FitnessDieta DASH najbardziej korzystna dla zdrowia

Dieta DASH najbardziej korzystna dla zdrowia

Dieta DASH najbardziej korzystna dla zdrowia
Źródło zdjęć: © 123RF

07.01.2015 13:47, aktual.: 08.01.2015 15:57

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dietę DASH po raz piąty uznano za najbardziej korzystną dla zdrowia w rankingu pisma "U.S. News & World Report". Oceniono 35 diet. Najlepsza w odchudzaniu okazała się tzw. dieta Weight Watchers (Strażników wagi).

Dietę DASH po raz piąty uznano za najbardziej korzystną dla zdrowia. W rankingu pisma "U.S. News & World Report" oceniono 35 metod odżywiania.

Dieta DASH nie jest przeznaczona dla osób, które chcą się odchudzić. Początkowo opracowano ją jedynie dla pacjentów z nadciśnieniem tętniczym, u których możliwe jest obniżenie ciśnienia krwi bez użycia leków. Potem okazało się, że ma wiele innych zalet zdrowotnych.

Obniża również poziom cholesterolu i glukozy we krwi, dzięki czemu chroni przed chorobami sercowo-naczyniowymi oraz cukrzycą. Przy okazji pomaga również utrzymać odpowiednią masę ciała i chroni przed otyłością brzuszną.

Dieta ta polega głównie na spożywaniu jak największej ilości orzechów, warzyw i owoców, jak również produktów pełnoziarnistych oraz chudego mleka i jego przetworów. Powinny być one spożywane kilka razy dziennie.

Zalecane są także obfitujące w kwasy omega-3 ryby. Jednocześnie należy ograniczyć konsumpcję soli i alkoholu oraz zrezygnować z palenia tytoniu.
Odradza się spożywanie produktów wysoce przetworzonych, głównie z powodu dużej zawartości soli. Warto je przynajmniej ograniczyć.

Dietę DASH uznano za lepszą dla zdrowia aniżeli dietę śródziemnomorską, którą umieszczono w rankingu na trzecim miejscu wraz z metodą Weight Watchers i Mayo Clinic.

Na drugim miejscu znalazła się dieta Therapeutic Lifestyle Changes, czyli terapeutyczna zmiana stylu życia, przeznacza głównie dla osób ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Łączona jest ona z aktywnością fizyczną.

Dietę Therapeutic Lifestyle Changes, DASH oraz tzw. dietę Ornisha szczególnie obfitującą w warzywa, owoce i produkty zbożowe, uznano za najlepsze sposoby odżywiania chroniące przed chorobami sercowo-naczyniowymi.

Miano najgorszej przyznano diecie Dukana oraz paleo, której głównym składnikiem pokarmowym jest mięso.

Z kolei najskuteczniejsze w walce ze zbędnymi kilogramami okazały się diety: Weight Watchers (Strażników wagi), HMR (Healthy Management Resources, czyli zarządzanie zdrowiem) oraz metodę Jenny Craig.

HMR polega na zmianie odżywiania i stylu życia, co pomaga zarówno w odchudzaniu, jak i zachowaniu zdrowia.
Dieta Jenny Craig polega na spożywaniu gotowych, dokładnie obliczonych pod względem kalorycznym i odżywczym dla danej osoby posiłków, przysyłanych z firmy Jenny Craig i odgrzewanych w mikrofalówce.

(PAP), zbw/ mki/

POLECAMY:

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (13)
Zobacz także