Elastyczność w praktyce
Każdy kierowca chciałby jeździ ć autem szybkim i dynamicznym. Jak je rozpoznać?
Każdy kierowca chciałby jeździć autem szybkim i dynamicznym. Jak je rozpoznać?
Producenci samochodów w swoich prospektach reklamowych podają czas rozpędzania do prędkości 100 km/h. Jest to istotny parametr, ale nie jedyny. Dla pełnego obrazu warto dowiedzieć się, jaką dynamikę ma dany samochód na wyższych biegach.
Wśród nabywców samochodów osobowych ukształtowało się przekonanie, że najważniejszym parametrem jest moc maksymalna silnika oraz czas przyspieszania do prędkości 100 km/h. Mniej popularnym wskaźnikiem jest moment obrotowy rozwijany przez jednostkę napędową. Idealną dla trakcji byłaby sytuacja, w której wartość momentu w zależności od prędkości obrotowej silnika byłaby wartością stałą. Charakter pracy silnika spalinowego powoduje, że tak nie jest. W praktyce ważna jest wartość momentu maksymalnego oraz zakres prędkości obrotowych, w którym on występuje.
Elastyczność silnika informuje o zdolności przystosowania się do zmiennych obciążeń i prędkości obrotowych. Przenosząc to na jazdę, im elastyczniejszy silnik, tym rzadziej trzeba sięgać do dźwigni zmiany biegów, aby wykonać redukcję. W samochodach osobowych miarą własności dynamicznych jest czas rozpędzania pojazdu na biegu poprzedzającym bieg bezpośredni i na biegu bezpośrednim. Na biegu czwartym mierzy się czas rozpędzania od prędkości 60 do 100 km/h, zaś na biegu piątym od 80 do 120 km/h. Jest to istotna wielkość, ponieważ określa mobilność samochodu w warunkach szosowych. Krótsze czasy sprawiają, że samochód szybciej wyprzedza wolniejsze pojazdy, przez co skraca się okres, w którym kierowca i pasażerowie są narażeni na zagrożenia wynikające z wykonywania tego niebezpiecznego manewru.
W praktyce zdarza się tak, że samochody o porównywalnych masach własnych, napędzane silnikami o mniejszej mocy maksymalnej uzyskują krótsze czasy wyprzedzania niż ich „mocniejsi” koledzy. Samochody takie mają bardzo dobrze dobrane przełożenia w układzie napędowym uwzględniające elastyczność momentu obrotowego. Najlepsze charakterystyki momentu obrotowego uzyskują doładowane silniki wysokoprężne oraz doładowane mechanicznie silniki z zapłonem iskrowym.
Z tabeli wynika, że najlepszą elastyczność na czwartym i piątym biegu ma Ford Mondeo z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,2 litra. Równoważnikiem tego silnika wśród benzyniaków jest 3-litrowa „szóstka” koncernu BMW dysponująca mocą aż o 103 KM większą. Wśród aut kompaktowych najlepszy jest Peugeot 307 z dieslem 1,6 l, który zdecydowanie wygrywa walkę z konstruktorami Forda. Focus II napędzany takim samym silnikiem wysokoprężnym 1,6 l, na dwu ostatnich biegach przyspiesza o 2 sekundy wolniej od rywala.
Aby samochód sprawnie przyspieszał jego silnik powinien dysponować mocą powyżej 110 KM, momentem obrotowym około 240 Nm, a masa własna nie powinna przekraczać 1300 kg.
Czasy rozpędzania na wyższych biegach nie są w zasadzie podawane przez producentów samochodów, gdyż nie mają oni takiego obowiązku. Te informacje są jednak istotne dla potencjalnego nabywcy, który chce wiedzieć, jak dynamiczne jest wybrane auto. Elastyczność pojazdów badają niezależne instytuty lub pisma motoryzacyjne. Są one przeprowadzane w różnych warunkach drogowych i pogodowych dla pojazdów o różnym wyposażeniu standardowym (a więc masie), stąd występują różnice w pomiarach.
Marka/model
Moc
(KM)
Maksymalny
moment obr.
(Nm)
Masa
własna
(kg)
Elastyczność
60-100 km/h
(s)
Elastyczność
80-120 km/h
(s)
Przysp.
0-100 km/h
(s)
Opel
Corsa 1,4 16V
90/5600
125/4000
1095
10,5
17,1
11,7
Ford
Fusion 1,6
100/6000
146/4000
1100
11,1
17,9
12,2
Dacia
Logan 1,6
90/5500
126/4250
1022
11,1
19,5
12,9
Renault
Thalia 1,4
98/6000
127/3750
1016
11,4
17,4
11,6
Nissan
Micra 1,2
65/5200
110/3600
1025
11,5
18,7
13,8
Fiat
Panda 1,3JTD
70/4000
145/1500
1070
11,5
19,5
14,4
Skoda
Fabia 1,4
100/6000
126/3800
1146
12,2
19,2
12,1
VW
Polo 1,4
75/5000
126/3800
1065
12,8
22,1
13,9
Peugeot
307 1,6Hdi
109/4000
240/1750
1310
8,0
11,3
11,0
Renault
Megane 1,5Dci
105/4000
240/2000
1315
8,7
13,6
11,9
Toyota
Corolla 1,4 D-4D
90/3800
190/1800
1247
9,3
14,8
13,2
Ford
Focus II 1,6 TDCi
109/4000
240/1750
1372
9,6
14,8
9,6
Opel
Astra III 1,6
105/6000
150/3900
1240
10,6
16,3
12,0
Audi
A3 1,6
102/5600
148/3800
1315
11,0
15,3
11,6
VW
Golf V 1,6
115/6000
155/4000
1305
11,3
18,5
11,1
Chevrolet
Lacetti 1,4
92/6300
131/4400
1190
13,2
22,7
13,6
Ford
Mondeo 2,2 TDCi
155/3500
360/1800
1550
5,3
7,8
9,4
Toyota
Avensis 2,2D-CAT
177/3600
400/2000
1555
5,6
12,9
9,6
BMW
330 i
258/6600
300/2500
1550
6,6
11,1
6,6
Skoda
Octavia 2,0 Tdi
140/4000
320/1750
1475
6,6
11,9
9,9
Opel
Vectra 1,9CDti
150/4000
315/2000
1525
7,0
13,9
10,2
Honda
Accord 2,2 D
140/4000
340/2000
1490
7,5
10,8
9,5
Peugeot
407 2,0 Hdi
136/4000
320/2000
1590
7,5
12,8
10,8
Renault
Laguna 1,9Dci
120/4000
270/2000
1510
8,5
17,3
11,2
Autor: Grzegorz Wojtyrowski