Mobbing
Mobbing (z ang. rzucanie się na kogoś lub na coś) to systematyczne, złośliwe dokuczanie ze strony szefa lub współpracowników.
21.03.2006 | aktual.: 28.03.2006 16:25
Mobbing (z ang. rzucanie się na kogoś lub na coś) to systematyczne, złośliwe dokuczanie ze strony szefa lub współpracowników.
Badanie zjawiska ...
Chociaż zjawisko to istniało od momentu zaistnienia środowiska pracy, to szczególnie ostatnio było nagłaśniane w środkach masowego przekazu. Powstało także wiele organizacji, stowarzyszeń i fundacji, które zajmują się badaniem zjawiska lub pomocą ofiarom, których dotyczy. Zostało dostrzeżone i potraktowane poważnie. Kraje Unii Europejskiej stworzyły już ustawodawstwo antymobbingowe, które u nas jest jeszcze w powijakach. Dlatego też należy o tym zjawisku mówić...
Ciche ofiary ...
Walka o sukces w państwach o niezłej sytuacji ekonomicznej, lub walka o utrzymanie posady - na rynkach pracy takich jak np. polski doprowadza do tego, że pracownicy jak ciche ofiary znoszą w pracy sytuacje, które często można by nazwać po prostu szykanowaniem, zastraszaniem lub molestowaniem. Nie znają swych praw, więc nie dochodzą ich. O ich przeżyciach wiedzą jedynie najbliżsi... A mowa tu o czymś więcej niż zwykły konflikt w pracy - pomiędzy pracodawcą i pracownikiem czy wśród pracowników. Mowa tu nie o wymagającym pracodawcy, lecz o takim traktowaniu, które zaprzecza godności człowieka.
Tolerancja ponad tolerancję ...
Przeprowadzone badania na ten temat wskazują, że w wielu firmach pracownicy stają się ofiarami swych współpracowników (przełożonych, podwładnych lub współpracowników). Strach przed utratą pracy sprawia, że tolerują nie tylko podniesiony głos wzburzonego szefa, lecz także bezpośrednie docinki, często wulgarne czy poniżające. Nie wspominając tu o poniżających gestach czy wręcz molestowaniu seksualnym.
Nieefektywna depresja ...
To doprowadza daną osobę do stanu, w którym nie jest ona w stanie wykonywać właściwie pracy. Depresja lub naruszenie stabilności emocjonalnej sprawiają, że nawet specjalista, ceniony dotąd pracownik nie potrafi się odnaleźć w firmie. Dlatego sytuacje takie nie powinny być ukrywane. W dobrze zarządzanej organizacji kierownictwo zna wartość swoich pracowników. Nie wycofuje się więc w przypadku powstania konfliktu. Nagromadzenie serii konfliktów nierozwiązanych może bowiem doprowadzić do niezdrowej sytuacji zakończonej tragedią dla którejś ze stron.