Vespa - skuter legenda
Skuter legenda. Zaprojektowany w 1946 roku przez inżyniera Corradino D’Ascanio miał być tanim pojazdem dla masowego odbiorcy.
16.04.2009 | aktual.: 26.06.2010 15:46
Skuter legenda. Zaprojektowany w 1946 roku przez inżyniera Corradino D’Ascanio miał być tanim pojazdem dla masowego odbiorcy. Uzupełniając niszę w tego rodzaju środkach transportu, powstałą po II wojnie światowej, doskonale wpisywał się w potrzeby ówczesnych Włochów.
Jego nazwa znacząca tyle co „osa” nawiązywała do charakterystycznego kształtu pojazdu z wąską talią i szerokim odwłokiem. Posiadał prosty w obsłudze dwusuwowy silnik o pojemności 98 cm, zapasowe koło oraz skrzynię biegów obsługiwaną przez przekręcenie lewej manetki. Jego twórca, inżynier aeronautyki, marzący o własnym modelu śmigłowca, sam mówił – nie lubię rowerów z powodu trudnych do wymiany opon i brudnego łańcucha. Debiut Vespy odbył się w prestiżowym rzymskim klubie golfowym stając się spektakularnym wydarzeniem. Od tej pory typowy styl retro i opływowe kształty skutera stały się znakiem rozpoznawczym marki Piaggio stwarzając niepowtarzalny design. Po filmowej kreacji w Rzymskich wakacjach z Andrey Hepburn i Gregory Peckiem Vespa wkroczyła na ścieżkę zawrotnej kariery.
Najwięcej współczesnych modeli bazuje właśnie na tych pierwszych produkowanych w latach 60 czy 70 egzemplarzach, będąc przejawem typowej tendencji gdzie świat techniki romansuje ze światem mody.
Jeżdżąc po mieście Vespą nie tylko nie będziesz musiała obawiać się stania w długich korkach i miejskim smogu. Ten skuter wyróżni cię na drodze. Produkowane przez Piaggio jednoślady przez ostatnie 30 lat były najlepiej sprzedającymi się pojazdami tej klasy w Europie. Produkowane na licencji w Anglii, Hiszpanii, Niemczech, Francji śmiało podbijały kolejne rynki zbytu.
To jeden z nielicznych skuterów, który doczekał się wersji drewnianej autorstwa Portugalczyka Carlosa Alberto. Nazwany na cześć córki Alberto Danielą miał swą premierę w 2008 r. szokując pomysłowością samego prezydenta Vespa Club Freamunde.
Dla rosnącej popularności skuterów nie bez znaczenia pozostaje globalne ocieplenie. Zdaniem wielu klimatologów w niezbyt odległej przyszłości będziemy mieć klimat zbliżony do północnych Włoch. A gdy jest ciepło to jeden z najwygodniejszych i najbardziej ekonomicznych środków transportu. O ile do niedawna skuterami poruszali się głównie dostawcy pizzy, dziś coraz częściej jeżdżą nimi pracownicy wielkich korporacji , w tym kobiety. Można prowadzić go w sukience, co nie pozostaje bez znaczenia. Powstały jako alternatywa dla motocykli, które niestety trzeba dosiadać jak konia posiada atuty o które trudno w przypadku ciężkich jednośladów.
Jazda pojazdem gdzie pasażer tkwi wysoko nad gorącym, brudnym silnikiem nie musi być komfortowa. Tutaj silnik ukryty jest wraz ze zbiornikiem paliwa pod wygodna kanapą, na której można siedzieć z gracją nie pozostawiając w szafie wyjściowej garsonki czy ulubionych szpilek. Jako pasażer można swobodnie ulokować się bokiem. Jednym słowem trudno wyobrazić sobie bardziej kobiecy rodzaj jednośladu.
Vespa to od lat synonim włoskiego designu, klasyki w najlepszym wydaniu w połączeniu z mnóstwem oldschoolowego klimatu. Wspaniałe rozwiązanie dla kobiet ceniących ekologiczne nowinki. Najnowsza wersja Vespy to silnik nowej generacji, gdzie przejście z dwu na czterotakt pozwoliło zmniejszyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Model, w którym konstruktorzy osiągnęli optymalny stosunek mocy do masy zostawiając w tyle inne czterosuwy. Gdy jest się potomkiem klasycznej linii skuterów, nie łatwo łączyć tradycję z nowoczesnością. Na szczęście Vespie udaje się to nieprzerwanie od lat.
To skutery, które łączą w sobie wszystkie doceniane na całym świecie cechy: ekologiczny napęd, elegancję, pasję i indywidualizm.
Wiele akcesoriów zwłaszcza w najnowszych modelach to typowo kobiece gadżety podnoszące znacząco komfort jazdy. Przednia szyba montowana w wielu typach Vespy chroni skutecznie przed kaprysami pogody, w tym przed wiatrem. Jeżdżąc takim skuterem nie musimy obawiać się o nasz makijaż. W przednim schowku można schować i mieć zawsze pod ręką drobne przedmioty. Haczyk na torbę umieszczony przy kanapie pozwala na bezpieczne przewiezienie plecaka czy torby z zakupami na podeście. W dużym schowku pod kanapą możemy umieścić kask integralny. Tylny kufer to elegancki i pojemny schowek nawiązujący formą i kolorem do stylistyki pojazdu.
Kolorystyka śmiało zachwyci najbardziej wybredne z nas, jak chociażby typowa dla modelu GTV kombinacja metalicznego odcienia blue karoserii współgrająca z pustynnym piaskiem kanapy.
Każdy powód jest dobry by jeździć Vespą , to nie tylko parametry techniczne, czy wygoda to przede wszystkim wspomnienie uroku lat 60, niesamowitego stulecia, kiedy to Vespa stała się ponadczasowym symbolem wolności jednostki.
Na pewno wielu z nas miało przyjemność grania w GTA: Vice City. To właśnie w tej grze mamy do czynienia z bardzo ciekawymi skuterami przypominającymi te z lat 70-tych. Bez wątpienia widok kobiety kierującej tak futurystycznym pojazdem musi być oszałamiający. Niebawem Vespa będzie mogła zaistnieć w kolejnych filmowych kreacjach: Słodkim życiu Felliniego czy American Graffiti Lucasa stając się prawdziwą gwiazdą i podbijając serca kolejnych użytkowników.
Vepa doczekała się „limitowanych” egzemplarzy jak chociażby tego ozdobionego przez samego Salvadora Dali, którym przejechano trasę z Madrytu do Aten. Zresztą Vespa zwiedzała świat wszerz i wzdłuż. Włoski student Giancarlo Tironi dotarł Vespą na biegun północny, Australijczyk Geoff Dean okrążył nią kulę ziemską. Szwajcar Giuseppe Morandi przejechał Vespą po pustynnych terenach 6 tys km. Kilkoma modelami dysponowało francuskie wojsko gdzie wykorzystywano je przez spadochroniarzy. Również słynny Paryż-Dakar nie mógł obejść się bez Vespy.
Myśląc o Vespie warto przytoczyć głośny slogan reklamowy marki Piaggio: „Być może twój drugi samochód nie musi być samochodem”.