GwiazdyŁuk

Łuk

Opowieść o przeznaczeniu.

Łuk
Źródło zdjęć: © WP.PL

21.02.2006 | aktual.: 27.03.2006 17:48

Sędziwy rybak znajduje sześcioletnią dziewczynkę i wychowuje ją na starej łodzi, zacumowanej na pełnym morzu. Mężczyzna uczy ją posługiwać się tradycyjnym koreańskim łukiem, który jest jednocześnie bronią i instrumentem. Odseparowana od świata dziewczynka, pomimo upływających lat, jest ufna i niewinna jak kilkuletnie dziecko. Przyjmuje wszystko, co daje jej rybak, bez lęku poddając się jego trosce. Jest dla niej dziadkiem, ojcem, nauczycielem, opiekunem i obrońcą. Kiedy ona skończy siedemnaście lat, ma zostać również jej mężem. On troszczy się o nią, karmi ją, ubiera, kąpie i skreśla w kalendarzu każdy dzień, który dzieli go od jej siedemnastych urodzin, kiedy ma ją uroczyście poślubić. Jak wielu mężczyzn nie widzi granicy między rolami, jakie może pełnić w życiu kobiety. Wszystko, czego ją nauczy, może obrócić się przeciwko niemu. Jedynym łącznikiem małej łuczniczki ze światem zewnętrznym są wizyty wędkarzy, których rybak przywozi na łódź. Pewnego dnia pojawia się na niej chłopiec, który od początku wzbudza
w dziewczynie sympatię.

Ukłuty zazdrością rybak po raz pierwszy okazuje swojej podopiecznej negatywne emocje i ten jeden raz wystarcza, żeby zacząć ją tracić. Dorastająca dziewczyna nagle czuje się uwięziona na wraku, opieka rybaka staje się jej wstrętna, a on, widząc, że mu się wymyka, pospiesznie skreśla w kalendarzu po kilka dni naraz. Dla niego odejście łuczniczki byłoby utratą sensu życia i zniweczeniem pięknego planu. Czy ta historia ma szanse na szczęśliwe zakończenie? Są scenariusze, które muszą zostać zrealizowane. Jest przeznaczenie, które musi się wypełnić. "Łuk" to kolejne poetyckie dzieło Kim Ki-duka, jednego z najbardziej oryginalnych reżyserów kina azjatyckiego, autora m.in. "Wiosna, lato, jesień, zima. i wiosna", "Pusty dom", "Samarytanka". Zrealizowany z ogromną wyobraźnią "Łuk" zachwyca plastycznymi obrazami, pełnymi emocji scenami i wysmakowaną kolorystyką. Minimalistyczna fabuła i czysta forma powodują, że film odbiera się bardzo bezpośrednio, otwierając się na wizję świata, jaką proponuje reżyser, i jego
głęboką wiarę w sens każdej, nawet najdziwniejszej, relacji między ludźmi.

Agnieszka Bobran

The Bow/Hwal Obyczajowy, Korea Połudiowa/Japonia 2005, 90 min
Reżyseria: Kim Ki-duk
Występują: Yeo-reum Han, Si-jeok Seo, Gook-hwan Jeon

Źródło artykułu:WP Kobieta
Komentarze (0)