Elektroniczne zabezpieczenia
Rocznie kradnie sie w Polsce ok. 50 tys. pojazdów. Właściwe zabezpieczenie pojazdu zaczyna być coraz ważniejsze.
10.04.2006 | aktual.: 26.06.2010 17:09
Rocznie kradnie się w Polsce ok. 50 tys. pojazdów. Właściwe zabezpieczenie pojazdu zaczyna być coraz ważniejsze.
Żadne urządzenie dostępne na rynku nie zabezpieczy skutecznie naszego auta, jeżeli zostanie źle zamontowane. Decydując się na zakup elektronicznego zabezpieczenia sprawdźmy, czy posiada certyfikat jakości. Tylko alarmy z certyfikatem są honorowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe.
Jak dzielimy zabezpieczenia?
Samochód powinien być chroniony przez przynajmniej dwa niezależne zabezpieczenia. Dzielą się one ze względu na poziom ochrony. Klasyfikacja według PIMOT-u rozroznia cztery klasy. Najprostsze urządzenia, klasy popularnej (POP), reagują na otwarcie maski, drzwi i bagażnika. Zazwyczaj nie blokują zaplonu, tylko ostrzegają syreną lub sygnałem pojazdu w razie proby kradziezy. Sterowane są pilotem lub kluczem kodowym. Druga klasa, to poziom standardowy (STD). Zabezpieczenia z tej grupy posiadają budowę modułową. Mają co najmniej jedną blokadę silnika, czujnik ochrony wnętrza oraz syrenę z własnym zasilaniem. Sterowanie za pomocą zmiennokodowego klucza, badź pilota. Trzecim poziomem jest klasa Profesjonalna (PRF). Takie zabezpieczenia są już niemałym kłopotem dla smiałka, który chce ukraść nasze auto. Urządzenia klasy PRF wyposażone są w zasilanie rezerwowe, co najmniej dwa czujniki ochrony wnętrza, dodatkowa blokade silnika badź antynapad, kodowany wyłącznik serwisowy i dodatkowy czujnik otwarcia maski. Syrena
posiada własne, niezależne zasilanie. Klucz (lub pilot) maja podwyższona ochronę kodu. Czwarta klasa – Specjalna (EXTRA) – posiada wszystko co zostalo wcześniej wymienione, plus czujnik polożenia pojazdu (na wypadek, próby załadowania samochodu na lawetę) i radiopowiadomienie o uruchomieniu alarmu.
Co moze odciąć immobiliser?
Szczególnie skuteczne zabezpieczenia, na przykład wykorzystujące technikę satelitarnego określania pozycji pojazdu zapewniaja nam znaczaca zniżkę na AC. Jednocześnie możemy zastosować prostsze i mniej kosztowne systemy, które rownież zapewnią nam zniżki. Takie systemy musimy jednak stosować nie jako pojedynczy element, ale jako zespół zabezpieczeń. Zalicza sie do tego blokada pompy paliwa, której sforsowanie okupione jest zdemontowaniem kanapy, pod która złodziej znajdzie zanitowaną blachę chroniącą moduł odcinający zasilanie. Innym przykladem jest włączana elektronicznie „mechaniczna” blokada hamulców. Elektroniczne systemy mogą rownież odciać pompę paliwa, zapłon lub rozrusznik. Wybierając zabezpieczenie zwróćmy uwagę na ilość blokowanych obwodów i sposób wyłączania blokady. Immobilizer zbliżeniowy jest nowatorskim urządzeniem elektronicznym, sterowanym bezdotykowo programowalnym identyfikatorem - transponderem (klucz elektroniczny umieszczony na breloczku). Immobilizer zabezpiecza samochód rozcinając
elektryczne obwody instalacji pojazdu przekaznikami. Połaczenie obwodów jest możliwe jedynie po uprzednim zbliżeniu breloczka do zasięgu ukrytej pętli i przekręceniu stacyjki.
