GwiazdyKobiece głosy o antykoncepcji

Kobiece głosy o antykoncepcji

Kobiece głosy o antykoncepcji
Źródło zdjęć: © materiały promocyjne
03.12.2009 12:10, aktualizacja: 23.06.2010 12:50

Albumy fotograficzne - ostatnio najmodniejszy gadżet. Ich popularność wzrasta w grudniu, bo to świetny pomysł na prezent. Leżący na niskim stoliku przed kanapą zachęca do przejrzenia. Mnie udało się trafić na taki z bonusem: w „Twoje Życie. Twój Głos“ oprócz zdjęć wyraźnie „widać” głos kobiet.

Albumy fotograficzne - ostatnio najmodniejszy gadżet. Ich popularność wzrasta w grudniu, bo to świetny pomysł na prezent. Leżący na niskim stoliku przed kanapą zachęca do przejrzenia. Mnie udało się trafić na taki z bonusem: w „Twoje Życie. Twój Głos“ oprócz zdjęć wyraźnie „widać” głos kobiet.

Duży biały kwadrat z prostymi literami na obwolucie. Eleganckie połączenie czerni, szarości i czerwonych kropek. Pomiędzy hasłami „Twoje Życie”, a „Twój Głos“ widnieje lista nazwisk. Kobiety znane z pierwszych stron gazet, z ekranu telewizyjnego, ale też te, których nazwiska widnieją na okładkach opasłych tomów naukowych opracowań. Jest śpiewaczka, himalaistka, są panie profesor. Feministki i kobiety o tradycyjnych poglądach. Wszystkie mówią o unikatowym egzemplarzu: kobiecie w nich, kobiecie, którą są. I nie ma dwóch takich samych wypowiedzi, choć często – w prywatnej rozmowie lub publicznej debacie – te panie zgodziłyby się ze sobą. Są też w albumie i takie, które prawdopodobnie dyskretnie spasowałyby w dyskusji o pewnych sprawach.

Na kartkach tej dekoracyjnej ksiązki słychać rozmaite glosy. Mówią o pierwszym wyborze, wspomnieniach z dzieciństwa, doświadczeniu kobiecości. O sprawach tak ważnych jak śmierć czy miłość. O rodzinie – i co w Polsce wyjątkowe – braku uczuć macierzyńskich. O dzieciach , które są świętem i dzieciach niechcianych. O trudnych miłościach, porażkach w małżeństwie. O seksie. Bez ściemy. A elegancko. Bez szokowania – bo w bezpiecznym zaciszu białego albumu kobietą jest i ta, która wierzy w małżeństwo i ta, która tej instytucji nie znosi. Bo to książka o wyborach życiowych i braku szufladki. O mówieniu pełnym głosem.

Pretekstem, by wydać taką książkę był Światowy Dzień Antykoncepcji 2009 – przypadający na 26 września. Prezent sobie i kobietom zrobiła firma Bayer Schering Pharma, wykorzystując tegoroczne motto Światowego Dnia Antykoncepcji: „Twoje życie. Twój głos. Porozmawiajmy o antykoncepcji”, które otwarcie zachęca do rozmowy na temat odpowiedzialności i świadomego dokonywania wyborów.

Jednym z ważnych wyborów autorek książki jest również to, by – zgodnie z najnowszymi trendami proponowanymi przez pisma lifestylowe na świecie – zdjęcia kobiet, które w „Twoje życie. Twój głos” opowiadają o sobie były naturalne, nie retuszowane, nie poprawiane w fotoshopie. „Fotografowanie tych ważnych postaci społecznego, kulturalnego i politycznego żywiołu jest kolekcjonowaniem niezwykłych chwil – życzyłabym każdemu takiej pracy. A czarno-białe fotografie w zastanym świetle, naturalne i trochę szorstkie, są obrazkiem z codziennego, zwykłego życia“ – mówi Lidia Popiel, autorka zdjęć.

Wraz z nią na okładce ksiązki widnieją jeszcze dwa nazwiska, gdyż owe trzydzieści jeden wyjątkowych kobiet opowiedziało o „…swoich wielkich namiętnościach i małych zauroczeniach, o chwilach szczególnie dramatycznych i wyjątkowo radosnych, o bolesnych porażkach i uskrzydlających sukcesach“ Magdzie Mazur i Paulinie Młynarskiej-Moritz. Obydwie piszą we wstępie – „Trafia do pań długa, szczera i bardzo kobieca rozmowa o doświadczeniach, które mogą być inspiracją dla każdej z nas“.

Miejmy nadzieję, że owa piękna książka nie będzie tylko ozdobą stolika, i że przeczytają ją nie tylko panie. A przy okazji lektury pośmieją się wraz z Kayah, która żartuje, że mężczyzna służy do otwierania słoika. Wzruszą opowieścią Teresy Lipowskiej o jej zmarłym mężu. Rozgrzeszą swoje „błędy” otwartymi wypowiedziami innych kobiet.

Ważna jest również informacja, która opatrzona jest książka: „Światowy Dzień Antykoncepcji obchodzony jest co roku 26 września. Dzięki wsparciu wielu pozarządowych organizacji związanych ze zdrowiem seksualnym i planowaniem rodziny na całym świecie odbywają się kampanie edukacyjne i debaty na temat antykoncepcji. Wizją organizatorów światowego Dnia Antykoncepcji jest Świat, w którym wszystkie dzieci są oczekiwane, kochane i zadbane. Dochód ze sprzedaży książki „Twoje Życie. Twój Głos“, która powstała z inicjatywy i środków Bayer Schering Pharma, zostanie przekazany organizacji, która aktywnie wspiera dzieci i ich opiekunów - Fundacji Dzieci Niczyje.”