim zdrowiu w dojrzałym wieku

Nawyki, które mogą odbić się na twoim zdrowiu w dojrzałym wieku

Nawyki, które mogą odbić się na twoim zdrowiu w dojrzałym wieku

09.02.2015 14:46, aktual.: 09.02.2015 21:36

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Żadna z kobiet nie ma już wątpliwości, że palenie tytoniu oraz nadmierne spożywanie alkoholu wpływa negatywnie na zdrowie i może się skończyć uzależnieniem oraz śmiertelną chorobą. Jednak dzisiaj chcemy napisać o pozornie niegroźnych nawykach, które mają działanie długofalowe.

Żadna z kobiet nie ma już wątpliwości, że palenie tytoniu oraz nadmierne spożywanie alkoholu wpływa negatywnie na zdrowie i może się skończyć uzależnieniem oraz śmiertelną chorobą. Jednak dzisiaj chcemy napisać o pozornie niegroźnych nawykach, które mają działanie długofalowe. Praktykowane w młodości, mogą zagrozić naszej kondycji na starość.

Przede wszystkim sen
Naukowcy są zgodni co do tego, że wysypianie się znacząco wpływa na dobrą pamięć w wieku starczym. Do takiego wniosku doszła grupa badaczy z Uniwersytetu Baylor w Teksasie, która obserwowała grupę ludzi w różnych grupach wiekowych (od 16 do 60 lat). Eksperyment trwał aż 50 lat, a jego celem było monitorowanie długości i jakości snu biorących w doświadczeniu ludzi.

Następnie naukowcy sprawdzili, jakim refleksem i zdolnością zapamiętywania cechują się ci ludzie. Wyniki wskazywały jednoznacznie, że najlepszą pamięcią po 70. roku życia cieszą się te osoby, które w wieku dojrzałym (czyli po 30. roku życia) nie miały problemu z zasypianiem, nie cierpiały na bezsenność i spały ok. 7 godzin na dobę.

- Sprawdza się zasada, że lepiej inwestować w zdrowie, gdy jeszcze je mamy - skomentował jednoznaczne wyniki pomysłodawca badań, dr Michael K. Scullin. - Odsypianie w wieku emerytalnym na nic się już nie zda - nasza pamięć już będzie po prostu gorsza niż gdybyśmy zapewniali mózgowi regenerację w postaci porcji zdrowego snu. Grozi nam także amnezja.

Niedobór snu może wpływać na kondycję mózgu 28 lat do przodu - twierdzą badacze i rekomendują dłuższy sen.

Cholesterol - ważna kwestia

O konieczności dbania o właściwy poziom cholesterolu pisze z kolei magazyn "Circulation". Każda dekada, w czasie której masz podwyższony zły cholesterol LDL, zwiększa twoje szanse na chorobę wieńcową o 39 procent. Przewodnicząca badań, dr Ann Marie Navar-Boggan, mówi, że czekanie do 50-tki czy 60-tki z przechodzeniem na zdrowy tryb życia, właściwie jest bezcelowy, ponieważ możemy tego wieku po prostu nie dożyć.

Im szybciej zaczniemy dbać o układ krążenia, tym lepiej. O ile młody organizm może poradzić sobie z nadwagą i obtłuszczeniem narządów wewnętrznych (w tym tętnic), o tyle dla seniorów jest to prawdziwe wyzwanie.

Po trzecie - zabójczy stres

Być może ten aspekt współczesnego życia jest najtrudniejszy do wyrugowania. I najniebezpieczniejszy. Badacze z brytyjskiego Uniwersytetu w Berkeley udowodnili, że długotrwały stres może postarzeć nasze DNA poprzez zmniejszenie poziomu kortyzolu we krwi. Enzym ten jest niezbędny do funkcjonowania telomerów - elementów strukturalnych chromosomu, zapewniających mu stabilność.

Skutki stresu przechodzą niestety także z ciężarnych kobiet na ich potomstwo. Uszkodzone telomery to ryzyko zachorowania na cukrzycę, Alzheimera czy nowotwory. Dlatego niwelowanie stresu może być najważniejszym dla zdrowia wyzwaniem współczesnego człowieka.

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (31)