Jak szef zniechęca pracowników do pracy?
Jak szef może skutecznie zniechęcić pracowników do pracy? Jakimi metodami przełożeni duszą w nas kreatywność i sprawiają, że mamy dość swojej pracy?
18.11.2009 | aktual.: 21.06.2010 15:59
W jaki sposób firmy uniemożliwiają pracownikowi osiągnięcie kariery? Jak szef może skutecznie zniechęcić pracowników do pracy? Jakimi metodami przełożeni duszą w nas kreatywność i sprawiają, że mamy dość swojej pracy?
Oto podstawowe czynniki demotywujące
- Autorytarny szef
Szef stosujący groźby, kary i zawsze potrafiący wytknąć swoim pracownikom, to, co im się nie udało skutecznie ich demotywuje do dalszej pracy. Szef, który zawsze znajduje w raportach najmniejsze nawet niedociągnięcia i nigdy nie chwali, a tylko krytykuje, powoduje wzrost niezadowolenia i spadek wydajności pracy wśród pracowników. Nikt bowiem nie lubi być ciągle krytykowany i negatywnie oceniany.
- Krytyka osobista
Szef, który oceniając pracę, ocenia człowieka i mówi: „Jest Pan głupi”, „Jak Pani w ogóle dostała się na to stanowisko”, „Jesteś bezużyteczna”, „Może, by się Pani wreszcie zmieniła?”! stawia się w roli wszechwiedzącego rodzica, który mówi, jacy jesteśmy lub jacy powinniśmy być. Takie epitety skutecznie obrażają nas jako ludzi i sprawiają, że czujemy się w pracy jak małe dzieci, które ciągle muszą się starać by być lepsze, by wreszcie zasłużyć na pochwałą i uznanie rodzica-szefa. Takie osobiste i obraźliwe epitety w pracy są nie na miejscu, ponieważ nikt nie ma prawa oceniać nas w taki sposób. Szef ma prawo oceniać naszą pracę, ale nie nas jako ludzi.
- Szef, który wszystko wie najlepiej
Szef, który chwali tylko za dokładną realizację swoich poleceń oraz przekazuje szczegółowe instrukcje: co, kto, gdzie i kiedy ma robić, nie daje pracownikom możliwości zgłaszania nowych pomysłów. Przełożony, który skrupulatnie przestrzega ścisłego wykonania zadań według swoich zaleceń, blokuje kreatywność swoich pracowników. I tak po jakimś czasie pracownicy po prostu boją się zgłaszać nowe pomysły i wykonują pracę według sztywnych zasad szefa. A sztywne zasady to sztywna firma, która po jakimś czasie staje się skostniałą organizacją, z której wszyscy twórczy pracownicy uciekają.
- Przekonane, że współzawodnictwo jest lepsze niż współpraca
Przełożeni, którzy pobudzają wzajemną rywalizację pomiędzy pracownikami, powodują konflikty między nimi i przyczają się do wzrostu złej atmosfery w pracy. Pracownicy ciągle rywalizujący ze sobą są nastawieni tylko na swój zysk i swoją karierę, nie patrzą na rozwój firmy i nie zależy im na sukcesie firmy. Kiedy osiągnął już wszystko co mogą, odchodzą do innego przedsiębiorstwa.
- Traktowanie pracownika jak wyrobnika
Kiedy szef zaczyna traktować pracownika przedmiotowo, a nie podmiotowo, to owszem zyskuje wyrobników, którzy pracują non stop, są gotowi poświęcić życie osobiste dla pracy i na krótką metę rzeczywiście pracują ponad normę. Ale w dłuższej perspektywie czasowej tacy „pracownicy- pracoholicy” zaczynają pracować poniżej swoich zdolności i umiejętności. A po jakimś czasie przypominają wyschnięte, wyciśnięte do cna cytrynki.
- Przeciążenie obowiązkami
Nałożenie na pracownika zbyt dużej ilości obowiązków i zadań, które jednocześnie przekraczają jego zdolności umysłowe, powoduje stres. A pracownik w przewlekłym stresie może być fizycznie zmobilizowany i zdeterminowany do pracy, ale po pewnym czasie zacznie działać poniżej swoich umiejętności, wiedzy oraz możliwości emocjonalnych.
- Niskie wynagrodzenie za pracę
Wysokie wymagania, dużo obowiązków, praca po godzinach, w weekendy obowiązkowe szkolenia, telefony od szefa po godz. 22, a pensja marna. Dodatkowo brak szans na podwyżkę lub inną rekompensatę powodują zniechęcenie, złość i brak zapału do pracy. Im więcej obowiązków, tym pracownicy domagają się wyższej pensji i będą to robić, ponieważ zbyt niska pensja nie daje satysfakcji i wzmacnia poczucie, że przełożeni wykorzystują „klasę pracującą” . Niby nie pracuje się tylko dla pieniędzy, ale pieniądze są podstawową potrzebą pracownika.
- Brak szans na rozwój
Brak chęci ze strony przełożonych do wysyłania pracowników na szkolenia, zajęcia doskonalące lub dofinansowanie kursów czy studiów podyplomowych powoduje, że pracownik nie ma szans na samorozwój. Blokowanie kariery np. młodszym i bardziej zdolnym lub tym, którzy są mądrzejsi od szefa, skutecznie demotywuje pracowników do angażowania się w pracę i wzmacnia ich chęć ucieczki z takiej firmy.
- Zła organizacja miejsca pracy
Nie tylko czynniki organizacyjne są czynnikiem demotywującym, ale także niedogodne warunki pracy są przyczyną stresu dla pracowników. I tak brak wygodnego krzesła, nieodpowiednie osiedlenie, hałas, zła wentylacja, niewłaściwe oświetlenie, brak sprzętu, który jest niezbędny do wykonywania Obowiązków, potrafią skutecznie zniechęcić pracowników do efektywnej pracy.