Projekt must have, czyli polski design dla każdego

Projekt must have, czyli polski design dla każdego

Projekt must have, czyli polski design dla każdego
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
28.03.2018 17:01

Czym żyje polski design? Czy jest dostępny dla wszystkich i co go wyróżnia? Podczas Łódź Design Festival 2018 jak co roku zaprezentowana zostanie wystawa produktów, które zostały wyróżnione w plebiscycie must have. Jeszcze tylko do 28 lutego można wysyłać zgłoszenia do konkursu!

Must have – czy musisz to mieć?

must have to cykliczny projekt realizowany w ramach Łódź Design Festival, na który składają się plebiscyt oraz wystawa. W ramach plebiscytu Rada Ekspertów spośród nadesłanych przez projektantów i producentów zgłoszeń dokonuje subiektywnego wskazania najciekawszych, najlepiej zaprojektowanych, zgodnych z aktualnymi trendami i przede wszystkim – wdrożonych i dostępnych polskich projektów. Członkowie jury mogą także proponować wskazane przez siebie kandydatury. Co roku spośród zgłoszeń wybieranych jest 60-70 laureatów. Nagrodzone projekty tworzą wystawę, która prezentowana jest podczas Festiwalu. Za każdym razem wystawa staje się próbą opisania najlepszych tendencji w polskim designie i uchwycenia jego charakteru. Aranżacje ekspozycji powstają we współpracy z najlepszymi biurami projektowymi, takimi jak Pracownia Łosiak Siwiak, Oshi czy 2x3Studio.

Plebiscyt must have, nazywany dziś „polskim Red Dotem”, jest jednym z najważniejszych konkursów wzorniczych w kraju. To wyróżnienie potwierdzające estetykę i jakość, a jednocześnie jasny sygnał dla odbiorców dotyczący wartości produktu. Udział w konkursie oraz używanie tytułu jest bezpłatne, a wyróżnione firmy oraz projektanci mogą posługiwać się nim zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Do tej pory odbyło się 7 edycji must have, w czasie których wyróżniono ponad 500 najlepszych projektów – zarówno młodych, początkujących projektantów, jak i uznanych, rozpoznawalnych firm. Wśród nagrodzonych obiektów znalazły się m.in. meble, ceramika, kieliszki, tkaniny, ilustracje, książki, narzędzia ogrodowe, hamak, grzejnik, kosmetyki czy listwa podłogowa.

Jedynie zeszłoroczna edycja plebiscytu to aż 350 zgłoszonych projektów, w tym 190 zgłoszonych bezpośrednio przez projektantów lub producentów, a 160 nominowanych przez przedstawicieli Rady Ekspertów. W 2017 roku wyróżniono łącznie 75 obiektów.

Obraz
© Materiały prasowe

Jak wybrać najlepszy projekt?

Przy ocenie zgłoszeń jury kieruje się konkretnymi kryteriami: funkcjonalnością, ergonomią, estetyką, wytrzymałością, jakością oraz stosunkiem jakości do ceny. W tym roku Radę Ekspertów tworzą: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Agnieszka Gruszczyńska-Hyc, Ewa Mierzejewska, Ewa Solarz, Anna Grużewska, Dominika Olszyna, Michał Mazur oraz Michał Piernikowski.

- W tym roku w zasiadam w Radzie Ekspertów konkursu must have po raz pierwszy. Nie tylko bardzo mnie to cieszy, ale czuję się tym faktem autentycznie zaszczycona. Śledzę wyniki konkursu od jego pierwszej edycji. Zawsze uważałam, że to doskonały sposób, aby dowiedzieć się, co interesującego pojawia się na polskim rynku. Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że konkurs powszechnie uznawany jest za prestiżowy, a logo must have stało się znakiem wysokiej jakości produktu. Dlatego uważam, że na członkach Rady Ekspertów zawsze ciąży duża odpowiedzialność. W tym roku na pewno nie będzie łatwiej, bo oferta polskich firm i projektantów jest coraz bogatsza, a konsumenci mają coraz wyższe wymagania – mówi Ewa Mierzejewska, członkini tegorocznej edycji must have, autorka bloga ewaiwnetrze.pl.

Obraz
© Materiały prasowe

Statuetka i co dalej?

Porcelanowe statuetki wręczane są laureatom podczas uroczystej gali w pierwszy, najważniejszy weekend Festiwalu. Zaprojektował je Bartek Mejor, a od lat produkuje je Porcelana Kristoff. Do tej pory wystawy nagrodzonych obiektów były prezentowane m.in. w Mediolanie, Berlinie, Hongkongu, podczas Warmia Mazury Design Week oraz we wrocławskim Domarze. Wyróżnione projekty towarzyszą Festiwalowi przez cały rok. Są przedstawiane w publikacjach, w festiwalowych mediach społecznościowych oraz mediach branżowych.

Zgłoszenia do plebiscytu must have można przesyłać do 28.02.2018 r.

Formularz zgłoszeniowy oraz więcej informacji na stronie: http://musthave.lodzdesign.com/

O Festiwalu

Łódź Design Festival to – wg analiz (badanie: „Diagnoza stanu designu” przeprowadzone na zlecenie PARP w 2015 r. i „Zaprojektowane w Polsce. Analiza potencjału ekonomicznego polskiego rynku wzornictwa” zrealizowane przez Biuro Badań Społecznych Question Mark w 2017 r.) – najbardziej prestiżowe i najczęściej odwiedzane wydarzenie związane ze wzornictwem w Polsce. Obecnie to także najważniejsza impreza dotycząca projektowania w Europie Środkowo-Wschodniej.

Łódź Design Festival powstał w 2007 roku jako przegląd osiągnięć polskiego wzornictwa. Od początku prezentuje design w różnych jego odsłonach – od wzornictwa przemysłowego, poprzez projektowanie graficzne, architekturę i rzemiosło, aż po kreowanie usług i interakcji. Dziś skupia się na stawianiu pytań, interpretacji zjawisk i krytycznej dyskusji. Jest miejscem spotkań i poszukiwania inspiracji. Prezentuje innowacje i projekty mające istotny wpływ na nasze otoczenie. Do tej pory wzięło w nim udział ponad 400 000 osób z całego świata. Festiwal realizowany jest dzięki wieloletniemu wsparciu Urzędu Miasta Łodzi oraz Mecenasa Festiwalu – Ceramiki Paradyż (www.lodzdesign.com).

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także