Blisko ludziPisz bloga, będziesz na topie

Pisz bloga, będziesz na topie

Pisz bloga, będziesz na topie
Źródło zdjęć: © sxc.hu
01.03.2011 14:45, aktualizacja: 02.03.2011 13:31

Przemyślane CV i oryginalny list motywacyjny – wydawałoby się, że starannie przygotowane dokumenty aplikacyjne otwierają furtkę do zdobycia wymarzonej posady. Kandydatów o podobnych kwalifikacjach jest jednak wielu, jak więc wyróżnić się w gąszczu ofert i zaprezentować pracodawcy więcej swoich atutów? Łowcy głów radzą – prowadź bloga i pokaż się innym!

Przemyślane CV i oryginalny list motywacyjny – wydawałoby się, że starannie przygotowane dokumenty aplikacyjne otwierają furtkę do zdobycia wymarzonej posady. Kandydatów o podobnych kwalifikacjach jest jednak wielu, jak więc wyróżnić się w gąszczu ofert i zaprezentować pracodawcy więcej swoich atutów? Łowcy głów radzą – prowadź bloga i pokaż się innym!

Jak podaje Internet Standard w badaniu, przeprowadzonym na zlecenie Polach, aż 67% prowadzących blogi przedstawicieli kadry kierowniczej z różnych firm w USA przyznaje, że pisze w nich również o swoich prywatnych sprawach. Rebecca Foreman z firmy Polachi podkreśla, że blogi są świetnym sposobem na pokazanie zarówno swojej zawodowej wartości, jak i ciekawych zainteresowań. Dzięki prowadzeniu bloga niemal 30% dyrektorów otrzymało ofertę pracy.

Blog (z ang. web log – dziennik sieciowy), jest rodzajem pamiętnika, dzięki któremu autor może dzielić się swoją wiedzą i zainteresowaniami ze wszystkimi, którzy odwiedzą jego stronę. Przeglądając bloga head hunterzy mogą więc dowiedzieć się o kandydacie o wiele więcej, niż jest zawarte w aplikacji. Wszystkie pozamerytoryczne informacje, takie jak twórczość czy pasja, są czasem właśnie tym elementem, który przesądzi o wyborze danej osoby. Bloger, na łamach swojej strony, odsłania również część swojej osobowości, a tego potencjalny pracodawca nie oceni w pełni w czasie kilkunastu minut rozmowy kwalifikacyjnej. Blogowanie niewątpliwie jest modne, działalność ta motywowana jest jednak nie tylko chęcią zaprezentowania światu swoich poglądów i przemyśleń. Obecny bloger to człowiek pracujący, wykształcony, aktywnie kreujący swój wizerunek. A przede wszystkim, świadomy korzyści wynikających z tego typu aktywności.

Blogi tworzą również przedsiębiorstwa i organizacje, są efektywnym narzędziem wykorzystywanym do komunikacji z klientami i kreowania wizerunku. W badaniu przeprowadzonym przez Gemius dla MEC, jak podaje Internet Standard, aż 45% czytelników blogów uważa reklamy umieszczane w tych miejscach za wiarygodne. Dla porównania, reklama display, czyli m.in. powszechnie znane bannery na stronach internetowych, drażni aż 82% badanych. Dobrze prowadzony blog może z powodzeniem zastąpić stronę z aktualnościami firmy, a dzięki bardziej bezpośredniej formie niż typowa strona internetowa pozwala nawiązać bliższe relacje z klientami.

Aby blog rzeczywiście działał na korzyść autora, musi być prowadzony w sposób niezwykle staranny. Na co szczególnie należy zwrócić uwagę?

Profesjonalizm: Jeżeli jesteś pewien, że chcesz zaprezentować innym swoją działalność czy wiedzę, dbaj o jakość zamieszczanych na blogu informacji. Dzięki temu stajesz się ekspertem w danej dziecinie, z czasem również bardziej rozpoznawalnym. Solidne podstawy merytoryczne połączone z praktyczną wiedzą i doświadczeniem pomogą zbudować zaufanie Twoich czytelników.

Aktualizowanie:Jeśli chcesz być postrzegany jako osoba zorientowana i kompetentna w danej dziecinie, pamiętaj aby zamieszczane informacje były aktualne. Naucz swoich czytelników systematycznego zaglądania na Twojego bloga. Strony często aktualizowane są lepiej pozycjonowane i generują większą ilość odwiedzin. Jeżeli chcesz utrzymać odwiedzających, dawaj im powody do pozostania przy Tobie.

Komunikacja:Blog jest doskonałym narzędziem do budowania kontaktu z ludźmi działającymi w sieci. Stwarzaj okazje do wyrażania poglądów, reaguj na informacje zwrotne na temat bloga, udoskonalaj go. Umiejętne komunikowanie się z internautami odwiedzającymi Twoją stronę, pozwoli zyskać zaufanie czytelników i zbudować wizerunek

Uwaga na błędy!:Zasada ta wydaje się oczywista, jednak okazuje się, że w obliczu nawału obowiązków i braku czasu często zapominana. Nie ulega wątpliwości, że nawet najlepiej napisany tekst straci na wartości, jeżeli będzie pełen błędów. Kolokwializmy oraz wyrażenia nacechowane emocjonalnie są bardzo ryzykowne. Absolutnie zabronione jest używanie wulgaryzmów, wyśmiewanie lub obrażanie – pokazując swój gniew lub frustrację ryzykujemy utratę czytelników naszego bloga.

Liczba blogerów w Polsce stale rośnie, przez ostatnie lata zmienił się wizerunek tego typu działalności. Oprócz blogów opisujących myśli czy przekonania autora, dużą popularnością cieszą się blogi hobbystyczne, polityczne oraz eksperckie. Ich znaczenie doceniają zarówno duże organizacje jak i pojedynczy pracownicy. Nie sposób pominąć również realnych korzyści finansowych, jakie mogą wiązać się z blogowaniem. Eksperci przewidują, że nakłady przeznaczane na reklamę na stronach blogów będą coraz większe. Wielu blogerów zwyczajnie jednak czerpie przyjemność z tego typu aktywności – w blogowaniu można odnaleźć swoją pasję.

(dja/sr)