ycipk-2kz94s

Oleje roślinne - który wybrać? Olej rzepakowy czy słonecznikowy?

Oleje roślinne bardzo często wykorzystywane są w kuchni do smażenia i przygotowywania różnych potraw. Otrzymuje się je z tłuszczów roślinnych pozyskiwanych z nasion lub owoców roślin oleistych. Jakie rodzaje olejów roślinnych najczęściej wykorzystuje się w gotowaniu? Jakie wartości odżywcze mają poszczególne rodzaje olejów? Jaki olej roślinny wybrać?
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Oleje roślinne są bogatym źródłem tłuszczów nienasyconych.
Oleje roślinne są bogatym źródłem tłuszczów nienasyconych. (Shutterstock.com)
ycipk-2kz94s

Oleje roślinne - podstawowe informacje

W najszerszym rozumieniu olej roślinny to wszystkie substancje, które mają oleistą konsystencję. W znaczeniu węższym olejem roślinnym nazywamy ciekły tłuszcz pochodzenia roślinnego, który w temperaturze regionu, z którego pochodzi pozostaje płynny.

W skład olejów roślinnych wchodzą głównie triacyloglicerole oraz inne związki, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Oleje roślinne pozyskuje się z różnych części roślin. Zazwyczaj są to nasiona, owoce, pestki, jądra nasienne oraz kiełki roślinne.

ycipk-2kz94s

Oleje roślinne najczęściej są produktami przeznaczonymi do konsumpcji, jednak niektóre z nich wykorzystywane są w kosmetyce, lecznictwie oraz w produkcji materiałów lakierniczych, malarskich czy impregnacyjnych.

Aby oleje roślinne wykazywały właściwości prozdrowotne, powinny być tłoczone na zimno. W wyniku obróbki termicznej tracą one większość wartościowych składników.

Oleje roślinne są produkowane z tendencją zwyżkową na całym świecie. Roślinami, z których najczęściej produkuje się oleje roślinne są: rzepak, soja i owoce palmowca.

Wśród olejów roślinnych wyróżniamy m.in.: olej arganowy, olej z awokado, olej z nasion bawełny, olej z czarnuszki, olej z pestek dyni, olej z nasion herbaty, olej z krokosza barwierskiego, olej kukurydziany, olej lniany, olej z nasion maku, olej migdałowy, olej z pestek moreli, olej oliwkowy (oliwa), olej z orzechów ziemnych, olej z orzechów laskowych, olej z orzecha włoskiego, olej z nasion pomidorów, olej z kiełków pszenicy, olej rokitnikowy, olej rycynowy, olej z otrębów ryżowych, olej rzepakowy, olej sezamowy, olej słonecznikowy, olej sojowy, olej z nasion wiesiołka, olej z pestek winogron, olej kokosowy i olej palmowy.

ycipk-2kz94s

Olej roślinny rzepakowy

Olej roślinny rzepakowy produkowany jest z rzepaku. W Polsce jak i w całej Europie olej roślinny rzepakowy jest najczęściej produkowanym olejem. W 100 gramach oleju rzepakowego zawiera się ok. 880 kcal.

Wartość energetyczna oleju rzepakowego w całości pochodzi z tłuszczów. Olej roślinny rzepakowy wyróżnia się bogactwem wartości odżywczych. Wśród innych tłuszczów roślinnych zawiera największą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych. W składzie oleju znajdują się kwas linolowy, kwas linolenowy oraz kwas oleinowy.

Stosunek pomiędzy kwasami omega-6, a omega-3 wynosi 2:1, co oznacza, że pozwala zachować idealne proporcje między kwasami tłuszczowymi w organizmie. Olej roślinny rzepakowy jest także źródłem witamin, a w tym witaminy E i K oraz beta-karotenu.

ycipk-2kz94s

W oleju roślinnym rzepakowym występują także sterole roślinne, które wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu LDL.

Olej roślinny słonecznikowy

Olej roślinny słonecznikowy jest produkowany z nasion słonecznika. Uznawany jest za produkt uniwersalny, który można stosować do smażenia i pieczenia, ale także spożywać na zimno. Podobnie jak w oleju rzepakowym, w 100 g oleju roślinnego słonecznikowego znajduje się ok. 880 kcal.

Olej roślinny słonecznikowy również jest bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Jednak od oleju rzepakowego różni go to, że stosunek kwasów omega-6 do kwasów omega-3 niekorzystnie wpływa na proporcje kwasów tłuszczowych w organizmie człowieka. W oleju roślinnym słonecznikowym znacznie przeważają kwasy omega-6 i stanowią prawie 60 proc. składu. Kwasów omega-3 jest niemal 10 razy mniej.

ycipk-2kz94s

Zaletą oleju słonecznikowego jest wysokie stężenie związków bioaktywnych. Należy jednak pamiętać, by stosować go z umiarem. Jadłospis warto zatem urozmaicać i częściej stosować olej rzepakowy czy przygotowywać ryby takie jak dorsz czy łosoś.

Polub WP Kobieta
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-2kz94s

ycipk-2kz94s
ycipk-2kz94s