Dzieci coraz rzadziej przed telewizorem
W 2008 r. najmłodsi widzowie (4-15 lat) oglądali telewizję średnio przez 2 godziny 12 minut dziennie. To o godzinę i 14 minut mniej niż statystyczny polski telewidz - wynika z badań telemetrycznych TNS OBOP.
29.05.2009 | aktual.: 31.05.2010 19:53
W 2008 r. najmłodsi widzowie (4-15 lat) oglądali telewizję średnio przez 2 godziny 12 minut dziennie. To o godzinę i 14 minut mniej niż statystyczny polski telewidz - wynika z badań telemetrycznych TNS OBOP.
Dane pokazują, że udział dziecięcej widowni (w wieku 4-15 lat) w całkowitej widowni telewizyjnej systematycznie spada. W 1997 roku dzieci w wieku 4-15 lat stanowiły 15,7 proc. całkowitej widowni, podczas gdy w 2009 roku odsetek ten spadł do 8,5 proc.
W ocenie specjalistów TNS OBOP wpływa na to „znaczny spadek populacji osób w tym przedziale wiekowym związany z niżem demograficznym - z 7 mln w 1997 roku do 4,7 mln obecnie”.
Jednocześnie od 1997 r. zmalał średni dzienny czas poświęcany przez dzieci na oglądanie telewizji (w 1007 r. wynosił on 2 godziny i 45 minut).
TNS OBOP wskazuje przy tym, że dziecięca oferta programowa, podobnie jak cały rynek telewizyjny, przeszła w ciągu ostatnich kilkunastu lat znaczne przeobrażenie. Ogólnodostępne kanały telewizyjne coraz mniej czasu poświęcają dzieciom, na sile zyskiwały zaś polskojęzyczne, tematyczne kanały dla dzieci dostępne w kablówkach czy na platformach cyfrowych, których obecnie jest kilkanaście.
Pod koniec lat 90. program skierowany do najmłodszych widzów można było oglądać przede wszystkim w kilku ogólnopolskich stacjach telewizyjnych. W 1999 roku TVP1, TVP2, Polsat i TVN nadały łącznie 2871 godzin programów przeznaczonych dla dzieci. W 2008 roku stacje te przeznaczyły jedynie 1135 godzin na tego typu programy.
Jednocześnie - jak podaje TNS OBOP - łączny udział czterech największych stacji wśród widowni dziecięcej spadł z 76 proc. w 1999 r. do 64 proc. w 2008 r.
Natomiast udział tematycznych stacji dziecięcych w 2009 roku przekroczył 22 proc. w grupie wiekowej 4-15 lat, podczas gdy na przełomie lat 1999/2000 oscylował on na poziomie 2,5 proc.
Poza czterema głównymi stacjami (TVP1, TVP2, Polsat, TVN) najmłodsi najwięcej czasu poświęcają na oglądanie stacji Disney Channel, którą codziennie chociaż przez chwilę ogląda ponad 500 tysięcy osób w wieku 4-15 lat (udział w rynku w 2009 w grupie 4-15 lat wynosi 5,9 proc). Na kolejnych miejscach znalazły się Jetix (udziały 5,2 proc.), Mini Mini (udziały 4,2 proc.) oraz Cartoon Network (udziały 3,5 proc.).
Najchętniej oglądanymi pozycjami programowymi wśród dzieci są wieczorynki nadawane w TVP1. W 2009 roku najchętniej oglądanym programem był "Garfield i przyjaciele" (TVP1), wyemitowany 2 marca br., który przyciągnął 840 tys. osób w wieku 4-15 lat.
Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku na dziennej, średniej próbie 526 osób w wieku 4-15 lat, bez uwzględnienia widowni gościnnej.