Komfortowe bezpieczenstwo
Standardem dziś są systemy antynapad, czy antyporwanie, które bezpiecznie ryglują zamki drzwi po zapaleniu silnika, wyłączają silnik itp. Skomplikowane elektronicznie systemy mogą automatycznie domykać szyby, zdalnie uruchomić silnik (kiedy jeszcze jesteśmy np. w domu w celu rozgrzania jednostki), czy też podtrzymywać przez kilka minut prace silnika wyposażonego w turbosprezarke, umożliwiając w ten sposób właściwe jej schłodzenie. Warta uwagi jest rownież opcja przywołania kierowcy przez czekającego przy samochodzie pasażera czy lokalizacja pojazdu na parkingu, co jest szczególnie przydatne kiedy parkujemy samochód na ciemnym parkingu. Stan serwisowy – jest bardzo pomocny, kiedy istnieje konieczność odprowadzenia samochodu do mechanika. W stanie serwisowym system jest wyłączony i nie powoduje utrudnień podczas naprawy auta. Nie musimy też zdradzać mechanikowi w jaki sposob wyłączamy system i gdzie znajduje się ukryty przycisk bądź obejście awaryjne centrali.
Inwestycja w zmysly
Oprócz standardowych czujników można zainwestować w dodatkowe zmysły. Zalecany jest montaż czujników ultradźwiękowych, które wykrywają ruch w kabinie pojazdu. Dobre czujniki ultradźwiękowe są odporne na zakłócenia innych urządzeń elektronicznych i nie ulegają wzbudzeniu pod wpływem przypadkowych sygnałów.
Podobne funkcje jak czujnik ultradźwiękowy spełnia czujnik mikrofalowy, który wytwarza wokół pojazdu pole elektromagnetyczne o zasięgu od 0,5 m do 3 m. Próba poruszania się w zasięgu czujnika wzbudza alarm. System „pralarm” - to krótki pojedynczy impuls alarmujacy wywołany krótkotrwałym naruszeniem strefy chronionej przez czujnik dodatkowy. W opcji „panic” naciśnięcie odpowiedniego guzika w pilocie powoduje kilkusekundowy alarm. Na rynku dostępnych jest wiele innych czujników, np. zbicia szyby czy wstrząsu. Cyfrowy czujnik przechyłu wykrywa ruch samochodu, a docierające do niego sygnały są poddawane działaniu inteligentnego algorytmu filtrowania, wykluczającego wzbudzenie np. pod wpływem warunków pogodowych.
Montaż
Zabezpieczenia powinny być montowane w profesjonalnych zakładach, które unikają schematycznego montowania poszczególnych elementów systemu. Nie tyle sam system bywa trudny do pokonania, co jego umiejscowienie.
Immobilisery
Popularna (POP)
Staly kod pilota, czujniki otwarcia klapy i drzwi, wlasna syrena.
Minimum jedna blokada w obwodzie z prądem o natężeniu 5A.
Standard (STD)
Pilot o zmiennym kodzie, sygnalizacja syrena i światłami, jedna blokada silnika, czujnik chroniacy nadwozie przed włamaniem, funkcja paniki.
Dwie blokady w obwodach z prądem o natężeniu 5A, samoczynne włączanie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub zamknieciu drzwi. Urządzenie odporne na zanik napięcia i rozkodowanie.
Profesjonalna (PRF)
Jak wyżej, dodatkowo ma zasilanie rezerwowe, dwa czujniki chroniące nadwozie przed włamaniem, blokadę dwóch obwodów elektrycznych odpowiedzialnych za uruchomienie silnika, odporność na uszkodzenia elektryczne i mechaniczne.
Trzy blokady w obwodach z prądem o natężeniu 7,5A, samoczynne załączanie, tryb serwisowy, odporność na rozkodowanie, zanik napięcia, uszkodzenia mechaniczne i elektryczne. Co najmniej 1 milion wzorów klucza.
Specjalna (EXTRA)
To samo, co profesjonalne oraz czujnik położenia samochodu i radiowe powiadamianie o włamaniu. Urządzenie musi byc bezawaryjne przez rok testowania.
Wymagania jak w klasie profesjonalnej oraz sprawdzenie w praktyce przez 1 rok.
Orientacyjne ceny alarmów samochodowych w złotych:
Alarm - podstawowy poziom ochrony
380
Alarm - podstawowy poziom ochrony z pamiecią zdarzeń
480
Alarm - podwyższony poziom ochrony
680
Alarm- klasy profesjonalnej
800
Immobiliser transponderowy
400
Autor: Michal Grygier