Edukacja muzyczna rozwija umysł

Długo by można wymieniać korzyści, jakie niesie gra na instrumentach, poczynając od rozwijania słuchu muzycznego, a na lepszych wynikach w nauce kończąc. Pod warunkiem jednak, że nauka gry wynika z autentycznych zainteresowań i zdolności dziecka, a nie jedynie ambicji rodziców.

Edukacja muzyczna rozwija umysł
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

18.04.2010 | aktual.: 19.04.2010 07:33

Długo by można wymieniać korzyści, jakie niesie gra na instrumentach, poczynając od rozwijania słuchu muzycznego, a na lepszych wynikach w nauce kończąc. Pod warunkiem jednak, że nauka gry wynika z autentycznych zainteresowań i zdolności dziecka, a nie jedynie ambicji rodziców. Na całym świecie prowadzone są liczne badania naukowe, które mają określić zjawiska zachodzące w mózgu człowieka pod wpływem nauki muzyki. Dzieci uczące się śpiewu i gry na instrumencie wykazują o 1/3 lepiej wykształcone zdolności abstrakcyjnego myślenia od niemuzykalnych rówieśników - wykazały to badania prowadzone w USA w latach 70.

Wnioski do jakich doszli Amerykanie potwierdziły polskie badania z lat 1967-1972 pod kierownictwem prof. Manturzewskiej. Pokazały one, że młodzież szkół muzycznych w porównaniu ze swymi rówieśnikami z innych szkół ma lepiej rozwinięte zdolności abstrakcyjnego i logicznego myślenia, ogólnie lepszą sprawność intelektualną oraz większą wytrwałość i zdolność skupienia się na wykonywanym zadaniu. Natomiast efekty wieloletnich badań opublikowane w 2000 r. w magazynie „Time” potwierdziły wpływ edukacji muzycznej na rozwijanie zdolności językowych. Poza tym nauka gry na instrumentach wpaja systematyczność i zdyscyplinowanie. Dzięki występom przed publicznością, dzieci uczą się walczyć z tremą. A to może mieć pozytywny wpływ na późniejsze życie zawodowe. Udowodniono także, że słuchanie muzyki pomaga pacjentom w szybszym powrocie do zdrowia i zmniejsza ból. No a przede wszystkim muzyka relaksuje i niesie przyjemność.

Lekcje gry

Już trzyletnie dzieci zaczynają przejawiać zainteresowanie muzyką. Nie gra jeszcze na instrumentach, ale może już bawić się przy muzyce - tańczyć, klaskać rączkami, czy skakać. Nawet bardzo małe dzieci, uczestnicząc w zajęciach rytmiki, uwrażliwiają się na muzykę. Maluch w wieku 4-5 lat może już mieć swoje ulubione piosenki i jest w stanie już dłużej się skupić na wykonywanej czynności. To pierwszy moment, kiedy dziecko można zapisać na zajęcia muzyczne. W początkowym okresie zajęcia polegają głównie na zabawie, oswajaniu się z instrumentem. Natomiast od szóstego roku życia dziecko jest już w stanie systematycznie uczyć się gry na instrumencie. To czas, kiedy można zapisać je na regularne lekcje gry czy śpiewu.

Nauczyć się gry na instrumencie można zawsze w każdym wieku, jednak pod warunkiem, że nie lekcje nie będą dla nas męką. Dlatego niech dziecko samo wybierze swój ulubiony instrument. Pamiętajmy także, że nie wszystkie dzieci mają słuch muzyczny i nie wszystkim gra będzie sprawiała przyjemność.

Słuchanie muzyki

O ile nie każde dziecko ma talent do gry na instrumentach, to każde dziecko może nauczyć się czerpać przyjemność ze słuchania muzyki. Kontakt z nią pobudza koncentrację, pamięć, uczy logicznego myślenia i mowy. W przedszkolu wprowadza się edukację muzyczną. Rodzice mają jednak też wiele do zrobienia. Można kupić dziecku prosty w obsłudze sprzęt grający i płyty dostosowane do wieku. Można też z maluchem chodzić na koncerty, szczególnie te skierowane do dzieci. Może się też okazać, że dziecko ma dobre wyczucie rytmu, wtedy warto zapisać je na taniec czy inne zajęcia muzyczno- ruchowe. Rozwój przez zabawę jest najskuteczniejszy. Ważne jest też pokazanie dzieciom przyjemności, jaką czerpać można ze słuchania i tworzenia muzyki.

śpiewedukacjamuzyka
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)