Edukacja muzyczna rozwija umysł

Edukacja muzyczna rozwija umysł
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

18.04.2010 10:34, aktual.: 19.04.2010 07:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Długo by można wymieniać korzyści, jakie niesie gra na instrumentach, poczynając od rozwijania słuchu muzycznego, a na lepszych wynikach w nauce kończąc. Pod warunkiem jednak, że nauka gry wynika z autentycznych zainteresowań i zdolności dziecka, a nie jedynie ambicji rodziców.

Długo by można wymieniać korzyści, jakie niesie gra na instrumentach, poczynając od rozwijania słuchu muzycznego, a na lepszych wynikach w nauce kończąc. Pod warunkiem jednak, że nauka gry wynika z autentycznych zainteresowań i zdolności dziecka, a nie jedynie ambicji rodziców. Na całym świecie prowadzone są liczne badania naukowe, które mają określić zjawiska zachodzące w mózgu człowieka pod wpływem nauki muzyki. Dzieci uczące się śpiewu i gry na instrumencie wykazują o 1/3 lepiej wykształcone zdolności abstrakcyjnego myślenia od niemuzykalnych rówieśników - wykazały to badania prowadzone w USA w latach 70.

Wnioski do jakich doszli Amerykanie potwierdziły polskie badania z lat 1967-1972 pod kierownictwem prof. Manturzewskiej. Pokazały one, że młodzież szkół muzycznych w porównaniu ze swymi rówieśnikami z innych szkół ma lepiej rozwinięte zdolności abstrakcyjnego i logicznego myślenia, ogólnie lepszą sprawność intelektualną oraz większą wytrwałość i zdolność skupienia się na wykonywanym zadaniu. Natomiast efekty wieloletnich badań opublikowane w 2000 r. w magazynie „Time” potwierdziły wpływ edukacji muzycznej na rozwijanie zdolności językowych. Poza tym nauka gry na instrumentach wpaja systematyczność i zdyscyplinowanie. Dzięki występom przed publicznością, dzieci uczą się walczyć z tremą. A to może mieć pozytywny wpływ na późniejsze życie zawodowe. Udowodniono także, że słuchanie muzyki pomaga pacjentom w szybszym powrocie do zdrowia i zmniejsza ból. No a przede wszystkim muzyka relaksuje i niesie przyjemność.

Lekcje gry

Już trzyletnie dzieci zaczynają przejawiać zainteresowanie muzyką. Nie gra jeszcze na instrumentach, ale może już bawić się przy muzyce - tańczyć, klaskać rączkami, czy skakać. Nawet bardzo małe dzieci, uczestnicząc w zajęciach rytmiki, uwrażliwiają się na muzykę. Maluch w wieku 4-5 lat może już mieć swoje ulubione piosenki i jest w stanie już dłużej się skupić na wykonywanej czynności. To pierwszy moment, kiedy dziecko można zapisać na zajęcia muzyczne. W początkowym okresie zajęcia polegają głównie na zabawie, oswajaniu się z instrumentem. Natomiast od szóstego roku życia dziecko jest już w stanie systematycznie uczyć się gry na instrumencie. To czas, kiedy można zapisać je na regularne lekcje gry czy śpiewu.

Nauczyć się gry na instrumencie można zawsze w każdym wieku, jednak pod warunkiem, że nie lekcje nie będą dla nas męką. Dlatego niech dziecko samo wybierze swój ulubiony instrument. Pamiętajmy także, że nie wszystkie dzieci mają słuch muzyczny i nie wszystkim gra będzie sprawiała przyjemność.

Słuchanie muzyki

O ile nie każde dziecko ma talent do gry na instrumentach, to każde dziecko może nauczyć się czerpać przyjemność ze słuchania muzyki. Kontakt z nią pobudza koncentrację, pamięć, uczy logicznego myślenia i mowy. W przedszkolu wprowadza się edukację muzyczną. Rodzice mają jednak też wiele do zrobienia. Można kupić dziecku prosty w obsłudze sprzęt grający i płyty dostosowane do wieku. Można też z maluchem chodzić na koncerty, szczególnie te skierowane do dzieci. Może się też okazać, że dziecko ma dobre wyczucie rytmu, wtedy warto zapisać je na taniec czy inne zajęcia muzyczno- ruchowe. Rozwój przez zabawę jest najskuteczniejszy. Ważne jest też pokazanie dzieciom przyjemności, jaką czerpać można ze słuchania i tworzenia muzyki.

śpiewedukacjamuzyka
Komentarze (2)