Pierwszy dzień w nowej klasie

Jak pomóc dziecku przetrwać trudne chwile w nowym miejscu?

Pierwszy dzień w nowej klasie

31.08.2005 | aktual.: 31.05.2010 22:37

Nieważne, czy idzie do przedszkola, podstawówki, czy do liceum. Jesteś tak samo przejęta. Zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić, by Twoje dziecko polubiło nowe miejsce. *
*
Debiuty nie muszą być trudne *Przekroczenie nieznanych murów, nowe twarze, nowe wymagania. Te pierwsze dni w szkole lub w przedszkolu wiążą się z dużym stresem. Jak pomóc dziecku przetrwać trudne chwile?
*
Anna Lipowska, wychowawczyni w przedszkolu:
Najlepiej, jeśli 3-latek wcześniej odwiedzi przedszkole, pozna panią, pobawi się w sali. Słowem, oswoi się z nowym miejscem. We wrześniowy poranek rodzice powinni spokojnie i bez pośpiechu przygotować się do wyjścia z dzieckiem.** Błędem, który mamy popełniają najczęściej, jest wylewne pożegnanie przed drzwiami sali.** Im czulsze - tym bardziej maluch potem rozpacza. Dziecku trzeba po prostu powiedzieć ,cześć", dać buzi, zapewnić ,przyjdę po Ciebie", odwrócić się i szybko odejść, nawet jeśli maluch zanosi się głośnym płaczem.

Dorota Witkowska, nauczycielka:Rzadko się zdarza, że 7-latek po pierwszym dniu w szkole płacze, tupie nogami i krzyczy, że więcej tam nie pójdzie. Może do tego dojść po jakimś czasie, kiedy pojawią się pierwsze problemy. Jak się wtedy zachować? Gdy dziecko kategorycznie odmówi pójścia do szkoły, trzeba z nim porozmawiać i poznać przyczynę tak wielkiej niechęci. W razie czego pomóc w lekcjach. Może ono czuje się samotne albo spodziewało się czegoś innego? Warto podpowiedzieć, żeby spróbowało sobie znaleźć szkolnego przyjaciela.

*Zapoznaj się ze statutem *Szkoła ma swój wewnętrzny regulamin ustalony przez dyrekcję, radę rodziców i samorząd uczniowski. W danej placówce mogą zostać wprowadzone mundurki i zakaz używania telefonów komórkowych.
Dyrektor szkoły powinien umożliwić wszystkim uczniom, a także ich rodzicom zapoznanie się z treścią statutu, określającego reguły współżycia całej szkolnej społeczności.
*Powinien on zawierać zasady: *- uczniowskiej dyscypliny i rodzaje kar za jej przekroczenie (niedopuszczalne są kary cielesne i psychiczne znęcanie się nad dziećmi);
- wystawiania ocen z zachowania;
- skreślania z listy uczniów;
- poprawiania stopni.
*A także określać: *- ile w tygodniu można robić klasówek i z jakim wyprzedzeniem należy je zapowiadać oraz ile razy w semestrze uczeń może być nieprzygotowany do lekcji;
- gdzie i do kogo powinien się zwrócić uczeń, kiedy są naruszane jego prawa;
- jaka skala ocen obowiązuje w szkole;
- jakie prawa i obowiązki ma samorząd uczniowski.

*Religia i etyka *Te przedmioty nie są obowiązkowe i brak stopnia z religii nie decyduje o promocji. O tym, że dziecko nie będzie chodziło na religię w szkole, musicie zawiadomić - nawet ustnie. Jeśli takich uczniów będzie w szkole więcej niż 7, dyrektor powinien zorganizować zajęcia z etyki.

*Gdy zmieniasz dziecku szkołę... *Bo nie podoba Ci się panująca w niej atmosfera:
- nie działaj pochopnie, zbierz dokładne informacje o tej szkole, do której chcesz przenieść dziecko. Tam też mogą spotkać Was problemy;
- pamiętaj, dyrektor nowej szkoły może odmówić przyjęcia ucznia powyżej 16. roku życia, jeśli szkoła jest przepełniona;
- napisz prośbę o przeniesienie z uzasadnieniem i podaniem mocnych argumentów. Jeśli się przeprowadziliście, a uczeń chodzi do podstawówki, dyrektor powinien przyjąć dziecko nawet w połowie roku.

Jak ocenić zdolności dziecka *_Każdy 6-latek, który kończy zerówkę, trafia do szkoły z tzw. kartą sześciolatka, czyli bilansem swoich umiejętności_ - radzi *psycholog Ewa Klepacka Gryz. Jeśli psycholog mówi, że dziecko nie jest gotowe do podjęcia nauki? * _Lepiej, żeby jeszcze jej nie zaczynało. Rodzice powinni wziąć pod uwagę opinię fachowca. _ *A jeśli nie zechcą? *_Ryzykują, bo malec może sobie nie poradzi. Przez wiele lat trzeba będzie nadrabiać zaległości._
*
Bywa i odwrotnie - dopiero w szkole dowiadujemy się, że nasze dziecko jest bardzo zdolne. *_Tak. Na tle innych uczniów łatwiej zauważyć talenty dziecka. Ale bywa i tak, że zdolny przedszkolak w szkole niespodziewanie ma same kłopoty._
*
Jak mu wtedy pomóc? **W specjalistycznej poradni ocenią, co jest źródłem problemu. Bezpłatne zajęcia dla dzieci i rodziców prowadzi np. Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Uniwersytet dla Rodziców, Warszawa, ul. Raszyńska 8-10, tel. 822-71-68, 822-24-46.

Komentarze (0)